CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV  (läst 8553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« skrivet: augusti 08, 2013, 08:24:43:43 »

På bilden syns hur jag har tänkt få ihop kopplingen. Eftersom flödesbrytaren för poolvattnet sitter fysiskt på röret så vill jag använda 12VAC via en SELV transformator.

Tanken är då att B1 (eller T1) sluter och transformatorn får spänning. Det fördröjda reläet (T2) går till och kontaktor K2 sluter så pumpen startar. Efter att pumpen fått upp tryck kommer flödesbrytaren att gå till och efter inställd tid släpper T2.

K1 och T1 finns redan i pumpstyrningen och är med 230V spolar. Jag behöver komplettera med K2 och T2 men det jag funderar på är om det finns någon som kombinerar de två så jag inte behöver köpa två...
Det ska då alltså vara en spole för 12VAC, fördröjningsfunktionen och 230VAC kontakt som är galvaniskt frånskiljd (SELV).

Finns något sådant eller är det bara till att köpa två reläer?

Eller finns rent av något smartare sätt att lösa detta?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2013, 15:50:24:24 »
Helt klart en fråga för min man.. :)

"En lösning vore ju att låta K2 vara en kontaktor med tidsfördröjd hjälpkontakt och skippa tidrelået. Påsnåppbara hjälpkontaktblock med tidsfördröjning finns till de flesta fabrikat av industrikontaktorer, även om kombinationen med 12 VAC är lite ovanlig, 24 VAC är ju industrinorm för SELV. Spänningen från T1 matar då K2 direkt via öppnande hjälpkontakt och via flödesvakten utan att passera hjälpkontakten. En annan modell vore att köra hela kretsen med SELV, ha ett tvåkanaligt kopplingsur där en kanal sluter direkt och en via flödesvakten och sedan programmera dem med en liten, liten tidsskillnad. Men i så fall fodras en tryckknapp vid manuell start. Dessutom har du redan K1 och T1. Ditt schema skulle fungera MEN det får inte vara ett frånslagsfördröjt relä som T2 - då växlar det momentant vid spänningssättning av SELV-kretsen och hänger i stället kvar efter frånslag av kretsen. Det måste vara ett tillslagsfördröjt relä där du använder den öppnande (NC) kontakten."

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2013, 16:43:09:09 »
Bra tänkt där. Haft lite funderingar på något liknade men inte kommit så långt i tanken som du. Jag är lite nyfiken på vad det är för flödesbrytare och hur den fungerar?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2013, 17:14:38:38 »
Tack för svar, Erica (eller, ja, Erica's man)!


Jag hade liknande fundering själv på hjälpkontakt men hittade inte några grejer att beställa som fungerade med 12VAC. Jag vill helst hålla mig till 12V på "vattensidan" även om 24 inte heller vore hela världen men med saltvatten i poolen är jag hellre lite "för" försiktig...


Eftersom jag redan fick med el-skåp som har kontaktor och timer med 230V spole och motor i timern så vill jag ju inte köpa nytt även om det vore "snyggast"...


Reläet jag tittat på har både NC och NO och 10 olika timerfunktioner... På beställningssidan står det frånslagsfördröjt, därav tankevurpan...


Eftersom jag har pumpen ca. 10-15 cm högre upp än vattenytan så får jag dubbla fördelar, dels kommer ju pumpen att stoppas om den inte fått upp trycket inom inställd tid och dels så bryts det om det blir ett större läckage. Båda är ju bra så vet jag att pumpen inte går torr och att det inte blåser huset fullt med vatten om något skulle hända vid värmeväxlaren inomhus.


Bilden visar flödesbrytaren, AQUALARM 206A heter den och jag snubblade över den på Poolmans i Stockholm för 500 kr.
Jag håller fingret bakom "vingen" så den ligger i "på" läge på bilden. Det är alltså en fjäderbelastad vinge som viks när vattnet flödar.


Mvh,
Anders

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2013, 17:55:25:25 »
En sådan skulle jag med vilja ha. Vid vilket tryck arbetar den?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2013, 18:03:39:39 »
En sådan skulle jag med vilja ha. Vid vilket tryck arbetar den?


And väldigt bra fråga... ingen aning faktiskt... Fjädern är rätt trög så det ska nog vara rätt bra flöde på. Jag tror inte det behöver vara så stort tryck egentligen utan bara en större vattenmängd (vilket ju är idén) som måste passera.
Den är för 50mm lim koppling.


Jag kommer att koppla in den i pumphuset precis före slangen till inloppen.


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2013, 18:13:10:10 »
Hittade lite info nu... http://aqualarm.net/datasheets/one_and_one-half_and_two_inch_cooling_water_flow_detector.pdf


36-50 liter/minut flöde för att den ska gå till.


Max. tryck 8,2 bar.


Den jobbar med magnetisk kontakt tydligen och är anpassad för max. 300 VAC/VDC. Detta skulle ju innebära att man i princip kunde köra den på 230V men det känns inte riktigt bra tycker jag...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2013, 20:26:19:19 »
Låter ju bra. Bara att försöka få tag på en. Precis som du så hade jag isf tänkt ha den så sent som möjligt i slingan.
Funderar om man ska ha en magnetventil också. Flödesvakten på inloppet och magnetventilen på sugsidan. Brister något i maskinrummet så vill jag att det inte blir mer vatten än vad som finns i delarna som är där. Då måste dock magnetventilen öppna strax innan pumpen startar för att den inte ska gå torr.
Jag har mitt maskinrum lägre än poolen är kanske värt att nämna. Vet ej om så är fallet för dig.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2013, 23:29:25:25 »
Oj, min man skrattade när han fick se bilden på flödesvakten ! :)

" 230 VAC på den där ? Jo om data på den anger det så stämmer det säkert för brytförmågan. Men anslutningen/kapslingen ??? Det verkar vara en typisk Kina-pryl även om motsvarande saker ibland förvånande nog dyker upp på utrustningar från USA också. Den givaren skulle ju enligt våra normer bara kunna kopplas till starkström om den satt i en kapsling, ett styrskåp eller något liknande. Jag har ett stort antal gånger besiktigat olika typer av maskiner och maskinutrustningar som importerats till Sverige. Allt brukar vara CE-märkt men är det maskiner från Kina eller andra Asiatiska länder så klistrar de på sådana märken som om det vore ett varumärke på bananer... Jag kan inte komma ihåg hur många gånger jag behövt kräva ombyggnad på en maskin just för detta. Man sätter på en givare eller en magnetventil eller någon sorts ställdon på en maskin. Ur komponenten i fråga kommer två isolerade enkelledare, precis som på bilden, endast grundisolering. Sedan har man intill komponenten lagt en "sockerbitskoppling" eller rent av bara virat ihop ledarna till en mera korrekt anslutningskabel och virat lite eltejp runt eländet. Det upprepas gång på gång...  Oftast körs de inte på SELV utan vanlig 230 VAC till spolen eller kontakten. Det är lika vanligt som att man i Kina-ser maskiner med 1.5 mm2 ledare glatt kopplade till en 100 A dvärgbrytare.... det är ju ändå bara manöverström tycker de..

Men rätt använd och kopplad till SELV verkar flödesvakten inte vara så dum. Principen med en magnetbrytare gör den ju tålig med troligtvis god separation mellan vatten och elsida. Priset är ju inte särskilt avskräckande för en pool-pryl.

Eftersom du har pumpen över vattneytan kan jag förstå att du vill ha något sådant här. I vår pool finns inte det problemet, pumpen sitter i nivå med poolens underkant och vi har både skimmer och bottenavlopp, så inte ens en nivåsänkning gör att pumpen går torr. Men jag har ändå funderat på att skydda pumpen mot oväntade saker ytterligare med tanke på att vi ibland kan vara bortresta någon månad eller så. På samma sätt har jag kopplat så att doseringspumparna till vår kemiautomatik stannar om cirkulationspumpen stannar av någon anledning."

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fördröjd flödesbrytare för pool med SELV
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2013, 08:27:44:44 »
Tack igen "Erica's man"! :)


JO, jag skulle inte komma på tanken att lägga 230VAC på en sån pryl, speciellt inte i närheten av vatten och i synnerhet inte i närheten av saltvatten!


Som jag sa så är det främst för läckage risken jag vill ha brytaren eftersom vi har bergvärme så går slangarna in i källaren och ut igen. Om något skulle inträffa där med stort läckage kommer ju då flödesvakten att stoppa pumpen och förhoppningsvis begränsa mängden vatten som kommer in.


Vi har en golvbrunn i det rummet så mindre/medel läckage kommer att rinna ut där men ett större, ja då vill jag ha kontroll. Med mindre läckage kommer ju sen flödesvakten att stoppa pumpen när vattennivån går under skimmern eftersom pumpen då går torr och flödet avtar...


Jag tycker att detta känns som ett väldigt bra komplement och gör att vi känner oss tryggare. Vi är också borta rätt mycket under somrarna från och till så nu med flödesvakt (eller, ja, snart), klorinator och automatisk påfyllning känns det som en rätt "självständig" pool.  :)


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag