CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blir inte varmare än 25 grader i poolen. (Pahlen 51värmepump)  (läst 3944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
Har haft poolen igång i två veckor nu men det blir inte varmare än 25 grader i poolen.
Värmepumpen går för fullt och verkar fungera.

Någon som vart med om något liknande?

Poolgiganten

Utloggad Trollmann

SV: Blir inte varmare än 25 grader i poolen. (Pahlen 51värmepump)
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2012, 09:11:14:14 »
Jag har 30 grader, fick upp tempen för en vecka sedan efter 1 veckas klättning från 13 grader. Jag har dock 5cm markisolering runt om, isolerade slangar samt pooltak.

Vad har du för isolering? Pumpen, hur många kw värme ger den?
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
Värmepumpen ska ge 9.5 kw vid optimala förhållande, det brukar aldrig vara några problem att komma upp i 30 grader annars?
Poolen är isolerad runt om och sen har vi en vanligt Rollschutz som täckning.

Utloggad Trollmann

SV: Blir inte varmare än 25 grader i poolen. (Pahlen 51värmepump)
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2012, 13:09:26:26 »
Jag tycker att du bör komma upp klart mer, men jag har inte erfarenhet av annat än pooltak. Jag kan dock tänka mig att din täckning isolerar dåligt samt att du inte får hjälp av solen på dagen eftersom den inte släpper in solen. Då tappar du nog en hel del. Tips kan vara att kolla att det är varmare vatten som kommer ut i poolen från VP, jag kan känna en stor skillnad på strålarna när VP'n jobbar.
På bilderna du har i din blog ser det ut som du inte har bypass ventil till din VP, stämmer det? Isf kan det vara så att du trycker för mycket kallvatten igenom den så att den inte jobbar rätt.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Blir inte varmare än 25 grader i poolen. (Pahlen 51värmepump)
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2012, 14:26:27:27 »
Jag håller med Trollman. Man ska med hjälp av bypassventilen reglera flödet över värmepumpen så att den höjer tempen med 1-2 grader på det vattnet som passerar den. Och som det ser ut på bilden så finns ingen bypassventil.



Dessutom tror jag att de inte är konstruerade för att hantera fullt flöde genom sig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Trollmann

SV: Blir inte varmare än 25 grader i poolen. (Pahlen 51värmepump)
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2012, 15:29:16:16 »
VP'n som du har skall ha 300 liter per minut, inte mer enligt tillverkaren. Jag tror att du pressar betydligt mer vatten igenom än det.

Min VP har en manometer som visar ifall man har rätt eller inte, så då kan man trimma in bypass ventilen så att man får bäst effekt.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Steffe

SV: Blir inte varmare än 25 grader i poolen. (Pahlen 51värmepump)
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2012, 16:08:07:07 »
Det är inte så att du gjort någon installationsförändring runt värmepumpen i år jämfört med förra året? Dvs. du har inte "byggt in" pumpen så att den antingen inte kan suga in tillräckligt med luft (bör väl vara minst 500-600 mm mellan vägg och insuget vid förångningsbatteriet) eller att du installerat någonting framför värmepumpens fläktutblås (planterat häck, byggt staket eller liknande som skulle medföra att den kallare luften studsar tillbaka)?

Jag hade problem med min VP förra året då den endast nådde 27°C. Problemet var att den den av någon anledning vände kretsen och började köra kylning istället (denna funktion finns på min VP) efter att den gått över 27°C. Problemet var själva kontrollenheten som hade ballat ur. Jag bytte denna och därefter så var allt ok igen.

Jag är inte säker på att avsaknad av by-pass är orsaken med tanke på att den fungerat utan by-pass tidigare. Någon nämnde att den skulle klara av 300 l/min vilket är 18 m3/h och det tror jag knappast du kör igenom värmepumpen. 

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
Tack för all input, det verkar dock som om problemet var att den dränkbara pumpen som ska pumpa undan regnvattnet hade slutat att fungera.
Så det låg kallvatten runt pooolen och kylde ner.
Har precis bytt den och återkommer med resultat.

Tack alla för era svar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag