Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem efter uppstart  (läst 5107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeLindkvist

Problem efter uppstart
« skrivet: maj 13, 2016, 22:30:55:55 »
Hej, är ny på forumet och hoppas på hjälp. Har en 14m3 Bestway ovanmark pool. Har kört 2 säsonger med original filter utan problem med vattenkemin.

Förra helgen gjorde jag som vanligt, fyllde upp poolen med nytt kommunalt vatten, kollade PH som var låg och körde + till rätt nivå och sen dagsklor för att komma igång. Tänkte inte så mycket mer på det och barnen badade ett par dagar. Efter det tyckte jag det började bli grumligt och blev förvånad. Kollade PH igen och stickan visade OK. Köpte nya stickor just in case och de visade PH OK. Körde en chockklor men dagen efter var det än mer grumligt på gränsen till mjölkigt. Tänkte att det var den klena filterpumpen som gjort sitt så jag köpte ett nytt sandfilter. Installerade och köpte även flockar som jag la i dosseringsflottören. En halvtimme senare var vattnet åter klart och spegelblankt, gött. Efter en timme tänkte jag dammsuga botten och märkte då att det mesta nu låg på botten istället. Går inte att dammsuga med min modell eftersom det är som typ vitt pulver som bara går igenom.

Nu till mina frågor: Tar sandfiltret hand om detta på sikt eller vad bör jag göra mer för att få bort det?

Under tiden då problemen började har jag inte lyckats få upp klornivån. Får se om jag lyckas tills imorgon eller bör jag vänta med klor nu?

Tackar för all hjälp!
Mvh Micke

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Problem efter uppstart
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2016, 22:56:36:36 »
Ditt problem är nog inte klornivån utan stoft o grumligt vatten, när du lägger i flockkuddar blir det exakt som du säger det samlar stoftet i klumpar som lägger sig på botten samt ökar avskiljningsgraden i sanden som blir effektivare dvs ger klarar vatten, stoftet på botten skall man suga upp o det borde absolut inte gå igenom ditt sandfilter , låter mkt konstigt ? vad har du för filter ??
Kan du ställa om filtret så det du suger istället går direkt i avloppet ?

Utloggad MickeLindkvist

SV: Problem efter uppstart
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2016, 23:34:43:43 »
Tackar för snabbt svar. Var nog lite otydlig, jag har bara en enkel borste som kopplas till trädgårdsslangen och det fungerar inte så bra.

Köpte en BTS-mini. Har tyvärr inget Waste läge, bara Filtering-Backwash-Rinse-Winter och då går det väl inte att koppla in något? Finns det någon annan lösning?

Jag antar att sandfiltret inte tar hand om det även efter några dagar?


Utloggad nyburjare

SV: Problem efter uppstart
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2016, 23:46:16:16 »
Nej en sådan påse till vattenslangen tar bara stort smuts löv etc stoft går igenom , visst borde du kunna koppla en sugare till till sandfilter , antigen finns det en adapter som passar i skimmern eller kan du koppla sug slangen direkt på inloppet till pumpen, se bara till att ha munstycket i vatten hela tiden så den inte går torrt, får du bara in det som ligger på botten blir det bra .

Nej filtret kommer inte att ta det som ligger på botten hur länge du än väntar

Utloggad MickeLindkvist

SV: Problem efter uppstart
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2016, 18:01:03:03 »
Jag tackar för hjälp. Ska fixa en dammsugare som jag kopplar till sandfiltret.

PH fortfarande OK, lite högre nu. Dock ingen klor enligt Stickan. Ska köra en veckopuck och se hur det går.

Utloggad MickeLindkvist

SV: Problem efter uppstart
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2016, 19:06:31:31 »
Har nu kört dammsugare direkt till filtret men tycker fortfarande inte att det blir bra. Har även kört en backwash och rinse efteråt vilket jag läste att man skulle göra speciellt efter en flockning.

Några andra tips eller det är bara att dammsuga flera gånger? Problemet är att stoftet verkar flyta upp direkt när jag kör på botten och grumlar vattnet, går då inte via dammsugaren.

Utloggad nyburjare

SV: Problem efter uppstart
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2016, 19:53:16:16 »
Låter lite konstig men kanske ändå inte..... det är klart man skall ju undvika att virvla upp det som ligger på botten , om det är så löst kanske det är en bättre ide att flocka igen, filtret filtrerar bättre då, samt skippa dammsugaren utan låta filtret gå i flera dygn då du samtidigt många gånger per dygn virvlar upp stoftet med flit.

Iofs ligger även mitt stoft på botten när jag dammsuger men man får föra munstycket väldigt sakta o försiktigt

Utloggad MickeLindkvist

SV: Problem efter uppstart
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2016, 20:31:14:14 »
Jag flockar igen och dammsuger ett par gånger till eftersom det ändå virvlar upp och låter sen sandfiltret jobba. Återkommer säkerligen i ämnet.

Utloggad MickeLindkvist

SV: Problem efter uppstart
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2016, 19:12:15:15 »
Då har jag flockat en andra gång och dammsugit lite mer försiktigt. Bättre men inte hundra så får nog köra en runda till tänkte jag.

Körde på flockmedel istället för tabletter men det hade inte alls samma effekt så får nog köpa tabletter istället eller gör jag kanske något fel?

Hur är det med backwash, ska det alltid göras direkt efter flockning eller kan man vänta lite?

Hur ofta gör man backwash när allt är frid o fröjd?

Utloggad nyburjare

SV: Problem efter uppstart
« Svar #9 skrivet: maj 23, 2016, 19:40:58:58 »
Det tar tid... spolning när du har flockat bör du vänta med 1-2 dagar ,

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Problem efter uppstart
« Svar #10 skrivet: maj 24, 2016, 11:26:32:32 »
Kolla ditt PH igen låter som det är högt och du har fått kalkt utfällning

Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad MickeLindkvist

SV: Problem efter uppstart
« Svar #11 skrivet: maj 25, 2016, 20:08:08:08 »
PH är OK enligt två olika typer av stickor, nyinköpta.

Om så är fallet, hur åtgärdar man det?

Utloggad MickeLindkvist

LÖST Problem efter uppstart
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2016, 12:43:39:39 »
Då har det äntligen ordnat till sig och vattnet är kristallklart igen. En sista flockning, dammsugning och backwash gjorde susen efter några dagar. Nu är även klorhalten på en bra nivå. Kan väl konstatera att man inte ska ge sig.

Tack för support och trevlig badsommar.

Utloggad Stefan_Lindberg

SV: Problem efter uppstart
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2016, 07:44:08:08 »
Vad är detta för dammsugare? har du någon länk till den och framför allt är du nöjd med den?

Köpte en BTS-mini. Har tyvärr inget Waste läge, bara Filtering-Backwash-Rinse-Winter och då går det väl inte att koppla in något? Finns det någon annan lösning?

Jag antar att sandfiltret inte tar hand om det även efter några dagar?

Utloggad MickeLindkvist

SV: Problem efter uppstart
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2016, 21:54:07:07 »
Det är sandfiltret som heter BTS-mini inköpt på rubinpool.

Dammsugaren är ett vanligt bottensugmunstycke som jag kopplade till en flytslang samt till inloppet direkt på filtret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag