Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!  (läst 10820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Miamipool i Bjärred
    • Visa profil
Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« skrivet: juni 14, 2015, 15:40:39:39 »
Ok, här kommer en beskrivning av vår snabbkonvertering från Baquacil till saltklorinator på en vecka.

Vi har under alla år kört med Baquacil i vår "åtta" från Miami Pool (43m2). Men under de senaste åren har ungarna klagat på den metalliska smaken på vattnet och kli i ögonen. Så förra helgen fick jag ett infall att byta till saltklorinator som jag funderat på under en längre tid.

DAG 1 - Söndag. Sagt och gjort började jag förra söndagen att tömma poolen ner i vårt dagvatten. Anledningen till detta var att slippa lägga ut multum på klor och leva med en slemmig soppa under lång tid i väntan på att baquacilen skall förbrukas. Det är ju alltid lite riskabelt med en tömning och jag hittade dåligt med information på nätet om vår pool skulle klara det...  Friskt vågat hälften vunnet.
Under tiden poolen tömdes tog jag en tripp till Biltema där jag köpte 8 st 25-kilos säckar salt, lite teststickor och en par burkar snabbklor.

Tömningen tog ca 6 timmar med en sänkpump och 40mm slang. Passade på att låta barnen jobba lite (se bild nedan) med att rengöra linern.

På kvällen/natten påbörjades återfyllnad med två trädgårdsslangar. Söndagskvällen avslutades med en beställning av en Zodiac Ei 18 från Australien (http://www.DirectPoolSupplies.com.au).

DAG 2 - Måndag. På måndagsmorgonen var poolen mer än halvfull och vi återupptog uppfyllnad när vi kommit hem från jobbet på måndagen och poolen var full igen på kvällen.

DAG 3 - Tisdag. Kikar till poolen efter jobbet och inser att den är väldigt grumlig. Mäter lite och Ph är ok men Alkalinitet är på tok för låg. Hivar i ett halvt kilo klor för att det inte skall gegga igen innan klorinatorn är på plats. Flockmedel läggs också i skimmern.(Klorinatorn har hämtas av FedEx)

DAG 4 - Onsdag. Åker förbi en poolbutik på väg hem från jobbet och köper 5 kg bakpulver (bikarbonat). Börjar med att pytsa i 3 kg. Börjar nu kika lite närmare på hur jag skall montera klorinatorn på returledningen och inser nu att rör-dragningen inte tillåter en horisontell placering någonstans! Bajs! Måste alltså dra om returen med en sväng utanför rören som kommer från värmepumpen. I med mera flockmedel + backspolning.(Klorinatorn har precis lämnar Australien)

DAG 5 - Torsdag. Mäter alkalinenitet och den är fortfarande lite låg. I med ytterligare ett kilo. Hivade i 2 påsar salt. (Klorinatorn har mellanlandat i Kina och är på väg mot Frankrike)

DAG 6 - Fredag. (Klorinatorn har kommit till Frankrike kl 04 på fredags-morgonen och åkt vidare till Danmark. Skall vi hinna få den innan helgen?? Svänger förbi poolbutiken efter jobbet och köper ett PVC rör och diverse böjar och muffar + PVC lim.  Kommer hem och där står minsann en saltklorinator! Vilken lättnad! Fyller på med 3 påsar salt.

DAG 7 - Lördag. Dags att dra om rören för att få plats med klorinatorn i horisontellt läge. 3-4 timmar senare har alla rör kapats till och limmats om. Klorinatorn sitter på plats. Den passar direkt på 50mm-rör men det var ett h--v-e att trycka ihop hållaren. Men med spännband och lite våld går det. Kapar den australiensiska kontakten och kopplar in den till el-centralen. I med dom sista påsarna salt (7 totalt). Nu skall vi bara vänta 24h för att PVC limmet skall härda ordentligt.

DAG 8 - Söndag. Spänningens minut är kommen! Slår på cirkulationen. Inget läckage! Slår på klorinatorn och det börjar bubbla så vackert i siktglaset!

Klart slut.

Pris för konvertering till Saltklorinator
------------------------------------------
Vatten 43m2 - ~700 kr
Salt (biltema) -  8*100 = 800 kr
Snabbklor - 2*150 = 300 kr
5kg Alka höj - 229 kr
Rördelar PCV + lim - 572kr
Saltklorinator Zodiac Ei 18g - (536AUD + 250AUD frakt) = 4974 kr
SUMMA: 7575

(eventuellt kan tull+moms tillkomma på klorinatorn...)
« Senast ändrad: juni 14, 2015, 16:24:38:38 av hek »

Poolgiganten

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2015, 17:35:08:08 »
Verkar som en smidig installation. Vi funderar på att använda en klorinator men kan inte bestämma oss för vilken teknisk lösning vi i så fall ska välja. Vad fick er att välja denna?
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad hek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Miamipool i Bjärred
    • Visa profil
SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2015, 19:14:38:38 »
Med teknisk lösning, menar du märke på klorinator?

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2015, 19:39:36:36 »
Med teknisk lösning, menar du märke på klorinator?
Har noterat att en "klorinator" kan variera mycket i pris och att det också finns olika funktioner för tex ph. Sitter just nu och läser ett forum i Australien och där verkar Zodiac ha vissa problem. Iofs från 2012.
Jag skulle verkligen uppskatta en förklaring till varför ni valt just er lösning, vilken den är och om ni är nöjd.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad hek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Miamipool i Bjärred
    • Visa profil
SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2015, 20:35:06:06 »
Jo, köper man Zodiac Ei10 (lillebror) i Sverige kostar den typ 12kkr. Har ingen aning om varför det skall vara så dyrt med poolgrejer i Sverige. Var samma sak när jag köpte städrobot. Då handlade jag den från USA för typ halva priset.

Jag har inte valt en modell med Ph reglering. Kändes som ett lite för stor steg och risk för fler felkällor.

Anledningen till att jag valde denna modell var för att den var lätt att montera (innan jag insåg att jag var tvungen att dra om rören) och kunde producera tillräckligt med klor för min pool.  Jag kan inte riktigt utvärdera den ännu eftersom den bara kört i 12 timmar...
Alla tillverkare har säkert dåliga recensioner någonstans på nätet. Jag får hoppas att den håller vad dom lovar.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2015, 21:22:38:38 »
Ser man till vad pool med trädäck har kostat totalt så är en förkortad linerlivslängd på 2-3 år, eller ett klorinatorbyte småpengar i sammanhanget.

Tack!

Kostade den ca 14500?
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Stroker

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2015, 09:35:42:42 »
Så hittills är jag nöjd över förväntan med klorinator. Sedan finns det såklart nackdelar säkert också. Man säger att linern tar mera stryk av saltvattnet, klorinatorn håller inte mer än ett par säsonger och den är inte gratis att byta, min skruvbudget för altanen blev några 100% högre än förväntat då jag använt mig mestadels av syrafasta skruv. Men i det stora hela så tycker jag det är värt det. Ser man till vad pool med trädäck har kostat totalt så är en förkortad linerlivslängd på 2-3 år, eller ett klorinatorbyte småpengar i sammanhanget.
Jag köpte en Zodiac Clearwater LM3 2007 på våren och har aldrig ångrat mig. i fjor började jag undra hur länge cellen skulle hålla så jag beställde en nu att ha i reserv. Den behövdes inte i fjor i alla fall så nu har orginalcellen gått 8 år och ser ut som ny fortfarande. Linern höll 14 år (med saltvatten) men tror inte det var saltet som knäckte den utan antingen total syra i vintervattnet (såg så ut nämligen) då jag för första gången inte täckte över den eller som linerförsäljaren sa att mjukmedlet i linern interagerat med isoleringen och utarmat denna då jag inte haft något skydd mellan. Kan oxå tillägga att orginalcellen är dubbelt så stor som ersättningscellen som för övrigt kostade 3 tusen med frakt. Klorinatorn kostade 6 tusen 2007.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Tjalle

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2015, 08:56:28:28 »
Baquacil/Nicosil består av 100% Biguanid/PHMB, som bl.a. används som desinfektionsmedel för ögonlinser - det kan inte ha varit orsaken till dina problem!

Baquashock/Nicotop innehåller väteperoxid, som bränner bort organiska ämnen - och "försvinner" inom 24 timmar! Man ska inte bada under den perioden.

Det enda "problem" jag haft med 10 år av Baquacil/Nicosil är att vattnet "löddrar" om man gör häftiga rörelser- försvinner "omedelbart".

Utloggad Tjalle

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2015, 08:59:45:45 »
Jag glömde: ni har ju bytt vatten, så problemet är rimligtvis löst. Eftersom det INTE var Baquacil som orsakade sveda i ögonen - var det "något annat". Om ni får tillbaka problemet rekommenderar jag att ni tar ett vattenprov.

Utloggad hek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Miamipool i Bjärred
    • Visa profil
SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2015, 16:54:55:55 »
Kan mycket väl stämma. Nu är vattnet fräscht iallafall.  O0

Utloggad psau

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #10 skrivet: juni 22, 2015, 10:23:13:13 »
Eftersom vattnet är bytt kan vi inte veta om Baquacil var det som orsakade svedan i ögonen eller om det var något annat menar du väl Tjalle?

Varken du jag eller HEK har testat vattnet utan HEK bytte vattnet då han hade problem med vattnet.

Jag blir alltid lika förvånad över vilken försvarsställning vissa tar gällande olika teknikval och genast dyker frågan upp vari ligger ditt egenintresse av att bevisa att Baquacil inte orsakar sveda i ögonen?!?!

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Tjalle

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #11 skrivet: juni 22, 2015, 15:50:58:58 »
psau, eftersom Biguanid/PHMB (Baquacil/Nicosil) bl.a. används som desinficeringsmedel till ögonlinser, är det orimligt att det kan orsaka ögonsveda. Jag har själv använt B/N i tio år utan problem.
Det finns andra orsaker till ögonsveda - en vattenanalys visar vad.

Utloggad MathiasS

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #12 skrivet: juni 22, 2015, 16:37:42:42 »
Det är två helt olika användsområden av Baquacil - man kan inte utan vidare dra de slutsatser du drar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tjalle

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #13 skrivet: juni 23, 2015, 07:38:02:02 »
MathiasS: hur menar du? Skulle ett medel som används som desinficering för ögonlinser, kunna ge ögonbesvär när det används som desinficering i pool?

Utloggad MathiasS

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #14 skrivet: juni 23, 2015, 08:21:29:29 »
Givetvis.

Kan ett medel som används för att rengöra kirurgens verktyg som han har i din kropp vara dödligt vid inandning? Klor är det.

När du använder baq till ögonlinser är det i en annan koncentration och blandat med andra kemikalier. Jag har svårt att se hur det är jämförbart eller ens relevant.

Klor är skitgiftigt men funkar ändå som desinfektion av vatten vi dricker osv osv....

Jag har noll specialkunskap på området men förstår ändå att man måste göra mer än att läsa reklamtexten för baquasil på miamipools hemsida för att förstå för och nackdelar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tjalle

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #15 skrivet: juni 23, 2015, 14:04:53:53 »
Förutom att jag, och tusentals andra poolägare använt Baquacil/Nicosil under många år - inklusive hek - utan att få irritation i ögonen, tycker du att det är rimligt att B/N - plötsligt - kan orsaka irritation i ögon?!

Och jorden är platt?


Utloggad MathiasS

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #16 skrivet: juni 23, 2015, 14:25:24:24 »
Förutom att jag, och tusentals andra poolägare använt Baquacil/Nicosil under många år - inklusive hek - utan att få irritation i ögonen, tycker du att det är rimligt att B/N - plötsligt - kan orsaka irritation i ögon?!

Och jorden är platt?

Ja ungefär lika rimligt som att folk får irriterade ögon av klor när miljontals människor har badat i klorerat vatten i 50 år utan att få det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Från Baquacil till salklorinator på en vecka!
« Svar #17 skrivet: juni 23, 2015, 22:07:04:04 »
Fel pH-värde på vattnet så får du ögonirritation - både med klor och med Baquacil, även om naturligtvis olika människor är olika känsliga för detta. Vi har alltid kört våra pooler med klor, men jag har badat i pooler med Baquacil också. Jag har inte fått ögonirritation i någondera. Jag har hört skräckhistorier om de som fått stora bölder på kroppen, fått grönt hår eller fått jätteöm hud. Men jag tror det mesta av sådant är skrönor, ungefär som det med råttsvansar i pizzan... och de fall som inte är skrönor har i de allra flesta fall helt andra förklaringar än valet av desinfektionsmedel. Rent praktiskt kan man ju konstatera att Baquacil är ett dyrare alternativ men fungerar gör det säkert. Det har dock varit ett antal inlägg här på forumet av sådana som först haft goda erfarenheter av systemet, men sedan efter en lång tids användning fått problem och valt att byta. Helt alternativa system, som bio-bäddar och liknande, bör nog bara användas om man är en entusiastisk expert som hinner ha järnkoll på bakteriehalten i poolen. Risken för farligheter är nog större utan desinfektionsmedel än med, oavsett vilket medel man väljer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag