VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?  (läst 4766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Mätte cya i dag, låg på 71 (Scuba II). Är inne på tredje säsongen med veckoklorpuckar, så det är samma vatten som vid uppstart, utom tillförseln av lite slangvatten och regn. Nu är ja sugen på att gå ifrån cya puckar a och hitta då dessa? Någon som provat?


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2018, 16:27:59:59 »
Jag har inte testat just den produkten, men innehållet är ju tydligen kalciumhypoklorit och det har jag använt i en utomhuspool vi hade när vi bodde i USA. Det fungerade utan problem. Det man får tänka på är ju då att man får tillsätta CYA på något sätt, om det gäller en utomhuspool - det behövs för att inte solen skall bryta ned kloret för snabbt. HAR du redan tillräckligt med CYA så är ju det inget problem. Man får ju inte få för mycket CYA heller, risk för klorblockering. Jag har aldrig letat efter cyanursyra i Sverige, vi har numera inomhuspool och då skall man inte använda cyanursyra, men i USA fanns den att köpa överallt, oftast under namnet "pool stabilizer".

Utloggad Steinmeister

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2018, 17:00:18:18 »
Jag har inte testat just den produkten, men innehållet är ju tydligen kalciumhypoklorit och det har jag använt i en utomhuspool vi hade när vi bodde i USA. Det fungerade utan problem. Det man får tänka på är ju då att man får tillsätta CYA på något sätt, om det gäller en utomhuspool - det behövs för att inte solen skall bryta ned kloret för snabbt. HAR du redan tillräckligt med CYA så är ju det inget problem. Man får ju inte få för mycket CYA heller, risk för klorblockering. Jag har aldrig letat efter cyanursyra i Sverige, vi har numera inomhuspool och då skall man inte använda cyanursyra, men i USA fanns den att köpa överallt, oftast under namnet "pool stabilizer".

Menar du att om jag redan har cya högt (70) så räcker det att tillföra klor? Ja trodde att cyan var tvungen att tillföras över tid liksom kloret?

Utloggad pereinar

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2018, 17:26:18:18 »
Efter hyperjobbig klor chock p.g.a uppbyggd cyahalt, har jag övergått till klorpuckar för inomhus pool.
Har nu fungerat klanderfritt i ett par år. Efter att jag investerat i pooltak har jag förstått att man inte behöver någon stabilizer  eller vad det heter.
Med tak blir ju inte poolen så exponerad mot solstrålning.
Poolen är 8x4 m.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2018, 17:30:37:37 »
Det här har jag aldrig funderat på. Står det på puckarna om det är cya i?

Och hur funkar det med tex Minimaster?

Utloggad Erica

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2018, 18:41:01:01 »
Menar du att om jag redan har cya högt (70) så räcker det att tillföra klor? Ja trodde att cyan var tvungen att tillföras över tid liksom kloret?

Kloret bryts ned och förbrukas successivt och måste ersättas. Cyanursyran stannar kvar. Men p.g.a. vattenbyten, dels vid backspolningar, dels efter vinterstängning när du återfyller, så spolas givetvis en del cyanursyra bort också. Där är det lömska vad det gäller inomhuspooler - de har ingen vinterstängning i de flesta fall och de har väldigt få backspolningar då det kommer mycket mindre skräp i en inomhuspoool jämfört med en utomhus d:o. Använder man då puckar med cyanursyra i en inomhuspool så kommer man till slut att få klorblockering p.g.a. för hög halt av cyanursyra, vilket då tvingar fram utbyte av större eller mindre del av vattnet.

Alla puckar som innehåller organiskt klor innehåller alltid med automatik cyanursyra. De som innehåller oorganiskt klor, som t.ex. kalciumhypoklorit, innehåller cyanurasyra endast om tillverkaren har tillsatt sådan. Då skall det stå på innehållsdeklarationen.

Cyanursyran behövs i pooler som träffas av solljus för att minska nedbrytningen av kloret p.g.a. solens UV-ljus. Vid inomhuspooler skall normalt ingen cyanursyra behövas. Pooltak har jag ingen erfarenhet av, jag skulle gissa att förhållanden liknar en inomhuspool om du oftast har pooltaket stängt och mer som en utomhuspool när du har det mycket öppet. Man kan jämföra med att vissa amerikanska normer, typ delstatliga regler för offentliga pooler, säger att man skall undvika cyanursyra även i utomhuspooler om de ligger i skuggan så att de inte träffas av solljus. Samtidigt finns en avvikande åsikt, ett poolforum i USA hävdar bestämt, nästan som en religiös övertygelse, att de vill se CYA i alla pooler...

Utloggad Erica

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2018, 18:46:17:17 »
Det här har jag aldrig funderat på. Står det på puckarna om det är cya i?

Och hur funkar det med tex Minimaster?

Första delen av frågan, se förra svaret jag skrev här.

Vad det gäller minimaster så använder ju den natriumhypoklorit och saltsyra, ingen cyanursyra tillförs. Vi har ett liknande system, samma kemikalier men ett äldre automatiksystem. Nu är vår pool inomhus, så givetvis har vi inte tillsatt cyanursyra. Om det vore en utomhuspool och den ofta var avtäckt och utsatt för sol så skulle det nog vara en fördel att ha ett relativt lågt värde med tillsatt cyanursyra, men då bara för att minska klorförbrukningen. Systemet kommer att fungera även utan sådan, eftersom klortillsatsen ju doseras efter verklig mätning av poolvattnet.

Utloggad Steinmeister

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2018, 20:40:38:38 »
Efter hyperjobbig klor chock p.g.a uppbyggd cyahalt, har jag övergått till klorpuckar för inomhus pool.
Har nu fungerat klanderfritt i ett par år. Efter att jag investerat i pooltak har jag förstått att man inte behöver någon stabilizer  eller vad det heter.
Med tak blir ju inte poolen så exponerad mot solstrålning.
Poolen är 8x4 m.

Intressant, vi har inte tak, men små barn så den är täckt med duk så fort ingen badar. Kanske skulle funka med cya fria puckar i vår pool också.

Vad använder du för märke och vart handlar du dom?

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2018, 08:38:46:46 »
Jag har övergått till sådana sticks efter att CYA ackumulerats upp till höga värden under förra sommaren, har med pool med tak.

Ser inga problem än så länge med att använda dessa.

Utloggad pereinar

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2018, 09:40:14:14 »
Det var inte helt lätt hitta cya-fria puckar men jag hittade dem hos Poolklubben i Sverige AB.
200 g. puckar för inomhuspool.
Om man inte har tak så kanske man kan varva mellan dessa puckar och de med cya.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan