CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump värmer ej.  (läst 1413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jockestone

Poolvärmepump värmer ej.
« skrivet: juli 13, 2020, 00:22:19:19 »
Jag har en ovanmarkspool ca 23m3. Jag har precis kört igång en invest living ppi-06 6kw. Den har gått några dagar, men har bara 22 grader i poolen. Kan någon säga ungefär hur mycket den borde värma per dag? Jag tror nämligen att den inte funkar som den ska. Inte en grad ökade tempen i poolen på hela dagen idag, trots sol och ca 20 grader i luften... Jag har för tillfället inget täcke.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump värmer ej.
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2020, 07:34:06:06 »
Hej,
Om jag minns rätt från skolan går det åt 1,16kWh att värma 1 m³ vatten 1°C. Så din pool behöver 23x1,16 = 27 kWh för att öka typen 1°C.
Detta kan du räkna på i en perfekt miljö utan förluster. Moder natur försöker hela tiden sätta temperaturen i balans. Är vattnet varmare i poolen än i luften så kommer poolen värma omgivningen, det går att motverka eller göra utjämningen trögare med isolering tex. Blåser det mycket, kommer hela tiden luften som värmts upp av poolen ersättas med ny luft som vill balanseras. Speciellt luften som passerar ytan.
Sedan ger solen givetvis sitt tillskott. Det finns massor faktorer som påverkar.
Men utan täckning eller isolering så skulle jag nog inte räkna med mycket mer med så liten effekt till så mycket vatten under dina förhållanden med en god portion antaganden. Kanske +1 °C på en till två dygn om det inte är för kallt på natten eller för blåsigt.
« Senast ändrad: juli 13, 2020, 07:37:47:47 av leonard »
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump värmer ej.
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2020, 08:19:50:50 »
Kan du på något sätt se eller känna om poolvattnet ut ur värmepumpen är varmare än det som går in?
Kan du se hur mycket effekt värmepumpen förbrukar, om den t.ex. förbrukar 1 kW så borde den ge ca 4-5 kW värme till poolen.
Vilket börvärde har du ställt in?
OM du sänker/höjer börvärdet så att det passerar den faktiska vattentempen, kan du då höra om kompressorn går igång eller stannar?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump värmer ej.
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2020, 10:59:22:22 »
Börja med att skaffa något att täcka poolen med för att förhindra avdunstning. Temperaturen du lyckas höja under en dag kommer du annars att tappa under natten med undantag för några få dygn per sommar. Förutom redan nämnda tips så kan man känna att värmepumpen blåser kall luft när den värmer vattnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jockestone

SV: Poolvärmepump värmer ej.
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2020, 14:11:28:28 »
Pumpen säger 22 grader in 23 ut. Jag har pooltäcke, men inget på just nu då trallen byggs runt. Sen vill ju ungarna bada hela tiden. Trodde iaf att en poolvärmepump skulle klara att hålla 28 grader även utan täcket på. Jag hör att pumpen går, och stannar om jag sänker börvärdet.  Men tempen ökar inte. Pumpen har gått dygnet runt. Får väl kolla på en större. Den jag har är avsedd för 30-40m3

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump värmer ej.
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2020, 14:18:38:38 »
Om du ändå bygger in, bygg in isolering. Det är betydligt billigare än en större VP, isolering har dessutom 0kr i driftkostnad till skillnad från en VP.
Det är lite som att värma upp ett hus på vintern. Har du ingen isolering i väggarna eller taket så kommer det vara kallt däri, även att du har skruvat upp elementet på max. Då åker man inte och köper en större panna, man isolerar istället.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag