VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja Bubbelplast?  (läst 12440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Välja Bubbelplast?
« skrivet: mars 09, 2010, 13:26:33:33 »
Hej!

Jag vet att detta ämne har diskuterats i tidigare trådar men hoppas kunna få nya åsikter om detta:

Jag har idag poolöverdarg tät med dränerings ficka fram innan trappan, men har blivit intresserad av att lägga bubbelplast som sägs bevara och skapa värmen betydligt bättre än vad jag har idag.

Så min fråga är vad man skall tänka på om man köper detta och om ni som har det tycker att det är värt att investera i, hur fäster man detta runt poolen och om det är lätt hanterligt att ta bort allternativt lägga på. jag antar att man bara använder bubbelplasten sen och tar bort poolöverdraget jag har idag.

Vore tacksam för svar

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2010, 16:21:10:10 »

Så min fråga är vad man skall tänka på om man köper detta och om ni som har det tycker att det är värt att investera i, hur fäster man detta runt poolen och om det är lätt hanterligt att ta bort alternativt lägga på. jag antar att man bara använder bubbelplasten sen och tar bort poolöverdraget jag har idag.

Vore tacksam för svar

Mvh Thomas

Vart man köper det: Finns hos i stortsett alla som säljer pooler, det skiljer litegran i kvalitet men inte jätte mycket.

Om det är värt att investera i :
NEJ i en utomhus pool tycker jag verkligen inte det, skulle någon trilla i som inte bottnar är det istort sett omöjligt att komma upp då den blir som en påse runt. Sedan så är jag själv inte så mycket för överdrag som flyter på vattnet som dessa gör då dels allt regnvatten hamnar i poolen vilket är både kallt och smutsigt, sedan alla löv och annat skräp får man också i vattnet.

Hur man fäster och hanterar:
Man fäster det egentligen inte alls utan de flyter på vattnet. Lätt att ta upp, oftast har man det på en rullställning så du kan veva upp det.

Nu blir säkert många arga på mig men detta är mina åsikter om bubbelplast.

Utloggad Fia

SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2010, 19:27:11:11 »
Jag håller med Jonas, jag skulle inte investera i ett.
Tänker väl mest på (o)säkerheten.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad conza

SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2010, 19:36:14:14 »
Hej!

Jag vet att detta ämne har diskuterats i tidigare trådar men hoppas kunna få nya åsikter om detta:

Jag har idag poolöverdarg tät med dränerings ficka fram innan trappan, men har blivit intresserad av att lägga bubbelplast som sägs bevara och skapa värmen betydligt bättre än vad jag har idag.

Så min fråga är vad man skall tänka på om man köper detta och om ni som har det tycker att det är värt att investera i, hur fäster man detta runt poolen och om det är lätt hanterligt att ta bort allternativt lägga på. jag antar att man bara använder bubbelplasten sen och tar bort poolöverdraget jag har idag.

Vore tacksam för svar

Mvh Thomas

Hej..

Har ingen som helst erfarenhet av bubbelplast, men jag håller på o ska invenstera i en värmepump o alla återförsäljare jag har pratat med rekomenderar bubbelplast.
Jag tycker därimot som dom innan att det verkar lite riskigt med barn o husdjur .
Hittade dessa http://www.nettopool.se/SolarSunRings.html och dom verkar vara ett bättre alternativ särkehetsmässigt , men det känns som om att det kan komma ner mycket skräp imellan ringarna som skitar ner vattnet istället.   Ska jag köpa så blir det nog "ringarna" som jag länkade till .. men som sagt jag går fortfarande o funderar ....

Utloggad aromata

SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #4 skrivet: mars 09, 2010, 23:04:37:37 »
Jag tycker att bubbelplast isolerar bra och sparar mycket värme. Men det kräver att säkerheten löses på andra sätt, staket runt om eller liknande. Som andra påpekar så samlar plasten också en del smuts som åker ner i vattnet när man rullar upp den.

Fördelen är ju att det är ett billigt och enkelt sätt att spara på värme och kemikalier.

Utloggad mikjan

SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #5 skrivet: mars 10, 2010, 22:53:20:20 »
Hej
Har haft bubbelplast i två somrar, helt klart värt det mycket mindre värmeförluster märks om man fuskar och bara drar på rolovern  plus att solen lyser igenom med bara bubbelplasten på, Men om jag skulle köpa idag skulle jag köpa ringarna  från Nettopool dom kan man ta upp några stucken om man bara skall doppa sig,har en stor sådan ring i badtunnan fungerar perfekt

Utloggad thomaslakers

SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2010, 13:33:06:06 »
Hej!

Tack för era synpunkter, jag har staket runt och inga mindre barn så det kanske är ok att ha Bubbelplast, men jag börjar bli lite skeptisk till om det är värt pengarna kontra livslängden som jag hör en del säger är kanske bara 3-4 år?

Ringarna vore intressanta att se, jag provar att komma in på Nettopools hemsida men det fungerar inte, är det någon som har en bild på dessa?

Mvh Thomas
« Senast ändrad: mars 11, 2010, 14:19:30:30 av thomaslakers »
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Fia

SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2010, 19:37:17:17 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #8 skrivet: mars 12, 2010, 13:11:34:34 »
Varför finns inte sun rings som fyrkanter?
Om det fanns skulle jag nog investera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Välja Bubbelplast?
« Svar #9 skrivet: mars 13, 2010, 15:34:00:00 »
Finns många sätt att se på det men för egen del undrar jag över sammanhållande "magneter"...rostfritt? Om inte....?...och även om...? - har erfarenhetsmässigt respekt för vad metaller kan påverka i kombination med vattenkvaliteter....  <hmm>
Rent praktiskt blir det också som jag ser det ett relativt stort hanterande varje gång man vill avtäcka poolen - varje enskild skall hanteras....? ....vi vet ju alla hur vi strävar mot "enkelhet" vid doppen - tror jag... <dontkn>

Säkerhetsmässigt? Jo, förefaller helt OK att enkelt separera de enskilda vid ev. ofrivilligt dopp men det räddar ju ingen icke simkunnig så säkerheten behöver finnas ändå innan poolen, dvs. staket enl. Boverkets regler etc.
Testade "dopp-i-pool-i-bubbelplast" när vi hade byggt och visst, det gäller att "ha koll utan panik" och har man det är det relativt enkelt att ta sig vidare ur poolen lugnt och metodiskt men som sagt, säkerheten behöver finnas ändå innan poolen - icke simkunnig är det mer eller mindre "noll chans" ändå.

Summerat ser jag därför inte fördelarna för egen del med "ringarna" utan har ett snabbt enkelt upprullningshanterande med bubbelplasten (max 30 sek.), ett väl fungerande isolerande och värmeskyddande sätt med det som ger mig runt 30 grader mer eller mindre hela säsongen i poolen från april tom. oktober i kombination med vvx/bergvärme - ligger inte bubbelplasten på och "isolerar" mellan doppen så måste vvx/bergvärmen gå betydligt mer.

Ev. "skit" som samlats på bubbelplasten hamnar på ytan i slutet av upprullningen, och därmed nära skimmerutsuget, så det försvinner mer eller mindre omg. i mitt fall.
Ser även vid användandet av bubbelplasten att jag sparar mycket av avdunstningsförlusterna i klorkemikalier etc.

Med det slår jag ett slag för den traditionella bubbelplasten och där jag för egen del vid kommande nyanskaffning istället kommer att höja nivån på kvaliteten som det finns olika av - ju "dyrare" ju effektivare men det tror jag från olika ref. lönar sig.

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: mars 13, 2010, 15:53:42:42 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag