CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning  (läst 3142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeX

Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« skrivet: november 01, 2020, 13:13:03:03 »
Tänkte jag skulle försöka mig på vinterstängning själv för första gången i år, leverantören fixade det förra året.

Alla moment gick bra förutom ett: när jag tog av avtappningspluggen på sandfiltret åkte en liten gummiplugg inte med utan satt kvar och blockade. Jag förstod ingenting när vattnet inte rann ut och fick hjärnsläpp och vred ett halvt varv på hela dräneringspluggen och hörde/kände sanden när jag gjorde detta och avbröt. Vatten började också läcka ut bakom gängan...

Drog åt den igen, men har en känsla av att sandtrycket gör att den inte kan tätas helt och hållet utan ytterligare åtgärder.

Hur hade ni gjort? Dra åt lite till med en polygrip när jag är säker på att allt vatten runnit ut och sedan vänta in vårstarten för att se om det läcker?




Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #1 skrivet: november 01, 2020, 16:10:38:38 »
Skall du få det tätt så får det ju inte ligga sand emellan i själva genomgången. Hur är det filter inkopplat - med slangar eller med rör ? Har du slangar är nog enklaste sättet att koppla loss filtret, vända på det så att pluggen i fråga kommer uppåt och sedan försöka lossa lite och blåsa ut kvarvarande sand med tryckluft om du har. Sedan bör det gå att skruva tillbaka det hela igen. Har du en rörinstallation är det ju klart mera jobb om filtret måste tas loss, om du inte har kopplingar emellan som lätt går att dela.Det gäller ju också att vara varsam med hålkanten så det inte blir skador på själva filterbehållaren.

Utloggad JockeX

SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #2 skrivet: november 01, 2020, 16:17:39:39 »
Skall du få det tätt så får det ju inte ligga sand emellan i själva genomgången. Hur är det filter inkopplat - med slangar eller med rör ? Har du slangar är nog enklaste sättet att koppla loss filtret, vända på det så att pluggen i fråga kommer uppåt och sedan försöka lossa lite och blåsa ut kvarvarande sand med tryckluft om du har. Sedan bör det gå att skruva tillbaka det hela igen. Har du en rörinstallation är det ju klart mera jobb om filtret måste tas loss, om du inte har kopplingar emellan som lätt går att dela.Det gäller ju också att vara varsam med hålkanten så det inte blir skador på själva filterbehållaren.

Filtret är flyttbart som det är nu, så jag skulle kunna luta det och skruva av hela dräneringspluggen. Men hur mycket vågar jag luta sandfiltret?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #3 skrivet: november 01, 2020, 17:22:37:37 »
Tänkte jag skulle försöka mig på vinterstängning själv för första gången i år, leverantören fixade det förra året.

Alla moment gick bra förutom ett: när jag tog av avtappningspluggen på sandfiltret åkte en liten gummiplugg inte med utan satt kvar och blockade. Jag förstod ingenting när vattnet inte rann ut och fick hjärnsläpp och vred ett halvt varv på hela dräneringspluggen och hörde/kände sanden när jag gjorde detta och avbröt. Vatten började också läcka ut bakom gängan...

Drog åt den igen, men har en känsla av att sandtrycket gör att den inte kan tätas helt och hållet utan ytterligare åtgärder.

Hur hade ni gjort? Dra åt lite till med en polygrip när jag är säker på att allt vatten runnit ut och sedan vänta in vårstarten för att se om det läcker?

Hej,
Gummiringen/tätningen brukar sitta på en skruv.
När du tömmer poolen och sandfiltret är det bara att låta vattnet rinna.

Det är sällan det kommer sand denna väg. Sanden är så hårt packad i filtret.
Skruvar själv ut hela pluggen.

Tror inte du behöver fundera på att dra åt pluggen föränn 2021?
Kommer det vatten är det bara att låta hela pluggen vara öppen.
Vattnet ska ut oavsett om det kommer sand med.

Köper du en ny bil får man ofta en lektion på 1h för bilens alla funktioner. Köper man en pool så verkar det inte vara så?

Men det borde vara så.
Roger
« Senast ändrad: november 01, 2020, 17:39:12:12 av Roger. »

Utloggad JockeX

SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #4 skrivet: november 01, 2020, 18:58:45:45 »
Hej,
Gummiringen/tätningen brukar sitta på en skruv.
När du tömmer poolen och sandfiltret är det bara att låta vattnet rinna.

Det är sällan det kommer sand denna väg. Sanden är så hårt packad i filtret.
Skruvar själv ut hela pluggen.

Tror inte du behöver fundera på att dra åt pluggen föränn 2021?
Kommer det vatten är det bara att låta hela pluggen vara öppen.
Vattnet ska ut oavsett om det kommer sand med.

Köper du en ny bil får man ofta en lektion på 1h för bilens alla funktioner. Köper man en pool så verkar det inte vara så?

Men det borde vara så.
Roger

För att förtydliga, längst ner på sandfiltret finns en stor dräneringsplugg som, om man öppnar, kan man få ut sanden den vägen som jag förstår det (efter denna fadäs).

Längst ut på dräneringspluggen finns en avtappningsplugg. Den består av två delar, en skruv som du talar om, och inuti skruven finns en gummiplopp.

Jag började med att skruva av denna, men gummiploppen åkte inte ut utan satt kvar och blockade vattnet. När jag inte fattade varför vattnet inte rann ut efter att ha skruvat loss denna, så började jag ge mig på hela dräneringspluggen.

Min följdfråga till dig Roger är, om jag skruvar loss hela stora pluggen nu, menar du att sanden håller sig kvar utan att jag behöver luta hela filtret?
« Senast ändrad: november 01, 2020, 19:04:55:55 av JockeX »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #5 skrivet: november 01, 2020, 19:37:23:23 »
Hej,
Sanden borde stanna kvar. Gör den inte det spelar det ingen roll. Vattnet ska ut.
Avtappningspluggen sitter alltid längst ner på filtret.

Oavsett skulle jag öppna skruven.
Skulle lite sand spolas ut är det lätt att fylla på med ny.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #6 skrivet: november 01, 2020, 20:15:18:18 »
Hej,

Gilla läget. Du kommer få bort ditt vatten som ev. kan frysa.

Gör inte som mig att tömma i december. Vidare ofta flera minusgrader.

Då handlar det om att tömma fort. Annars kan de bli problem.
Ditt problem är fortfarande ett litet problem.

MVH
Roger


Utloggad JockeX

SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #7 skrivet: november 01, 2020, 20:54:19:19 »
Hej,
Sanden borde stanna kvar. Gör den inte det spelar det ingen roll. Vattnet ska ut.
Avtappningspluggen sitter alltid längst ner på filtret.

Oavsett skulle jag öppna skruven.
Skulle lite sand spolas ut är det lätt att fylla på med ny.

Roger

Det är möjligt att vi pratar förbi varandra då vi kanske har olika typ av sandfilter. Vattnet är avtappat via avtappningspluggen nu så någon frysrisk föreligger inte längre. Problemet är snarare att då jag även började skruva av den stora pluggen (inte den lilla avtappningspluggen) så kommer den läcka nästa år vid uppstart.

Utloggad MathiasS

SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #8 skrivet: november 01, 2020, 20:59:01:01 »
Ta en bild så undviks missförstånd.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #9 skrivet: november 01, 2020, 21:06:16:16 »
Hej,

Tror det inte är missförstånd.
Är det noll risk för frysskador kan du låta pluggen vara.
Så låt resterande vatten vara kvar.

Det finns det en kemikalie som tätar allt.
Förstod att det inte var skruven med o-ring.

Min anledning till att tömma hela sandfiltret (alla ser lika dan ut, så vi pratar inte förbi varandra) är att torka ut filtret. Finns det mikroorganismer där klara de inte denna uttorkning.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag