CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svetsa i breddavlopp?  (läst 6782 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad psau

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2015, 10:24:29:29 »
Korka igen avloppet och inloppet och beta av sen neutraliserar du med soda lite lagom och torkar upp det mesta med en trasa så får du nästan inget kvar.
Torka med blöt trasa ett par ggr innan du sköljer, slut sköljningen kan du ju göra genom den oanslutna slangen till en spann...

Använd kemhanskar så går det fint, har betat flera ggr när man inte kan spola av i massor...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Poolgiganten

Utloggad Thermojito

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #11 skrivet: juli 27, 2015, 23:56:10:10 »
Tack för tipsen Peter.

Jag lät svetsaren komma tillbaka och beta av ordentligt och fogen torkades sedan omväxlande med blöta och torra trasor i massor med kemhandskar på.... sedan följde lång och noggrann slipning med en rostfri roterade pryl.

Har avsiktligt låtit det gå ett tag innan jag svarade så att jag vet om rosten kommer tillbaka. Än så länge finns inga egentliga rostfläckar efter detta och jag håller tummarna att det håller sig så.

Utloggad Thermojito

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #12 skrivet: juli 28, 2015, 00:13:07:07 »
en annan sak. Du behöver stötta det där monstret med en diagonalsträva ner mot väggen, annars kommer den nog knäckas när slangen drar ner det lite.

Tack för detta tips MathiasS, jag funderade ett bra tag på hur jag skulle lösa stödet i detalj och på bilden nedan ser man hur jag valde att göra.

Helt enkelt ett spikband med påträdd rörisolering som spändes under breddavloppet och skruvades fast i trallreglarna. Reglarna är i ena änden fästa i poolbetongen och betydligt längre bort åt andra hållet upplagd på en tvärgående syll som vilar på betongplintar nedgrävda utanför den ursprungliga poolgropen.

Förhoppningen/planen är att "kontaktkorrosion" mellan det galvade spikbandet och det rostfria breddavloppet ska undvikas mha isoleringen.

Isoleringen kan även kan ta upp mindre rörelser i reglarna utan att skapa för stort tryck uppåt på avloppet. Vidare var tanken att hävarmseffekten på regeln tillsammans med plinten, som inte borde sätta sig så mycket då den står utanför återfyllningen, ändå säkerställer hyfsat lika stabilt stöd över tid som en sträva mot poolväggen hade gjort.

Att jag inte valde att sträva mot poolväggen berodde mest på att jag inte kunde bestämma något lämpligt material och återfyllning som skulle kunna vara långsiktigt hållbart och inte hutlöst dyrt...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #13 skrivet: juli 28, 2015, 07:42:02:02 »
Ett stålband till längst ut kanske inte skulle skada.
Det skulle jag ha satt dit i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag