CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ingen värme trots VP och Växlare??  (läst 9325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Ingen värme trots VP och Växlare??
« skrivet: augusti 22, 2007, 07:00:28:28 »
Hej!

Just nu kör jag med värme på men får det är inte som jag trodde det skulle vara, jag har börvärdet på pannan på 55grader, ut skall det spruta 38 grader enligt temp på värmepannan just nu efter några timmars körning, jag mäter temp i utloppen och kommer bara upp i 21,7grader, jag har även en strypning på rörledningen så jag kan ändra graderna mellan 0-100 grader denna har jag ställt på 35grader för att inte skicka ut allt varm vatten direkt.
Värmeväxlaren blir bara ljumen i ovankant, skall inte denna bli varm runt om?
Vore tacksam för lite ideer från er vad som kan vara fel?

Mvh Thomas
 
« Senast ändrad: augusti 08, 2014, 19:00:22:22 av Rickard »
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2007, 17:53:42:42 »
Vxl ska inte bli varm, då överförs ju inte pannans värme till vattnet, den går i stället till godset på vxl! Det är klart att du kan känna en viss ökning vid VB-anslutningarna, men inte på vxl-kroppen!

Sen att du bara mäter upp 21,7 är lite märkligt, är det VB-f eller VB-r? Sen har väl, om jag minns rätt, CTC en helt egen lösning på hur VB ska produceras/distribueras mot andra VP, vilket gör att det kanske finns andra grejer att justera, tänker bl.a på shunten, men bäst om någon CTC kunnig kan hjälpa dig om 21,7 är VB-f.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad thomaslakers

SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2007, 06:40:27:27 »
Hej RLA!

Innan vi köpte våran pool så tittade vi på ert bygge, kan säga att man blev imponerad.
Jag kontaktade CTC direkt igår och fick till svar att det är rätt kopplat, jag har fortsatt att jystera den blå kranen som styr hur stort flöde av varmvatten det skall gå ut och vi har som jag tror hittat ett läge där Börvärdet matchar värmetalet på panan, alltså den minskar inte längre utan skickar ut samma värmetal hela tiden, enligt CTC skall denna justeras vidare när jag har fått upp en temp i poolen som jag vill ha.
Jag täckte även poolen igår med presseningar för att få upp tempen, innan jag gick till jobbet idag var tempen 22,7 grader och den skickade ut 23,6 grader från inloppen, det är en avsevärd skillnad just nu känns det som.
Det verkar som att vi är på rätt spår och att det ökar hela tiden men det går väldigt sakta.
Poolen är 4X10X1,50

Tack för hjälpen så länge,

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2007, 08:15:46:46 »
OK! Det blev lite otydligt, jag läste ditt inlägg som att VB var 21,7, men det var alltså pooltempen efter vxl!

Mät delta på VB och poolvatten över vxl så får du en uppfattning om hur väl det fungerar och är justerat!
Jag vet inte storleken på din VP men är den på t.ex 8 kW så blir inte delta för poolvattnet över vxl mer än ca 0,7 - 1,0 grader!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad thomaslakers

SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2007, 08:47:36:36 »
Hej Igen RLA!
Jag har en 8,5KW panna, borrhålet är 140meter, det kanske inte var det optimala sättet att värma upp poolen med?

Jag är inte så bra på alla betekningar, "delta" vad menar du med detta?

Mvh Thomas

Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2007, 08:52:50:50 »
Delta = skillnaden mellan t.ex poolvattnets temp före - efter vxl, samma sak då för VB (värmebärare)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2007, 10:03:51:51 »
Hej,

Tycker att dina siffror låter helt rimliga och att det går långsamt är inte konstigt. Tänk på att din pool innehåller ca 55 kubik vatten.
(antar då att vattendjupet är ca 1,35 om poolen är 1,5.) Att värma 55 kubik en grad kräver 55*1,16 = ca 64 kwh dvs ca 8 timmar med 8 kW.
Sen är det tämligen stora förluster speciellt om du inte har bubbelplast, och det börjar bli svalt om nätterna. Orkar du öka 1 grad per dygn så
tycker jag det verkar rimligt, solig dag borde det kunna bli det dubbla med bubbelplasten på.

Som referens vår pool är också ca 55 kubik, värmer med pool VP som ger max 13 kW, igår när solen lyste gick poolen
från 27 på morgonen till 30 på kvällen (VP slår av vid 29). Vet inte hur länge VPn jobbade. Idag regn pooltemp 28 på morgonen
VPn har inte gått igång (startar igen vid 27).

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad thomaslakers

SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2007, 14:03:32:32 »
Hej!

Just nu har jag 23,9 grader i poolen och den sprutar ut 24,7 grader i inloppen, det ökar och det känns bra.

Nu kommer det en ny kanske korkad fråga från en nybörjare, termostaten skall termostaten och givare till cirkulationspumpen skall kopplas in i dag, men hur pratar denna med min vattenpump till poolen, jag antar att denna inte skall gå dygnet runt?
I mitt el skåp kan jag ställa in tiden för av och på men detta hjälper ju inte om VP inte vill starta för att jag har vrätt temp eller tvärt om.

Hur har ni andra det som har VP med Värmeväxlare?

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad pool janne

  • El konstruktör
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • /Janne
    • Visa profil
SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2007, 21:30:18:18 »
Med Nibes VP styrning och poolvärme så kopplas värmeväxlaren in på framledning till rad systemet. Inställning start poolvärme 25 grader stopp 27 grader. Aggr står i mitt förråd så vattnet kyls sakta ner så pooltemp givaren startar poolpumpen varannan timme och går till inställd pooltemp uppnådd. VP drift tid nu med 20 grader ute 2 timmar till VV och mellan 5-7 timmar till poolvärme. diff värmeväxlare mellan 8-12 grader över värmeväxlaren på Vp vattnet. Genomsnitt temp ca 45 grader på dess vatten.

Autoläge på poolpumpen
Då termostaten kallar på poolvärme så växlar min växelventil in värmeväxlaren ca 1.2 min innan VP startar. det utnyttjas till att samtidigt startar min poolpump. Vilket gör att poolpumpen går lika lång tid som värme tillskott behov finns. .

Manuellt till poolpump
Polpumpen går även då inget värmebehov finns. Detta läge kör jag då det är mer än 20 grader ute.

« Senast ändrad: augusti 23, 2007, 21:49:17:17 av pool janne »
Innomhus pool Miami-pool Njurformad. Uppvärmning med VP men planerad solfångare på garagetak i öster.

Utloggad tobbe

SV: Ingen värme trots VP och Växlare??
« Svar #9 skrivet: september 09, 2007, 20:46:51:51 »
Jag har en Nibe Fighter 1115 med värmexäxlare - pooltemp 24 grader. Nu när det börjar bli kallare ute går den dygnet runt även om jag drar ner någon grad. Börjar bli lite orolog att jag suger musten ur borrhålet inför vinter. Någon som upplever samma sak?
Mitt stora misstag när jag byggde poolen var att jag inte isolerade PEM-slagarna innan jag grävde ner den. Jag tror att jag förlorar en massa värme där.
Funderar på att komplettera med solvärme till nästa säsong.
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag