CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Provtrycka rör, hur gör man?  (läst 1946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool-nisse

Provtrycka rör, hur gör man?
« skrivet: augusti 18, 2020, 13:05:03:03 »
Hej alla, ursäkta om jag postar följande i fel forum men jag skulle vilja veta hur man kan provtrycka inloppsrören och bräddavloppen med hjälp av poolpumpen? Enligt pool killen så ska man kunna göra det genom att täppa till inloppen/bräddavloppen och sedan backspola för att se om trycket sjunker. Om trycket sjunker så ska de indikera på en läcka i rören. Vore tacksam för svar gällande om jag är helt ute och cyklar eller om en vänlig själ han hänvisa mig till en guide på hur man gör. Har sökt en del själv på nätet men inte lyckats hitta något som förklarar hur man går tillväga. Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Provtrycka rör, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2020, 09:15:30:30 »
Tycker det låter som en dålig ide. Inte att provtrycka, men att använda pumpen till det mot en stängd volym. Jag skulle hellre ansluta trädgårdsslangen och provtrycka med tappvattnet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Provtrycka rör, hur gör man?
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2020, 09:33:47:47 »
Det är väl högt tryck i det kommunala systemet så man riskerar nog att spräcka en pryl eller två..?

Utloggad TommyC

SV: Provtrycka rör, hur gör man?
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2020, 09:38:50:50 »
Jag har en mindre kompressor av enklaste modell och en större med högre kapacitet. Båda har varierbar tryckregulator. Jag skulle bygga en adapter för att koppla på tryckluft med lågt tryck med vatten i det tilltäppta systemet som ska provas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: Provtrycka rör, hur gör man?
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2020, 11:30:32:32 »
Tycker det låter som en dålig ide. Inte att provtrycka, men att använda pumpen till det mot en stängd volym. Jag skulle hellre ansluta trädgårdsslangen och provtrycka med tappvattnet.

Fast förslaget var väl att köra pumpen till backspolningen och ”sugtesta” systemet? Om det kommer ut vatten läcker det in luft nånstans..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag