VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?  (läst 9420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2014, 00:45:10:10 »
"stabilizer" är ju just cyanursyra, så om det värdet är lågt lär du ju inte ha klorblockering. Klorblockering utlöses av för hög halt av cyanursyra, vilket gör kloret overksamt. Man får inte klorblockering genom att mata i för mycket klor, men skulle man använda klorpuckar som även innehåller cyanursyra så kan man till slut få för mycket av den varan, men det verkar ju inte så här. Nej kalkutfällning p.g.a. pH-höjning låter väl klart troligare.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2014, 09:05:33:33 »
Håller med Erica, chockklorering innebär ofta en liten höjning av pH. Nu har du ju precis köpt den, och vad jag förstått så vill gärna poolbutiker sälja just Aquachecken. Några här har bra erfarenhet av den, många andra rapporterar om att de har stora avvikelser vid mätningar. Vad jag läst om den skulle jag inte köpa den.

Dubbelkolla pH med tabletter i mätglas också, jag tror som sagt att du fått en lätt pH-ökning p.g.a. chockningen och därmed fått kalkutfällning.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2014, 11:38:29:29 »
Kalkutfällning är en skönhetsfläck men helt ofarligt. Inga problem med att bada även om vattnet ser lite mjölkigt ut.

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2014, 11:54:25:25 »
Kalkutfällning är en skönhetsfläck men helt ofarligt. Inga problem med att bada även om vattnet ser lite mjölkigt ut.
Om det nu är kalkutfällning. Så många dygn utan täckning och cirkulation på borde den väl gett med sig...  Men badar gör vi eftersom vattnet är ok om än högt klor och vattnet känns ok att vara i. Mjölkigheten är inte så synlig i fullt solljus. Syns tydligast i pumpen. (där man inte ens ser silkorgen pga mjölkigheten)

Har fyllt på nu idag med uppskattningsvis 2000 liter färskt brunnsvatten (och pumpat ut motsvarande såklart)
Det färska vattnet har pH ca 6,5.

Efter snart 40 timmar cirkulation utan några tillsatta kemikalier är totalt och fritt klor ännu 10 ppm enl. Aquacheck.
pH är ca 7 nu, dvs lågt. Detta efter tillsatsen av det "sura" vattnet. Alkaliniteten är bra.
Idag bränner solen på så till kvällen får jag väl se om klorhalten börjat gå ner.

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2014, 12:47:42:42 »
En kalkutfällning ger inte med sig bara för att du täckt av poolen och kör cirkulationen. pH är det kritiska och när du nu sänkt pH så borde det bli bättre. Ev. kan du flocka för att skynda på det hela, men då lägger sig nog en hel del av det på botten efter en tid (om ni inte badar kontinuerligt) så då får du göra en extra bottensugning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag