CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmeväxlare till husets värmesystem eller värmepump  (läst 1365 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasFolkesson

Hej, Jag håller som bäst på med att planera inför vårt poolbygge till hösten och funderar nu på hur jag ska värma poolen. Först tänkte att jag köpa en separat värmepump till poolen men sedan började jag fundera på om det inte är bättre att kolla in en värmeväxlare till mitt befintliga värmesystem i huset. Jag har ju inte direkt något värmebehov i huset när poolen är i drift så det blir inte någon konkurrens om värmen.

Vad säger ni andra här på forumet. Det finns såklart för och nackdelar med båda systemen och jag lyssnar gärna på allas åsikter och erfarenheter.

Tack på förhand,
Jonas

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Värmeväxlare till husets värmesystem eller värmepump
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2020, 20:49:50:50 »
Jovars, men en sommar som denna så står ju inte värmesystemet direkt still under sommaren. Jag har luft/vatten som uppvärmning i huset men tog en separat poolvärmepump, då det skulle bli lång rördragning och installationskostnaden var rätt hög. Jag hade ingen lust att blanda systemen och därmed öka risken till haverier i husets värmesystem och poolpumpen kostade strax över 10 000 och skulle tro att den är mer effektiv än min luft/vatten. Men har du ett effektivare system i huset och  kort rördragning  och får det installerat till en billig peng så varför inte?

Utloggad TommyC

SV: Värmeväxlare till husets värmesystem eller värmepump
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2020, 10:13:26:26 »
Hade vi haft bergvärme så skulle vi troligen värma poolen med en extra värmeväxlare och tillhörande styrning. Nu har vi ingen bergvärme så poolen värms med en vanlig luft-vatten poolvärmepump.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Värmeväxlare till husets värmesystem eller värmepump
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2020, 17:02:40:40 »
PÅ 90 talet kopplade vi en pool o tog värme från vår jordvärme, dvs en ca 200 m slinga nergrävd på ca 1 m djup i hela trädgården.

Visst vi kunde plocka ut en massa värme från marken , men det vi tjäna på sommaren förlora vi på hösten o vintern , marken behöver "laddas" upp på sommaren .

Nu sänkte vi trädgården 2 klimatzoner och det behövdes rejält med el-tillskott på höst/vinter , jorden dränerades helt enkelt på värme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag