Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luftvärmepumpen är helt död  (läst 2791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Luftvärmepumpen är helt död
« skrivet: augusti 06, 2020, 19:11:34:34 »
Nån som vet vad som kan vara fel på min värmepump till poolen? Den har ström men är helt död. Svart display. Vi har varit på semester i 3 veckor och den var så när vi kom hem. Kan det vara en säkring inne i den?
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Luftvärmepumpen är helt död
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2020, 08:58:12:12 »
Om styrpanelen är helt avstängd kan man misstänka att det sitter en säkring före styrpanelen eller på kretskortet. Har du mätt att du har 230Vac in till VP? Porslinssäkringar kan lösa ut utan att den lilla brickan på säkringen sprätter loss.

Andra vanliga fel i nästan all el/elektronik är:
- avbrott i kontaktdon
- brända kontakter i kontaktorer och reläer
- motorkondensatorer som har tappat för mycket kapacitans
- kondensatorer typ elektrolyter (oftast) på kretskort som har tappat för mycket kapacitans
- avbrott i ledningsbanor på kretskort
- avbrott i kablar
- allt som blir väldigt varmt har en höjd felfrekvens, speciellt om det är dåligt dimensionerat och för billiga komponenter.

Att kompressorn skär eller köldmediet läcker ut brukar inte släcka styrpanelen.

Länka gärna till manualen så kan vi spekulera vidare.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Luftvärmepumpen är helt död
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2020, 12:10:12:12 »
@tommyc: Hittade manualen. Den av dom första orsakerna till att displayen är svart är för lågt vattentrykk. Jag har kört massa backwash och rinse och nu på filter, men den startar inte ändå. Jag hör heller ingen sildring. Undrar hur det kan komma sig? Det känns som att jag har bra tryck i returdysen iallafall. Norsk manual: https://partnerline.no/public_html/HPRAE_Brukermanual.pdf
Mvh
Hosse

Utloggad TommyC

SV: Luftvärmepumpen är helt död
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2020, 14:06:51:51 »
Kontrollera alla skruvplintarna för inkommande 230Vac, på kontaktorn (som skickar vidare till transformatorn) och in på styrkortet. Alla ledare rör sig av temperaturvariationer och ledare i skruvplintar utvecklar ofta glappkontakt efter ett antal år. Om du hittar glapp i en skruvplint så lossa (efter att ha brutit inkommande AC) och inspektera kabeln och plinten. Om du är van vid el så kan du mäta om du har 24Vac efter transformatorn och in på styrkortet. Leta efter eventuell säkring på styrkortet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Luftvärmepumpen är helt död
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2020, 18:49:33:33 »
Jag har inte kommit vidare på detta. Kommer heller inte till att öppna den för att mäta upp allt. Då måste jag riva en trapp och tömma polen för massa vatten :(
Kan detta vara för lågt vattentryck?
Mvh
Hosse

Utloggad TommyC

SV: Luftvärmepumpen är helt död
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2020, 19:48:08:08 »
10 psi = 0,7 bar = 7 meter vattenpelare ser normalt ut. Jag tycker att jag känner trycket i inloppen bra. Det känns tydligt om sandfiltret börja bli igensatt. Manometern frös sönder för många vintrar sedan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Luftvärmepumpen är helt död
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2020, 19:16:12:12 »
Yahoo! Då är det äntligen liv i värmaren igen:-) Pool förhandlaren var innom i dag och kikade på det. Det visade sig att det var vattentryck sensorn som var defekt. Bytte den och vipps så startade den direkt:-)

Tack för all hjälp folket!
Mvh
Hosse

Utloggad TommyC

SV: Luftvärmepumpen är helt död
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2020, 06:59:40:40 »
Skönt att det var ett enkelt fel som var billigt att laga.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag