VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt Ph värde  (läst 16826 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tvalley

Högt Ph värde
« skrivet: augusti 01, 2013, 17:20:30:30 »
Hej! Har problem med att behålla ph värdet på en bra nivå. Vad är avgörande faktorer för att ph värdet hela tiden höjs?

/Peter

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Högt Ph värde
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2013, 17:31:18:18 »
Om ditt pH stiger hela tiden så kan det bero på den sortens klor du använder. - Använder du flytande klor (natriumhypoklorit) som vi gör till vår pool, så stiger pH hela tiden och får balanseras ned med tillskott av saltsyra. Sedan spelar naturligtvis själva vattnet in också, olika vatten beter sig olika avseende pH. Olika alkalinitet kan påverka hur pass fort pH ändrar sig men kan knappast förklara en konstant höjning av pH-värdet.

Utloggad tvalley

SV: Högt Ph värde
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2013, 17:37:42:42 »
Jag använder nitor´s produkter. Chockklor och veckopuckar. Alkaniteten är hög, har funkat bra andra år med då alkaniteten varit hög ( 180) . Har kalkrikt vatten.

Men i år är det hopplöst....

Utloggad Erica

SV: Högt Ph värde
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2013, 21:19:39:39 »
Kalkrikt vatten ger i sig självt högre pH. Om alkaliniteten är extremt hög så blir det svårt att påverka pH-värdet. Du har inte testat att använda något kraftigt pH-sänkande som saltsyra ? Om det fungerat bra förut med din kemi men inte nu längre så låter det ju som om något har anrikats i vattnet över åren och gjort att du tappat kontrollen. Kalk hör ju t.ex. till de ämnen som kan anrikas i vatten. Problemet är ju att enda sättet att få ned halten av anrikade ämnen är att byta en del av vattnet och i ditt fall sjunker visserligen då halten men inte så jättesnabbt eftersom ny kalk, om än i lägre koncentration, tillförs med vattnet.

Utloggad tvalley

SV: Högt Ph värde
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2013, 22:45:40:40 »
Saltsyra har jag inte provat. Var köper jag det och vilken dosering? Hur sänker jag enklast alkaniteten?

Provar vad som ...... :)

Utloggad Erica

SV: Högt Ph värde
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2013, 00:27:29:29 »
Saltsyra har jag inte provat. Var köper jag det och vilken dosering? Hur sänker jag enklast alkaniteten?

Provar vad som ...... :)

Saltsyra finns i poolhandeln, mest hos de som säljer utrustning till offentliga pooler och liknande. Det finns i olika styrkor, oftast antingen koncentrerad eller 10 % lösning och säljs oftast i 30 kg dunkar. Undvik den koncentrerade, den är jobbig att hantera, ryker kraftigt med en hälsovådlig och mycket irriterande rök. Saltsyra är, även 10%-ig, en stark kemikalie och man får vara försiktig. Skyddshandskar och ögonskydd måste användas om man häller upp den. Skall man späda ut den skall syran hällas i vattnet, inte tvärtom. Det fungerar effektivt. Vi har det som pH-sänkare i vårt automatdoseringssystem och en 30 kg dunk 10%-ig syra räcker i ett par år. Du lär nog kunna hitta det i kemikalie/färgaffärer också om du letar efter mindre förpackningar.

När du sänker pH kommer också alkaliniteten att sjunka, men om du har lösta ämnen i vattnet och behöver byta ut en del av vattnet så kommer också detta i sig självt att sänka alkaliniteten. Att nytt vatten skulle ha SÅ hög alkalinitet förefaller mindre troligt, även om du har kalkrikt vatten. Om du har extremt kalkrikt vatten kan det nehöva avhärdas för att fungera bra som poolvatten.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Högt Ph värde
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2013, 08:11:39:39 »
Veckopuckar drar upp både Ph och Alkan... Jag hade samma läge på vår gamla pool där jag körde med veckopuckar, Ph låg hela tiden högt och sänkning varade bara några dagar.
Jag började då med att sänka Alka och sen Ph och då blev det bättre. Efter ytterligare ca. en månad bytte jag ca. 1/4-del av vattnet och då blev det "normalt" igen. Jag tror jag hade början till "klor blockering" som löste sig genom en hel del nytt vatten.
Vattnet var då under en lång period lite, lite mjölkigt men ändå hyffsat klart.


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Högt Ph värde
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2013, 08:44:29:29 »
Jag har då för mig att det är tvärtom, ska googla lite sedan när jag får tid. Organiskt klor (tri-/diklorXXXX) sänker pH, oorganiskt klor (xxx-hypoklorit) höjer pH. Den ena av dem förbrukar även det som mäts som alkalinitet. Återkommer när jag har läst på lite.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Högt Ph värde
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2013, 08:47:46:46 »
Jag har då för mig att det är tvärtom, ska googla lite sedan när jag får tid. Organiskt klor (tri-/diklorXXXX) sänker pH, oorganiskt klor (xxx-hypoklorit) höjer pH. Den ena av dem förbrukar även det som mäts som alkalinitet. Återkommer när jag har läst på lite.


Jo men visst är det så... det är jag som virrar i semestermössan... Det var instabilitet i mitt vatten med cyanursyra antaglien också... Nu blev jag osäker på om det var högt eller lågt Ph jag hade... :o
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TommyC

SV: Högt Ph värde
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2013, 08:59:57:57 »
Pahlen säger:

”Dagsklor och Chockklor höjer vattnets pH-värde.” Dessa utgörs (ofta) av kalciumhypoklorit.

”Veckoklor sänker vattnets pH-värde, vilket balanseras med Chockklor.” Veckoklorpuckarna består (ofta) av triklorisocyanursyra.

http://www.pahlen.se/download/poolguiden/poolguiden.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag