Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bergvärme VVX och timer, hur gör ni?  (läst 2615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Bergvärme VVX och timer, hur gör ni?
« skrivet: augusti 31, 2013, 18:39:20:20 »
Jag värmer nu poolen med vvx kopplad till värmepumpen för bergvärmen och har kört utan pooltak hela sommaren. Då har saltklorinatorn gått på halvfart och skapat lagom mängd klor men nu med pooltak på blir det överdos (och rejält) även med klorinatorn på lägsta nivå.
Jag har timer kopplad till pumpen men funderade på vad vvx'en tycker om att inte ha flöde. Vvx'en har rören dragna så det alltid är vatten i den men vad tycker den när flödet försvinner?
Jag antar att vattnet blir så varmt så temp.sensorn som sitter före växlaren gör att VP'n slår av poolvärme men om den inte gör det kommer ju VP'n att tuffa på oavbrutet...
Jag har växlaren kopplad till golvvärmen så det blir ju inte varmare än max. 45 grader tror jag det är så inget smälter ju direkt...


Hur gör ni andra?


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: Bergvärme VVX och timer, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: september 01, 2013, 09:52:41:41 »
Om du inte har något flöde genom värmeväxlaren så går det ett HS larm och värmepumpen stänger av sig själv. Jag har själv ett kopplingsur på poolpumpen, men det finns ingen motsvarande funktion på Nibes poolvärmare så detta sker varje gång som jag glömmer att avaktivera poolvärmaren när poolpumpen slår av för natten. Jag har därför att välja mellan, att för natten avaktivera poolvärmen, eller alternativt att manuellt aktivera kopplingsuret för poolpumpen.
« Senast ändrad: september 01, 2013, 10:05:41:41 av Jarlen »

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bergvärme VVX och timer, hur gör ni?
« Svar #2 skrivet: september 01, 2013, 10:54:59:59 »
Jag har en blockeringsingång i min poolstyrning. Jag lägger en slutning där samtidigt som poolpumpen stängs av via timern. Då slår poolstyrningen av värmetillverkningen och stänger växelventilen som styr vattnet till vvx:en.

Har i dagsläget två kanaler på timern som går på samma tider men om man vill ha mer cirkulation än värme så är det bara att ändra där. Den ena kanalen styr poolpumpen och den andra ger blockeringen till poolstyrningen.

Har även några andra sätt att styra pump och värme men detta är det primära.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Jarlen

SV: Bergvärme VVX och timer, hur gör ni?
« Svar #3 skrivet: september 01, 2013, 13:58:17:17 »
Hej Gadden Tack för tipset!

Det låter mycket intressant. I de banorna har jag inte tänkt. Jag ser i din profil att Du har en Nibe pool-40 styrning? Jag har också en timer (Theben RT612S) med två kanaler, men jag har Nibes pool-11 styrning. I värsta fall så får jag ta ett snack med Nibe om pool-11 också har en blockeringsingång.
« Senast ändrad: september 01, 2013, 14:09:18:18 av Jarlen »

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bergvärme VVX och timer, hur gör ni?
« Svar #4 skrivet: september 01, 2013, 14:32:34:34 »
Japp, jag har en pool 40 styrning och den har en ingång för extern blockering. Om pool 11 har det vet jag ej men det verkar inte som så när jag kollade lite snabbt på speccen för den.

Såg dock något annat: Villkor för poolladdning
Om poolgivaren (GT16) inte är ansluten tillåts poolladdningen inte att starta.

Går det inte helt enkelt att köra poolgivaren genom tiduret så den bryter upp (NC) den slingan när cirkulationen stannar? Vet ej om hela bvp eller poolstyrningen blir knäpp då men det borde enkelt gå att kolla, bara att lossa ena benet till givaren från X1:12 eller X1:13 från EVB-E2 kortet.
Inte särskilt säkert att den stannar av detta, den kanske bara inte startar. Kan ju även bli något felmeddelande i bvp och det vill man ju undvika helst.
Tycker man borde kunna få den att stanna och starta på något sätt utan att det blir felmeddelanden i bvp.

Såg nu att det inte kommer fungera. Poolgivare måste vara ansluten på plint X1:12-13 annars visas givarlarm för poolgivaren.
« Senast ändrad: september 01, 2013, 14:39:14:14 av gadden »
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag