CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För mycket cyanursyra  (läst 7448 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vickeva

För mycket cyanursyra
« skrivet: juni 23, 2015, 22:31:08:08 »
Hej
har försökt leta efter en tråd som handlar om detta, men hittar ingen.
Vi köpte ett hus för lite drygt ett år sedan, med en pool som är gjuten 5x10 meter. Redan i fjol hade vi problem med att få vattnet rent trots att vi tyckte att vi hade alla värden rätt. I år har det varit helt omöjligt. Till slut åkte jag in till det företag i Malmö som jag vet har byggt poolen och bad dem kolla vattnet. De kollade alla de vanliga sakerna, och de såg bra ut, men när de kom till cyanursyran sa de att vi hade 250 mg/l och att 50mg/l är absolut max. Vi måste alltså byta allt vatten i poolen. Då vi bor på en gård med egen brunn är detta ett jätteprojekt, vi måste ha hit Akkafrakt som kör vatten till oss från en brandpost som finns ca 8 km bort.
Nu till själva frågan: Hur gör jag för att undvika detta i fortsättningen? Vad jag förstår ska man inte använda klorpuckar alltför mycket, och man ska byta delar av vattnet då och då. Är det någon som har andra tips? Någon som varit med om något liknande själv?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: För mycket cyanursyra
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2015, 22:55:37:37 »
Det finns klor med cyanursyra och klor utan. De flesta puckar innehåller cyanursyra i viss mängd. Cyanursyran, även kallad "pool stabilizer" skyddar kloret från nedbrytning av solens UV-strålar, men får man för mycket av den så får man som känt klorblockering, d.v.s. det klor som finns i poolen fungerar inte längre som desinfektionsmedel. Att säga av värden över 50 är för höga är väl att ta i lite, men 250 är definitivt alldeles för mycket. Klorblockeringen sätter väl oftast in runt 150, men det beror på olika faktorer var gränsen går. I inomhuspooler eller utomhuspooler som ligger så att de inte träffas av direkt solljus finns det ingen anledning att använda cyanursyra över huvud taget, man riskerar bara problem. Det finns ju ändå ingen sol att skydda mot och i fråga om inomhuspooler så omsätts vattnet relativt lite (inga vintersänkningar, färre backspolningar etc) så om man använder klor med cyanursyra där är risken att halten bara blir högre och högre.

Oorganiskt klor som kalciumhypoklorit (pulverformigt) eller natriumhypoklorit (flytande) innehåller ingen cyanursyra. Att byta delar av vattnet då och då, tja det kan behövas av andra skäl, men sker normalt genom backspolningarna. Att hålla på med vattenbyten bara för att hålla nere cyanursyrahalten verkar långsökt. Bättre att minska på tillförseln av ämnet i stället.

Kan ni inte använda brunnsvattnet till poolen ? Om det innehåller järn, som brunnsvatten ofta gör, så blir det visserligen en kraftig utfällning vid kloreringen, men efter några dagar med filtrering så klarnar vattnet igen. Vi bor också på landet, men fyllde vår pool (8x4 m) från brunnen. Det tog några dagar men fungerade ok.

Det finns ett antal trådar här på forumet om detta. Sök på "klorblockering" !

Utloggad aromata

SV: För mycket cyanursyra
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2015, 23:09:04:04 »
Vi har utomhuspool som ligger soligt och vi använder enbart kalciumhypoklorit. Vattnet är klart och fint, vi har aldrig haft några problem. Jag kollar och justerar pH vid uppstarten på våren och sen håller det sig hela säsongen. Inga vattenbyten förutom vad backspolningen ger. Jag tycker att kalciumhypoklorit fungerar problemfritt.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För mycket cyanursyra
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2015, 07:33:07:07 »
Hej
har försökt leta efter en tråd som handlar om detta, men hittar ingen.

Sök på klorblockering och du finner måååånga trådar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mickelin

SV: För mycket cyanursyra
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2015, 18:47:18:18 »
En annan smidig lösning är att köra med saltklorinator istf klor. Då slipper man risken med cyanursyra och klorblockering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag