VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmning av pool / Inställningar för panna  (läst 1138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nybörjare_Uppvärmning

  • Gäst
Nybörjare_Uppvärmning
Uppvärmning av pool / Inställningar för panna
« skrivet: maj 15, 2020, 17:47:58:58 »
Hej, stort tack till detta forum som varit mycket värdefullt för mig som skaffade pool (Folkpool) förra året.

Jag har letat runt och sökt på forumet och hittat en hel del när det kommer till uppvärmning, men eftersom jag är sådan nybörjare känner jag mig tvungen att fråga i alla fall. (Det jag bl.a. läst är denna mycket givande tråd om uppvärmning och inställningar https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11349.0 och https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11251.0)

Nu till min bakgrund. Poolen är en Folkpool 9x4 meter. Värmeväxlare på 85kW. Jag ha en CTC Ecozenith 250 (med poolstyrning) och en luft/vatten-pump. Pooldelen har en egen cirkulationspump.

Jag har haft problem att under förra säsongen få upp värme i poolen över 25-26 grader.

Ecozenith värmer vid sidan av varmvatten (övre tank om jag förstått rätt) den vattenburna golvvärmen i huset (den enda uppvärmningen av huset) och poolen (nedre tank).

Jag har inte satt igång värmen ännu, så därför är pooltemp för tillfället satt till 10 grader.

Har jag uppfattat det rätt att jag ska:
(a) ställa in minimum framledning i nedre tank till 40 grader? Är max framledning ok på 45 grader då eller vad ska jag ha där?
(b) stänga av värmepatron för nedre tanken (eftersom det annars skulle bli dyrt med all el)?
(c) se till att nedre tanken inte knycker varmt vatten från övre tanken, genom att stänga shunten - detta vet jag inte hur man gör men ovanpå pannan har jag en ESBE shuntmotor, antar att jag vrider den till lägsta läget.
(d) om ovan är rätt så långt, kommer golvvärmen vara ok trots en högre framledningstemp än den jag har idag eller kommer det bli jättevarma golv?

Nedan följer några bilder på mina befintliga inställningar. Skulle vara supertacksam för hjälp!

Klaes
 

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan