CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har kört anläggningen ett tag, förslag på förbättring  (läst 809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Har kört anläggningen ett tag, förslag på förbättring
« skrivet: juli 12, 2020, 10:20:30:30 »
Hej!

Har kört en Intex ovanmark med 500my bubbeltäcke sen i slutet av maj (ack du kyliga vår) tillsammans med medföljande Intex pump och sandfilter (påstås pumpa 8 m3 i timmen, 0,3 hp).

Värmepumpen är en Luxlama 12kW

Saken är den att jag tycker att den värmer upp för långsamt. Jag har ställt in med bypass så att temperaturskillnaden är två grader. Nu senaste veckan har vi haft ca 24 grader i vattnet på morgonen och sen på dagen med 17-18 grader i luften kommer den upp i 26-27 lagom till eftermiddagen-kvällen. Under natten (vi hade +10 igår natt) tappar den ca 3 grader.

Kör vattenpumpen dygnet runt och värmepumpen 8-20. Hade kunnat köra värmepumpen dygnet runt men vet inte hur vettigt det är med lufttemperaturer <10 grader. Detta är ju annars en möjlig väg.

Allt är säkert helt normalt och jag inser att poolen på något sätt måste isoleras på väggarna för att få lite bättre driftsekonomi (står ganska utsatt på en blåsig plats) och tappa mindre värme under natten, men är ändå fundersam kring om det är något som går att göra för att den snabbare ska komma upp i badbar temperatur. Man tycker ju att värmepumpen är tillräckligt kraftig, kanske en kraftigare vattenpump är lösningen? Det blir mycket gnäll här hemma från barn och andra att poolen är för kall, när det trots allt är okej väder att bada mitt på dagen när solen tittar fram. Ingen verkar vilja bada förrän det är minst 28-29 i vattnet.

Inser att vädret på senare tid har varit allt annat än optimalt för att ha pool, men så är ju vädret i detta land på sommaren, ibland 25, ibland 16. Somrar som 2018 är antagligen bara undantag...

/H

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Har kört anläggningen ett tag, förslag på förbättring
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2020, 12:40:07:07 »
Hej,

En kraftigare cirkulationspump kommer inte hjälpa dig. Jag hade satsat på isolering eller om du kan bygga ett snyggt vindskydd.
Om du känner på poolväggens utsida på skuggsida, känns den varm? Då släpper du ut värme. Isolera tills väggen inte känns märkbar varm längre. Du kommer då behålla mer energi i poolen och får då en bättre startposition nästa morgon.

Jag värmer inget alls nu, hade ca 28,8 imorse och kommer ligga på ca 30 när solen har gått förbi. Fast sen har jag mycket isolering.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Har kört anläggningen ett tag, förslag på förbättring
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2020, 12:56:23:23 »
Om 30 kubikmeter vatten ändrar temperaturen 1 grad så motsvarar det ca 35 kWh. Har du tappat 3 grader så behöver du tillföra 3*35=105 kWh. Värmer du med 12 kW utan förluster så tar det knappt 9 timmar. En vanlig sommardag bidrager solen med ungefär lika mycket så du borde ha höjt dina tappade 3 grader på grovt skattat 4-5 timmar. Om det är både kyligt och blåsigt så lär det bli väldigt annorlunda.

Vi har ungefär samma storlek på pool men tappar bara som mest ca 1 grad när VP står stilla under natten. Detta gäller även när det går ner till ca 10 grader under senare delen av natten. Vår VP är på 9,2 kW vilket är mycket mer än tillräckligt så här års.

Jag skulle i ert läge köra VP dygnet runt samtidigt som jag fungerar på hur det går att få till en rimlig isolering runt om. För att det ska bli riktigt bra får det inte vara några glipor där kall luft letar sig in.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har kört anläggningen ett tag, förslag på förbättring
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2020, 14:32:55:55 »
Nu vet jag inte exakt vilken verkningsgrad den pumpen har, men det lär väl vara liknande det här. Så jag gissar att det tar betydligt längre tid att få ihop de där kWh som behövs för att få upp tempen.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11134.msg83694#msg83694

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag