CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump - stå i sol eller skugga??  (läst 9971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fossnesgrillen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Fossnes Norge
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ständigt renovernade
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump - stå i sol eller skugga??
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2014, 21:55:35:35 »
Jag har i flera år haft min gömd under altanen där också poolen är infälld. I år har jag flyttat ut den i solen och gjort ett nytt rörupplägg med isolerade 50 mm rör istället för slangarna som låg på backen. Märker stor skillnad på effekten redan efter få dagar så det var väldigt lyckat till trots för att jag nu hör den mer.
Oval 3,6x7,2 nedfälld i altandäck.
Brilix värmepump.
Familjens flitigaste badare är 4-bent efter att barnen har blitt tonåringar....

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Poolvärmepump - stå i sol eller skugga??
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2014, 22:13:05:05 »
Jag har i flera år haft min gömd under altanen där också poolen är infälld. I år har jag flyttat ut den i solen och gjort ett nytt rörupplägg med isolerade 50 mm rör istället för slangarna som låg på backen. Märker stor skillnad på effekten redan efter få dagar så det var väldigt lyckat till trots för att jag nu hör den mer.

Får du upp tempen flera grader mer än tidigare en varm dag / kall dag?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump - stå i sol eller skugga??
« Svar #12 skrivet: maj 28, 2014, 07:26:54:54 »
Att stänga in en värmepump i ett delvis tätt utrymme gör att varm luft inte kommer fram till värmepumpen som den skall, men skapar ett mikroklimat under (i detta fall) altanen som kan vara flera grader kallare än om värmepumpen står fritt till.
Säg att det blir 7 grader kallare under altanen än ute på en öppen yta så har du plötsligt ca 21% högre verkningsgrad på värmepumpen, det ger värmepumpen högre uteffekt och lägre driftskostnader.
Räkna med en besparing på runt 400-500 kWh/år i ett exmepel som detta + en bättre fungerande värmepump som kommer att hålla längre tack vare de bättre driftsförutsättningarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag