CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: skillnad mellan inlopp och utlopp temp med värmepump?  (läst 4933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

skillnad mellan inlopp och utlopp temp med värmepump?
« skrivet: maj 09, 2011, 17:43:33:33 »
Hej!
Jag har äntligen startat upp lite sent men nu är det igång.
Jag har i år inskaffat en ny värmepump G/B Jansson 13,8kw för att värma ca 60kubik vatten, men jag är lite fundersam efter att ha kört några timmar och tittar på inlopps tempen som visar 17grader och samma temp för det vatten som skickas ut i poolen 17 grader, vad jag har läst mig till så skall 1-2 graders skillnad vara det optimala.

Jag kör fullt flöde igenom men har en bypass men enligt säljaren skall det inte behövas, är det någon som har några tips på om det verkar ok eller om jag har ställt in fel.

Mycket tacksam för snabbt svar

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: skillnad mellan inlopp och utlopp temp med värmepump?
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2011, 18:01:54:54 »
Du har för högt flöde igenom värmepumpen för att du skall kunna se skillnad mellan inlopps- och utloppstemparetur. Stryp flödet med bypassen så kommer utloppstemperaturen att öka.

Anledningen till att man har en bypass är bl.a. för att inte ha för högt dynamiskt tryckfall/hastighet i kondensorn/värmeväxlaren i värmepumpen. Detta för att undvika slitage p.g.a. friktion som uppstår p.g.a. hastigheten. De flesta om inte alla poolvärmepumpar har en ytbeläggning av titan i den vätskeberörda delen och det är onödigt att slita på denna (många tillverkarer påstår att det har solid titanslinga, men det är BS).

Utloggad thomaslakers

SV: skillnad mellan inlopp och utlopp temp med värmepump?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2011, 18:06:37:37 »
Hej Steffe!

Tack för ditt svar, har du några tips på hur jag skall justera ventilerna?


Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Steffe

SV: skillnad mellan inlopp och utlopp temp med värmepump?
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2011, 18:17:56:56 »
Hej,

Ställ själva bypassventilern, dvs. den som reglarar flödet på 45°, dvs. halvöppen/halvstängd. Så kör jag.

Utloggad thomaslakers

SV: skillnad mellan inlopp och utlopp temp med värmepump?
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2011, 18:26:26:26 »
Hej Steffe!

Jag ändrade inflödet till 45grader på ventilen och fullt öppen på returen och den som sitter i mitten öppnade jag fullt och detta gjorde att jag fick 17grader på in vatten och 19 på utvattnet så det borde vara ok?

Tack för hjälpen.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Steffe

SV: skillnad mellan inlopp och utlopp temp med värmepump?
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2011, 19:02:00:00 »
Hej Thomas,

Nu var det troligtvis en avstängningsventil som du ändrade på. Det är mellanventilen som är själva reglerventiler/bypassventilen. Dvs. stänger du den så styrs hela flödet till värmepumpen och har du den helt öppen så går merparten förbi värmepumpen. Givetvis så stryper du flödet till värmpepumpen om du ändrar avstängningsventilerna också, men det är mer brukligt att använda "mellanventilen".

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag