VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad ska vi akta oss för?  (läst 4523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LottaGro

Vad ska vi akta oss för?
« skrivet: juli 10, 2010, 01:41:51:51 »
Hej, vi är i början av urvalsprocessen för vilken slags pool vi ska bygga. Finns det någon som har väldigt negativa erfarenheter och varningar för vad vi ska akta oss för? Några leverantörer vi absolut inte borde beställa från?

Vi har vänner som tycker att vi borde beställa lite billigare pool, t ex J&F. Självklart är priset en viktig fråga, men inte om det medför mer problem än glädje och nytta. Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för all input!!!

//Lotta

Poolgiganten

Utloggad pool09

SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2010, 08:20:46:46 »
Är ni 100% säkra på att ni vill ha pool?

Då är det ju som allt oftast, man får vad man betalar för. Vet ni om att ni vill ha pool och vill ha glädje av den lång tid framöver, då hade i alla fall jag inte satsat på någont billig variant.

Bygga själv eller köpa allt?

Är ni något så när händiga går det ju att bygga allt själv, och redan där får nu ju en kvalitetspool till en bråkdel av priset av vad motsvarande skulle ha kostat att få gjord av en firma.

Själv har vi en lecapool med gjuten platta, murad trappa och svetsad liner. Leca var roligt och enkelt att jobba med + att du har både en stomme och botten som det inte kan hända något med (om du har byggt rätt...)

Vi tog också in offerter först från Folkpool och några andra. Nu tycker jag vi har fått en mycket bättre och hållbarare pool, samt sparat ca 80 000 kr jämfört med vad Folkpool skulle ha.

MEN, man har ju lagt ett antal timmar på projektet det ska man ju komma ihåg. Det spelar ingen roll, med den sommaren vi har just nu så är det  inte helt fel att tillbringa dagen vid egna poolen... O0

Lycka till!

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2010, 13:40:22:22 »
Svårt att säga... alla har olika tycken och vad man vill ha.

Finns många trådar redan om liknande frågeställningar, budget är en första sak att ta i beaktande,  sen om man vill/kan bygga själv.

Vi valde en åtta från Rubinpool och har byggt allt själv (utom grävning och markförberedelser). Åttan har den fördelen att man slipper stödmurar samt att den inte behöver grävas ner helt (om man inte vill förstås). Vi är väldigt nöjda med både pool och leverantör.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad LottaGro

SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2010, 20:51:04:04 »
Självklart vill vi ha en hållbar pool...därav min skepsis till de lite billigare fabrikaten... :-\

Vi är inne på vårt andra husbygge nu så jag skulle väl våga säga att vi har rätt bra koll, vi vill bygga själva, mannen är dessutom händig med grävare så det blir ju lite billigare så iaf.

Såg ett inlägg från en användare på forumet som själv åkt till Tyskland för att hämta sin pool, till ett otroligt mycket lägre pris. Faktum verkar ju vara att det är väldigt mycket dyrare att handla från en svensk åf. Å andra sidan är det förmodligen tryggare att bona in sig i svensk konsumenträtt ändå...frågan är om det är värt prisskillnaden.

Tar in ett gäng offerter nu och låter poolleverantörerna kräkas över varandras svagheter...kanske lär man sig nåt på vägen!

Tack för info,
Lotta

Utloggad LottaGro

SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2010, 21:01:57:57 »
Kikade förresten in på Rubinpool, de verkar ligga lågt i priserna, vad skiljer dem från Poolkungen, Folkpool och Pahléns t ex?

//Lotta  ???

Utloggad dennis 26

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2010, 22:47:35:35 »
Hej
Vad som i huvudsak skiljer grabbarna på Rubinpool mot dom "stora" aktörerna är att dom inte ligger på något A-läge,med dyra hyror mm.Dom har inte heller någon flashig butik.Att dom sedan är både trevliga, kunniga och har bra priser gör ju inte saken sämre ;D.
/Dennis 26

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2010, 07:27:58:58 »
Värt att tänka på är att Folkpool och liknande bygger pooler som ska vara en livstid medans J&F och den typ av pooler har betydligt kortare livslängd. Där av den stora prisskillnaden.

Jag åker ibland och besiktigar pooler med mäklare för att underlätta en försäljning och ge en bedömning över poolens kondition.

Är poolen en J&f eller liknande är det inget som ökar priset på huset är den några år gammal så händer det ofta att det är tvärtom till och med.

Däremot inte sagt att den typen av pool är dålig utan man får verkligen massvis med pool för lite pengar, men man ska tänka på att livslängden är 5-10år ungefär.

För en oinsatt förstår jag att det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan de billiga och de dyra men åk då gärna till en poolfackhandlare och be dem förklara skillnaden och guida er till den typ av pool som passar er och er plånbok bäst, har ni möjlighet så åk till mer än en för att inte poolbutiken ska vinkla till sina produkter bara.

MVH
Jonas West

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2010, 07:46:03:03 »
Läs denna tråd också http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5499.0 och så finns det massor mer trådar om liknande frågeställningar...

Kort och gott kan man ju säga att de flesta skapar sig en egen uppfattning om "kvalitet"... Jag kan väl tycka att de "stora" är väldigt dyra jämfört med vad man får, dessutom håller deras servicenivå (enligt de tre fall jag personligen känner till) inte den standard man kan förvänta sig av priset på poolen. Därför valde vi som vi gjorde... Detta är nu min högst personliga åsikt och ni måste se till att skaffa er er egen åsikt om vad ni känner är "rätt" för er.

Vad ni än väljer, pool är fantastisk skönt!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad LottaGro

SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2010, 23:27:43:43 »
Tack snälla för bra svar. Vi kikar just nu på en åtta från Poolkungen och försöker jämföra den mot Rubinpools åtta....skiljer oerhört mycket i pris - men varför? Tycker inte specarna verkar skilja sig så mycket åt? Någon som vet  ???


-Lotta

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vad ska vi akta oss för?
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2010, 06:50:19:19 »
Jo, det är sant... jag funderade länge över det också. Som jag förstod efter lite ringande och noggrant studerande så är själva poolpaketet i sig i princip det samma, dock har jag för mig at Rubinpool  lämnar bättre garanti på liner medan båda har 25 år på stommen.

Poolkungen har "dyrare" (och förmodligen högre kvalitet) på den övriga utrustningen. Som jag såg det så är ju det egentligen bara pumpen och linern där som spelar roll. Sandfiltret fungerar i vilket fall lika bra oavsett "kvalitet", rinner vattnet genom sanden spelar det ingen roll om byttan den ligger i kostar 2000 eller 5000...
Liner kostar dryga 5000 att byta (men är förstås mycket jobb) medan en pump kostar dryga 2000 kr så vi bestämde oss för att det var värt "risken" att gå på det billigare alternaivet av de båda.
(Poolstenen de säljer är exakt samma förörigt!)

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag