CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Söker input och råd på mitt teknikrum  (läst 9157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #10 skrivet: april 24, 2017, 15:53:36:36 »
Att tänka på:
Syra skall doseras före klor och rekommderat avstånd är 50cm mellan de två anslutningarna

Martin

Vi har ett äldre autodossystem med ett lite annat upplägg på inpumpningsanslutningarna: innan vattnet skall in i poolen delar sig rörstammen på två stycken, en till vardera inloppsmunstycke. Syran pumpas in i det ena, kloret i den andra. Om det gör någon skillnad att de på så sätt inte blandas förrän i poolen vet jag inte, men systemet har fungerat utmärkt under många år.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #11 skrivet: april 24, 2017, 15:56:38:38 »
...men tänker du köpa pumpar etc för att dosera ph+ och algmedel? Det känns som totalt bortkastat - själv har jag inte använt en droppe av något sådant sedan jag startade poolen. Bara flytande klor + syra.

Samma här. På alla år har vi aldrig haft något behov av att höja pH i vår pool. Autodossystemet sköter klor och syra. Flockning använder vi väldigt sällan men doserar i så fall manuellt om det behövs - kanske med treårsintervaller eller så.. :)

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #12 skrivet: april 24, 2017, 17:49:58:58 »
Ok, jag tänkte att du skulle kunna spara några kronor på att inte köpa doserpumpar du inte behöver.

Angående vattenpump-styrningen, hur fungerar den - är det av och på eller har du möjlighet att få ut någon hastighetssignal?

Har du en trefas-vattenpump finns det ett knippe NFO Sinus varvtalsstyrningar på blocket som kan vara bra att ha... Om tex reglerutrustningen kan ge signal för låg och högfart kan man mata NFO med sådan signal.

Alla 4 pumparna ingår vid köpet så inga pengar att spara på den biten. Men däremot kan man spara lite på kemikalierna om man inte kopplar in allt.

Angående styrningen av cirkulationspumpen så är det endast av/på som gäller. Kommer inte använda denna då jag dragit fram 3-fas istället till pumpen.
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #13 skrivet: april 24, 2017, 17:57:16:16 »
Samma här. På alla år har vi aldrig haft något behov av att höja pH i vår pool. Autodossystemet sköter klor och syra. Flockning använder vi väldigt sällan men doserar i så fall manuellt om det behövs - kanske med treårsintervaller eller så.. :)

Precis den uppfattningen jag också har fått. Om jag måste ha dem inkopplade (t.ex. ej går att välja bort i inställningarna) så får jag försöka hitta någon som säljer Ph+ samt Algmedel i 0,5 liters flaskor. Då har jag i ett par år skulle jag tro. Alg/flock går att ställa in så det doserar 0-1ml/kubikmeter vatten. Enligt manualen så är rekommenderad mängd 0,5ml/kubik och dygn vilket känns rätt mycket. Men man kan tänka själv istället för att alltid följa tillverkarens rekommendationer. De har också lite andra intressen i att sälja mer än att jag ska få bra badvatten ;)
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Utloggad MathiasS

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #14 skrivet: april 24, 2017, 18:30:59:59 »
Alla 4 pumparna ingår vid köpet så inga pengar att spara på den biten. Men däremot kan man spara lite på kemikalierna om man inte kopplar in allt.

Angående styrningen av cirkulationspumpen så är det endast av/på som gäller. Kommer inte använda denna då jag dragit fram 3-fas istället till pumpen.

Ok, om du tycker det är kul med teknik, titta ändå på NFO-styrningarna, det är rätt roliga mackapärer.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #15 skrivet: april 25, 2017, 19:33:07:07 »
Kommer säkert att kolla vidare på NFO-styrning längre fram när allt är igång. Måste finnas lite kvar att göra till nästa säsong också  8)
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #16 skrivet: april 25, 2017, 22:29:51:51 »
Hej igen, en sak till på Bild 4 så har du anborrningsbygel för avledning av poolvatten till automatiken mellan cirkulationspumpen och sandfiltret. Denna borde du flytta och sätta efter sandfiltret, annars kommer du få in onödigt smutsigt vatten på din redox och pH sensor och dessa är känsliga för nedskitning och känsliga för rengöring......

//Martin -oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erica

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #17 skrivet: april 26, 2017, 10:02:39:39 »
Ja mätvattenuttaget bör ju ske efter filtret. Vi har aldrig upplevt att vi behövt rengöra elektroderna särskilt ofta. En mjuk tandborste fungerar för ändamålet. Men viktigt är att elektroderna aldrig får bli torra. Jag läste en uppgift om att de inte bör vara uppe i luft mer än ca 20 sekunder per gång. Så om vi tar ut dem för rengöring någon enstaka gång så har vi med en liten burk vatten för att stoppa dem i medan vi bär flyttar dem. Men det går minst 2-3 år mellan rengöringarna. Vi har inte märkt av några felvisningar trots att intervallet är långt över vad vissa rekommenderar. Jag såg någon amerikansk uppgift om att man skulle göra det varje månad - det tycker jag verkar helt överdrivet om inte man har väldigt smutsigt vatten av någon anledning (har t.ex. poolen skenat ur kontroll och man fått algsoppa lär ju tvätt behövas direkt efter detta. Men i vart fall på en inomhuspool så händer sådant normalt aldrig).

Utloggad MathiasS

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #18 skrivet: april 26, 2017, 10:20:46:46 »
Jag tror det är viktigt med filtreringen. Pahlen har ju lagt till ett extra för-filter för filtrering av vattnet innan det når proberna, trots instruktion om att avtappning ska ske efter sandfiltret. Jag har aldrig sett något skräp i det filtret, men ändå, man lägger ju inte till det om man inte känner att det behövs.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #19 skrivet: april 26, 2017, 21:27:17:17 »
I vår installation har vi inte något förfilter eller liknande till mätvattnet. Men självklart är vattenuttaget gjort efter att vattnet har passerat sandfiltret. Jag skulle kunna tänka mig att det där förfiltret i Pahlensystemet är ditsatt delvis för att hantera fallet att man får fel på sandfiltret, säg t.ex. ett rejält dysfel som spolar ut en massa sand i utgångsvattnet. I ett sådant fall skyddar det säkert elektroderna om det finns ett förfilter emellan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag