CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump och placering av solvärme för Intex rampool  (läst 4425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbo166

Pump och placering av solvärme för Intex rampool
« skrivet: september 15, 2013, 11:54:03:03 »
Hej!

Har en Intex rampool med diametern 3 m. 800 kr på Rusta. Köpte även med poolpump för 400 kr. Har köpt El Nino solfångare 3,6 kvm. Den är anpassad till den här poolen, passar pooler med dubbla ytan.

Nu har jag två problem. Det ena är att pumpen har pajat, jag fick pengarna tillbaka men då säsongen är över fick jag alltså ingen ersättningspump. Kanske lika bra, mitt andra problem är att det bara är soligt halva dagen där poolen står (kan ej flyttas). Funderar därför på att sätta El Nino i vinkel ovanför marken en bit bort. Hört att man kan behöva kraftigare pump då?

Hur långt bort och ovanför kan man sätta El Nino och vad ska jag ha för pump?!

Poolgiganten

br

  • Gäst
br
SV: Pump och placering av solvärme för Intex rampool
« Svar #1 skrivet: september 17, 2013, 18:21:01:01 »
har också intex 33 kubik.min pump ca 5500l/h gick sönder.har också mattor och långa vattenslangar.köpte en likadan fast nyare och kraftigare ca 9500l/h.blev helnöjd nu behöver jag inte vara orolig för trycket i grejerna.köpte den på toysandrus (lite felstavat) skickade efter på nätet endast 1299 kr fri frakt.den är avsedd till intex poler.köp den så tror jag pumpen orkar med mattorna även om de är en bit bort och högre upp.du kan göra en test.när solen skiner på mattorna och pumpen går så ska mattorna vara lite kalla ej heta då vet du att pumpen orkar med.de ska vara svala på alla ställen på dem.inte typ ner till men varma upptill. du får kanske strypa flödet lite på bypasen eftersom pumpen är så kraftig.annars kan vattnet tryckas igenom för fort i mattorna.lycka till!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag