VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump slås av varje dygn  (läst 734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pontus10

Värmepump slås av varje dygn
« skrivet: juni 16, 2020, 21:35:06:06 »
Hej!

Kort historia. Köpte hus, den hade pool, jag är nu poolägare. Bott här ett år.

Förra sommaren fungerade allt klockrent, nu verkar nästan allting strula istället.

Problem 1: Värmepumpen ger felkod att vattenflödet är för lågt. Bakspolar då hela systemet, allting startar upp som det ska för att sedan ett dygn senare göra exakt samma sak. Fel på flödesmätaren? Problem i sandfiltret?

Problem 2: Samma värmepump ger sjukt dålig värme även om den får gå i stort sett non-stop (förutom de korta pauserna aset själv väljer att ta). Dessutom bildas inget kondensvatten vilket bokstavligen bolmade ur den förra sommaren

Problem 3: På poolbotten bildas det ofta små "dammtussar" eller vad man ska beskriva det som. Det är inte sand utan någon annan skit. Kan dammsuga precis hela poolen och dagen efter är dom tillbaka. Ideér om vad detta kan vara?

Snälla ni visa och mäktiga poolveteraner, ge mig ert råd!

/Pontus

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värmepump slås av varje dygn
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2020, 22:49:04:04 »
Hej!

Kort historia. Köpte hus, den hade pool, jag är nu poolägare. Bott här ett år.

Förra sommaren fungerade allt klockrent, nu verkar nästan allting strula istället.

Problem 1: Värmepumpen ger felkod att vattenflödet är för lågt. Bakspolar då hela systemet, allting startar upp som det ska för att sedan ett dygn senare göra exakt samma sak. Fel på flödesmätaren? Problem i sandfiltret?

Problem 2: Samma värmepump ger sjukt dålig värme även om den får gå i stort sett non-stop (förutom de korta pauserna aset själv väljer att ta). Dessutom bildas inget kondensvatten vilket bokstavligen bolmade ur den förra sommaren

Problem 3: På poolbotten bildas det ofta små "dammtussar" eller vad man ska beskriva det som. Det är inte sand utan någon annan skit. Kan dammsuga precis hela poolen och dagen efter är dom tillbaka. Ideér om vad detta kan vara?

Snälla ni visa och mäktiga poolveteraner, ge mig ert råd!

/Pontus
problem 3 skulle jag lösa med att dammsuga mot waste.

Utloggad Erica

SV: Värmepump slås av varje dygn
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2020, 01:16:27:27 »
problem 3 skulle jag lösa med att dammsuga mot waste.

Instämmer, det handlar troligtvis om t.ex. järnutfällningar, kalkutfällningar eller liknande och ofta är då partiklarna så små att de går rakt igenom ett sandfilter. Då hjälper bara dammsugning mot wasteläge. Vi har den problematiken allt emellanåt eftersom vi har brunnsvatten som innehåller både järn och mangan. Det gäller dock att vara snabb så att man inte förlorar för mycket vatten. Vi brukar höja vattennivån kanske 4-6 cm före en sådan dammsugning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag