CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Startade värmen till poolen igår, men har jag rätt värden?  (läst 4450 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Hej!

Jag är kanske lite uvrig att få igång poolen och värmen, men skyller detta på att det är mitt första år som poolinnehavare.

 16/4 kl 20:30 Ute temp 7 grader, Vatten temp 10,4 Grader
 17/4 kl 05:30 Ute temp 3 Grader  Vatten Temp 10,0 grader

Jag har en VP (bergvärme) CTC 8,5 med vvx 75kw  värdena på pannan är jag inte expert på och undrar om någon har tid att titta och ge synpunkter på detta, jag fick lite tips förra året av dig RLA och tackar för detta, men är fortfarande lika okunnig.

 16/4 kl 20:30 Ute temp 7 grader, Vatten temp 10,4 Grader
Framledning 17  Börvärde 38
Värmepump 40  Börvärde 42

17/4 kl 05:30 Ute temp 3 Grader  Vatten Temp 10,0 grader
Framledning 31  Börvärde 31
Värmepump 24  Börvärde 55

Briner 2/- 1c  H-gas 74  ute 5c

Under dessa timmar har det gått åt 4kwh från elvärmedrift , jag har läst av elmätaren och det har gått åt ca 30kwh inklusive hushålselen, är detta ok?
Jag har läst tidigare inlägg från RLA att man absolut inte skall ha elpatronen inkopplad, jag har missat att titta om så är fallet men skall se efter ikväll, är det då ok att koppla ur denna?

Jag hoppas ni förstår vad jag, tack för svar

Mvh Thomas (flitig användare av detta super forum)


Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Startade värmen till poolen igår, men har jag rätt värden?
« Svar #1 skrivet: april 17, 2008, 11:16:55:55 »
Hej
Bara för att förstå vilka värden vi pratar om skulle jag vilja se följande temperaturer:

Hetvattnet för vxl:______grader
Hetvattnet efter vxl:____grader
Poolvattnet för vxl:______grader
Poolvattnet efter vxl:____grader

Jag förutsätter att poolen är täckt hela tiden?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Marcus Gullberg

SV: Startade värmen till poolen igår, men har jag rätt värden?
« Svar #2 skrivet: april 17, 2008, 13:12:19:19 »
Hej,

detta fall låter intressant att följa. Vi har haft flera kunder som beklagat sig över att bergvärmen inte räckt till för poolen och följdaktligen har elpatronen fått stötta mycket. Sen är nedkylningen av hålet över sommaren en annan negativ detalj.

Får jag fråga hur mycket du har lagt på din "växlar-lösning"?

Utloggad thomaslakers

SV: Startade värmen till poolen igår, men har jag rätt värden?
« Svar #3 skrivet: april 17, 2008, 13:34:50:50 »
Hej RLA!

Jag har nu försökt att få fram dessa värden,

Framledning innan Vxl som jag har markerat med nr 1 skickar ut 32,4 ändrar sig lite både ner och upp under mätning. (koppar rör)

Vattnet ut till poolen markerat med nr 3 är 19,4, mätning på (plaströr)

Vatten in från poolen markerat som nr 4 är 18,4 (plaströr)

Vatten från Vxl till pannan marrkerat med nr 2 har 18,7 grader (koppar rör)

Har mät i inloppen till poolen och får en temp på 12,0 till 12,8, i poolen är det nu 11,2.

Poolen är täckt med ett poolöverdrag.

Jag skickar lite bilder så att ni skall förstå bättre då jag inte har alla begrepp klart för mig, tack för att ni orkar svara.

Mvh Thomas




Hetvattnet för vxl:______grader
Hetvattnet efter vxl:____grader
Poolvattnet för vxl:______grader
Poolvattnet efter vxl:____grader
« Senast ändrad: april 17, 2008, 15:37:37:37 av thomaslakers »
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad thomaslakers

SV: Startade värmen till poolen igår, men har jag rätt värden?
« Svar #4 skrivet: april 17, 2008, 13:36:17:17 »
Några bilder till, då jag inte fick med dessa i tidigare mail
« Senast ändrad: april 17, 2008, 15:34:20:20 av thomaslakers »
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Startade värmen till poolen igår, men har jag rätt värden?
« Svar #5 skrivet: april 17, 2008, 22:40:11:11 »
Hej
Du har ett VB-delta på ca 14 grader med framledning 32 grader, jag tror att 14 grader är lite mycket för din VP eftersom ditt kylmedia har ett glide att ta hänsyn till, kan du öka farten på VB-CP ett knäpp och se vad som händer med deltat?

Att du har en grads ökning på poolvattnet över vxl är nog ganska normalt.
Jag tror nog dina tempmätningar kan stämma som referens över vxl, dock inte som pooltemp, den ligger nog på ca 12 grader som du mäter i inloppen.

Det går bra att mäta tempen på plaströret, dra bara fast givaren med kattstrypare, gärna med någon pasta för värmeöverföringen, isolera sedan tjockt över givaren, typ 20 cm framför/bakom givaren för att eliminera påverkan från rumstempen. Gör lika på kopparrören!

Vad mäter du med? har du en templogger?
----------
Vad gäller om berg-VP ska räcka till eller inte så gäller det samma sak som för alla andra värmekällor, är dom inte rätt dimensionerade så räcker dom inte till, ett vanligt dimensioneringsfel är att ta en för liten vxl.
Hurvida borrhålet klarar av belastningen på sommaren eller inte tillhör förstås också dimensioneringsbiten.

Ex. hus med berg-VP, gamla skolan med kort borrhål, ägaren kommer på att det är "kul" med pool, ska värmas med VP, snålar på vxl-storlek, det kan bli problem då enda chansen för VP till huset var att hålet fick vila/återhämta sig på sommaren...men allt faller under kunskap och dimensionering! Så det kan bli lika mycket fel med berg-VP som med luft-VP eller el eller ved eller.......ja, ja ni fattar....!
-----------
Vad gäller elpatron så är det klart att det går att köra med den, om man har råd eller bråttom, dock inte hemma hos mig..... :angel:

Hurvida din elförbrukning är OK eller inte borde avgöras av hur mycket HH-el du förbrukar! Din VP drar väl ca 2,5 kW per timme?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Nisse_Hellberg

Äntligen, såg att du har samma CTC panna som jag har.
Hur kopplade du in växlaren på den, på vardera sida om shunten? lödade?
samt hur styr du den, manuellt eller med extra temp. givare, cirkulationspump?

Samt så undrar jag om du kör allt poolvatten genom växlaren eller bara en del av poolvattnet?

Vad är ett lämligt flöde på primärsidan (pannan)? har hört att runt 0.6 - 0.9 liter/sek...
något som låter vettigt?

Finns kanske någon expert som kan ge mig de rätta värdena ang. primär/sekundär slingorna.

poolen är på ca 31m3 samt har värmepump som matar ca 35-45grader utan el-spets. på primärsidan, sekundärsidan ligger i daxläget på 19grader i poolen utan värme, vill ha en temp påsisådär 25-28grader, växlaren är på 65kw. värmepumpen är på ca 6-7kw.



 

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Startade värmen till poolen igår, men har jag rätt värden?
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2008, 09:19:55:55 »
Har haft samma funderingar och fått kanoninfo. och respons från mer erfarna här men rekommenderar även forumet för värmepumpar http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php  O0 - det som inte finns där är inte "värt att veta"  ;)

I nuläget 16/5 för egen del 24-25 grader i poolen i rådande omgivningstemperaturer och väder i Skåneland.
För att hålla den pooltempen går VP konstant och växlar mellan pool och varmvatten efter behov (radiatorvärmen är avstängd för säsongen).
Täcker poolen, mestadels nattetid, med enkel "plastfilms-/bubbeltäcke" men tycker mig inte kunna se någon större skillnad, max.variation 1-2 grader med eller utan, men det är klart att det håller värmen delvis mer "inne" och är även bra för kemikalie/klordunstningen som blir mindre antar jag.

Jag kommer i nuläget för egen del att fintrimma VP vad som går med hjälp av "externa VP-experter" och därefter fortsätta hålla koll på borrhålet/energikällan (köldbärarmedia IN / UT)  så jag inte "överbelastar" så att det inte "räcker till" för vinter/radiatorvärmen.

Håller med ovanstående "RLA-inlägg" att det är en dimensioneringsfråga i grunden men för egen del gjordes dimensioneringstillägg vid bergvärmeinstallation med bl.a. extra borrdjup för pool, större VP än rek. etc., etc. men tycker kanske då att min anläggning då borde kunna gett mer?  <hmm>

Det ger sig efter fintrimningen och jag återkommer med slutresultat när det gjorts.
« Senast ändrad: maj 16, 2008, 09:27:33:33 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag