CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behöver man verkligen stänga av UV lampan om man stoppar poolpumpen i 20 s?  (läst 1547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niblom

Hej,

Har en 75w UV lampa och det står i manualen att man absolut måste stänga av den om man stoppar cirkulationen. Jag tänker främst vid backspoolning, dvs stänga av pump, flytta hantaget på sandfilter sätta på pump.

Vi har också en UV lampa för dricksvatten och den står på dygnet runt oavsett om pumpen kör eller inte...

/N

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

Jag har kopplat så att när jag bryter strömmen till vattenpumpen så blir lampan strömlös automagiskt. Då behöver man inte fundera på det...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad niblom

Jag har en varvtalsstyrning till pumpen och på den finns en på och av knapp och det hade varit smidigare att bara använda sig av den knappen som finns än att koppla in en separat brytare för det.

Jag har räknat lite på det och manualen säger att den rymmer 316l, men det är helt omöjligt så jag tror det är 31l, vilket verkar stämma mer med storleken på lampan. Det behövs 1.16Wh för att värma en liter vatten en grad så 75w kan värma dessa 31l från 30-32,5 grader på en timma.

Jag tror det är mer att man inte skall glömma den på vid vinterstängning eller om pumpen pajar osv.

Eller finns det något jag missar här?

/N

Utloggad largab

Vad är 31 liter?

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
Jag antar att TS menar vattenvolym i UV-lampan men även 31 liter verkar mycket...

Jag har kopplat MiniMastern, UV + värme via en flödesvakt som automatiskt stänger av dessa vid t.ex. backspolning.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Jag har en varvtalsstyrning till pumpen och på den finns en på och av knapp och det hade varit smidigare att bara använda sig av den knappen som finns än att koppla in en separat brytare för det.

Jag har räknat lite på det och manualen säger att den rymmer 316l, men det är helt omöjligt så jag tror det är 31l, vilket verkar stämma mer med storleken på lampan. Det behövs 1.16Wh för att värma en liter vatten en grad så 75w kan värma dessa 31l från 30-32,5 grader på en timma.

Jag tror det är mer att man inte skall glömma den på vid vinterstängning eller om pumpen pajar osv.

Eller finns det något jag missar här?

/N

Måste stå fel 316L är kvalliteten på det rostfria stålet som lamphuset är byggd i och jag kan säga att aldrig att lampan rymmer 31Liter.
Om det invändiga måttet i din uv lampa har en diameter av 50mm och den invändiga längden på lamphuset är 1000mm så har du en volym av 1,96liter i lamphuset. sem får du även räkna bort ytan som själva lampan tar så i själva verket kanske du har ca 1 liter vatten i uv lampan
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag