CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur tycker ni?  (läst 10593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool idioten

SV: Hur tycker ni?
« Svar #10 skrivet: juni 13, 2013, 21:38:36:36 »
absolut ingen dum fråga,,,men har inte hittad nåt i rätt mått.. det var d första jag tänkte på men den tanken sprack efter allt letande 
En dum fråga, men av din skiss att dömma kan det ju faktiskt stått en vanlig enkel ovanmarkare i din fina murade ram... men bara en tanke.

//Funkis
Totalt kaos vid varje husprojekt men i slutändan löser det sig.
6m rund pool 1.37 djup + 30kvm solfångare på grage taket.Astral 100kg sandfilter+2hk pump

Poolgiganten

Utloggad Funkis -38

SV: Hur tycker ni?
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2013, 22:51:21:21 »
Okay kanske inte helt enkelt att hitta nått som passar, men verkar lite skumt hur inlopp och utlopp är gjort, även det talar mer för Intex Easy Set, kollade runt lite och största jag hittade var 18' x 48". Var det verkligen en uppblåsbar kant i poolen tidigare?

Utloggad Jarlen

SV: Hur tycker ni?
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2013, 03:29:05:05 »
Hej Kent!! Jag föredrar att kalla dig så. Man behöver ju inte vara en idiot för att man inte kan allt. :)

Om du ska få någon riktig funktion på poolen så måste du skippa  rören som du har till in och utlopp. Det blir ingen funktionsmässig rening med dem.

Det måste tidigare, ha varit praktiskt taget omöjligt att hålla rent i poolen med det  här arrangemanget. Och för att kunna få en fungerande rening av vattnet, måste det finnas en cirkulation som också renar ytvattnet från nedfallande skräp, pollen, drunknade insekter, mm. Du måste kunna dosera klor och andra kemikalier som ibland är nödvändiga för att hålla en god vatten kvallitet. Och du måste kunna koppla på en bottensug för att kunna hålla rent  i poolen. Därför måste det finnas en skimmel med bräddavlopp med lövkorg samt minst två ställbara inlopps munstycken som cirkulerar vattnet. Som det ser ut nu så uppnås ingen cirkulation alls, eftersom ut och inlopp sitter alldeles intill varandra.

Ett stort plus+;  med din pool är att den är försedd med det ganska breda överhängande poolkrönet (betongsargen.)

Iden med att använda sig av en befintlig rund pool och ställa inuti är en god ide och kanske det allra bästa alternativet. Med den breda sargen på poolen, så har du möjligheten att enkelt justerkapa sargen så att  diametern  på din poolstomme kan anpassas till diametern på någon lämplig serieproducerad pool på marknaden. Skulle du inte hitta exakt rätt djup så går det säkert att modifiera djupet, om du väljer någon med lite större djup. Och då talar jag om djupet från botten till överkant poolsarg . Eftersom du har en gjuten botten som inte dränerar bort eventuellt vatten som kan bli stående mellan poolen och lekastommen , så bör man borra några hål snett ned och utåt i den nedre vinkeln mellan vägg och golv. Kanske kan man också ha en nivåpump där.

Utrymmet som uppstår mellan den nya poolstommen och lekastommen kommer bli förträffligt till att utnyttja för dragning av rör och slangar för skimmel poolinlopp poolbelysning mm.

Vid alternativet ny liner; eller eventuell plats svetsning av dito så ställer den överhängande delen på sargen bara till problem, och därför bör överhänget in över poolen i det fallet då tas bort. Annars finns det inga möjligheter att sätta in en skimmel utan att sänka vattenytan avsevärt, och då förlorar du i djup. Och poolen blir kansken inte så estetisk tilltalande. Du blir då också tvungen att gräva upp kring poolen så att du kan montera nya inloppsventiler,belysning mm direkt i lekastommen. Allt detta slipper du om du ställer en pool inuti.  Det enda tänkbara alternativet till att få en liner slät och snygg på plats, är att klä sidorna med folierad aluminiumplåt kring hela poolen. Det kommer annars att bli praktiskt taget omöjligt för dig att  fästa upp en liner snyggt. Dina tankar att på något sätt limma upp linern kan du glömma. Det kommer inte att fungera.

Det bästa tänkbara sättet att montera en liner är helt enkelt att klä den ojämna ytan med en folierad aluminiumplåt, på vilken man sedan på olika sätt snäpper eller klämmer fast linern med speciella lister, avsedda för dito. Det finns en hel del pooler med likartade konstruktioner.

Så är även min egen pool konstruerad; lekablock cellplast samt folieerade aluminiumplåtar samt en krönlist som klämmer fast linern. Och detta monteringssättet gäller för bägge alternativen.

PS Jag har goglat lite på runda pooler, och av din ritning att döma så har det tidigare med all säkerhet stått en 24 inch INTEX uppblåsbar pool inuti din poolstomme. Det är kanske inte den bästa lösningen att ersätta den gamla med en likadan igen. Du kommer att få alla de uppräknade problemen med rening av vatten mm. Och vid minsta mekaniska skada så pyser poolen ihop och allt vattnet rinner ut. Du kan inte heller låta vattnet stå kvar i poolen under vintern utan måste pumpa ur det och fylla på nytt varje vår. Så jag råder dig att göra en mer permanent lösning.

Alternativet Att bygga en egen poolstomme; Om du goglar på rund pool och trycker på knappen images så får du upp en hel radda av bilder på runda pooler. Du kan då se hur de ungefärligt är konstruerade. Du kan sedan själv om du är händig regla upp en stomme av vertikala lodräta tryck-impregnerade reglar med distanser in mot den murade poolstommen, som du sedan klär med böjda basade plyfaskivor som en stabil grund för tidigare nämnda installationer och därefter monteras cellplastskivor. Slutligen ställer du aluminiumplåtarna direkt på botten. Dessa ska vara av längsta möjliga längd för att få så få skarvar som möjligt. Optimalt är en skarv, men helst inte mer än två. Plåtatarna trycks ut mot cellplasten och sammanfogas genom pop-nitning.  Plåtarna ska stå löst direkt mot cellplasten och ska inte förankras i stommen. Du kan med fördel på förhand måttbeställa en liner, som ska ha 15 mm mindre diameter än innerkant poolsarg.
Men jag misstänker att det kanske kan bli billigare att köpa ett komplett poolpaket om man hittar något passande.
« Senast ändrad: juni 14, 2013, 11:44:15:15 av Jarlen »

Utloggad Kojak

SV: Hur tycker ni?
« Svar #13 skrivet: juni 14, 2013, 21:58:53:53 »
Jag råder dig att riva denna tingest och bygga något nytt. Givet att du vill riva en konstruktion som uppenbarligen kan betinga ett värde på 400 000:-, förutsatt att mäklaren lyckas blåsa husspekulanten fullständigt.

Utloggad pool idioten

SV: Hur tycker ni?
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2013, 23:31:36:36 »
hej Jarlen!! tack för ditt inlägg. Vill bara uppdatera dig lite om min pool, om du tittar på tredje bilden så ser du en plåtbit som e fast på sargen där sitter skimmern med ett böjt pvc rör som ansluts till närmaste rör. De andra rören åker upp till taket genom solfångaren o ner i poolen. Fast rören kommer jag flytta genom att slå ut en tegelsten o dra de ner dem så att dem inte kommer genom pool väggen. Angående en befintlig pool i hålet så har jag provat det med, köpte en pool från primastar 5.5x1.37 men det visade sig jag var tvungen o modifiera hemskt mycket för att få den o se bra ut, som tur var kunde vi lämna tillbaka den samt fick uppmaning om att man inte skulle hoppa i poolen för den var inte konstruerat för det och eftersom jag har 3 barn som älskar o hoppa i vatten så var det inget alternativ. Jag har fått hem mina saker som jag beställde från Tyskland, bifogar bilder efter inlägget. Min tanke är inte att limma linern utan lumpmattan som skydd bakom linern. Aluminiumfolie sa du, kan du länka nån firma som säljer eller vad ligger priset på i metervara? O hur tjockt e godset?
Glömde tillägga att jag har dränering, om du tittar på bilden så ser du en hål längst ner och det sitter en till på motsatt sida, bottnen e utformad så att allt vatten rinner till sidorna o ner i dränerings hålet.
/ Kent
Hej Kent!! Jag föredrar att kalla dig så. Man behöver ju inte vara en idiot för att man inte kan allt. :)

Om du ska få någon riktig funktion på poolen så måste du skippa  rören som du har till in och utlopp. Det blir ingen funktionsmässig rening med dem.

Det måste tidigare, ha varit praktiskt taget omöjligt att hålla rent i poolen med det  här arrangemanget. Och för att kunna få en fungerande rening av vattnet, måste det finnas en cirkulation som också renar ytvattnet från nedfallande skräp, pollen, drunknade insekter, mm. Du måste kunna dosera klor och andra kemikalier som ibland är nödvändiga för att hålla en god vatten kvallitet. Och du måste kunna koppla på en bottensug för att kunna hålla rent  i poolen. Därför måste det finnas en skimmel med bräddavlopp med lövkorg samt minst två ställbara inlopps munstycken som cirkulerar vattnet. Som det ser ut nu så uppnås ingen cirkulation alls, eftersom ut och inlopp sitter alldeles intill varandra.

Ett stort plus+;  med din pool är att den är försedd med det ganska breda överhängande poolkrönet (betongsargen.)

Iden med att använda sig av en befintlig rund pool och ställa inuti är en god ide och kanske det allra bästa alternativet. Med den breda sargen på poolen, så har du möjligheten att enkelt justerkapa sargen så att  diametern  på din poolstomme kan anpassas till diametern på någon lämplig serieproducerad pool på marknaden. Skulle du inte hitta exakt rätt djup så går det säkert att modifiera djupet, om du väljer någon med lite större djup. Och då talar jag om djupet från botten till överkant poolsarg . Eftersom du har en gjuten botten som inte dränerar bort eventuellt vatten som kan bli stående mellan poolen och lekastommen , så bör man borra några hål snett ned och utåt i den nedre vinkeln mellan vägg och golv. Kanske kan man också ha en nivåpump där.

Utrymmet som uppstår mellan den nya poolstommen och lekastommen kommer bli förträffligt till att utnyttja för dragning av rör och slangar för skimmel poolinlopp poolbelysning mm.

Vid alternativet ny liner; eller eventuell plats svetsning av dito så ställer den överhängande delen på sargen bara till problem, och därför bör överhänget in över poolen i det fallet då tas bort. Annars finns det inga möjligheter att sätta in en skimmel utan att sänka vattenytan avsevärt, och då förlorar du i djup. Och poolen blir kansken inte så estetisk tilltalande. Du blir då också tvungen att gräva upp kring poolen så att du kan montera nya inloppsventiler,belysning mm direkt i lekastommen. Allt detta slipper du om du ställer en pool inuti.  Det enda tänkbara alternativet till att få en liner slät och snygg på plats, är att klä sidorna med folierad aluminiumplåt kring hela poolen. Det kommer annars att bli praktiskt taget omöjligt för dig att  fästa upp en liner snyggt. Dina tankar att på något sätt limma upp linern kan du glömma. Det kommer inte att fungera.

Det bästa tänkbara sättet att montera en liner är helt enkelt att klä den ojämna ytan med en folierad aluminiumplåt, på vilken man sedan på olika sätt snäpper eller klämmer fast linern med speciella lister, avsedda för dito. Det finns en hel del pooler med likartade konstruktioner.

Så är även min egen pool konstruerad; lekablock cellplast samt folieerade aluminiumplåtar samt en krönlist som klämmer fast linern. Och detta monteringssättet gäller för bägge alternativen.

PS Jag har goglat lite på runda pooler, och av din ritning att döma så har det tidigare med all säkerhet stått en 24 inch INTEX uppblåsbar pool inuti din poolstomme. Det är kanske inte den bästa lösningen att ersätta den gamla med en likadan igen. Du kommer att få alla de uppräknade problemen med rening av vatten mm. Och vid minsta mekaniska skada så pyser poolen ihop och allt vattnet rinner ut. Du kan inte heller låta vattnet stå kvar i poolen under vintern utan måste pumpa ur det och fylla på nytt varje vår. Så jag råder dig att göra en mer permanent lösning.

Alternativet Att bygga en egen poolstomme; Om du goglar på rund pool och trycker på knappen images så får du upp en hel radda av bilder på runda pooler. Du kan då se hur de ungefärligt är konstruerade. Du kan sedan själv om du är händig regla upp en stomme av vertikala lodräta tryck-impregnerade reglar med distanser in mot den murade poolstommen, som du sedan klär med böjda basade plyfaskivor som en stabil grund för tidigare nämnda installationer och därefter monteras cellplastskivor. Slutligen ställer du aluminiumplåtarna direkt på botten. Dessa ska vara av längsta möjliga längd för att få så få skarvar som möjligt. Optimalt är en skarv, men helst inte mer än två. Plåtatarna trycks ut mot cellplasten och sammanfogas genom pop-nitning.  Plåtarna ska stå löst direkt mot cellplasten och ska inte förankras i stommen. Du kan med fördel på förhand måttbeställa en liner, som ska ha 15 mm mindre diameter än innerkant poolsarg.
Men jag misstänker att det kanske kan bli billigare att köpa ett komplett poolpaket om man hittar något passande.
« Senast ändrad: juni 14, 2013, 23:52:51:51 av pool idioten »
Totalt kaos vid varje husprojekt men i slutändan löser det sig.
6m rund pool 1.37 djup + 30kvm solfångare på grage taket.Astral 100kg sandfilter+2hk pump

Utloggad Jarlen

SV: Hur tycker ni?
« Svar #15 skrivet: juni 16, 2013, 12:01:31:31 »
Hej igen Kent!

Det du talar om som skimmel är inte en skimmel för mig. För mig är en skimmel ett bräddavlopp, som är en rektangulär lucka i poolväggen precis
i vattenlinjen. den har till uppgift att fånga upp grovtskräp som hamnar in poolen innan sandfiltret. Den funktionen har du inte på din anläggning.

Du kan heller inte få en ändamålsenlig retur av vattnet med inloppet placerat som du har nu. Man måste ha en helt annan cirkulation för att hela vattenmassan ska renas under en viss tid. Tyvärr så har den som byggt hela denna förträffliga anläggning anpassat allt till en "leksaksbassäng". Intex tillverkar uppblåsbara madrasser badbassänger o.dy. som säljs på lågprisvaruhus världen över. Kvalliteten på materialet i deras liner är ingenting som jag skulle våga satsa på, att bygga en så avancerad anläggning för. Man har ju till och med. vinklat ut väggarna mot botten efter formen på deras bassänger.

Du fråga vad slags aluminiumfolie jag avser. Det är ingen folie utan 3-4 mm gedigen plåt som är belagd ett ytskickt av te.x. puritan för att den  ska vara skonsam mot linern. Det kallas för folierad plåt Jag har ytterligare en fråga till dig. Måttet på diametern du angett. Är det taget mot poolvägg eller innekant poolsarg?
Tillvägagångssättet att bygga en egen poolstomme som jag beskriver i mitt tidigare inlägg kanske låter komplicerat, men så är det inte. Jag kan göra en enkel skiss till dig, om du så önskar.

Här är några exempel som visar vad jag menar med skimmer med bräddavlopp
« Senast ändrad: juni 16, 2013, 12:08:13:13 av Jarlen »

Utloggad Jarlen

SV: Hur tycker ni?
« Svar #16 skrivet: juni 20, 2013, 11:45:42:42 »
Hej  igen Kent!
Jag fann det här på forumet under rubriken Intex-Pool utan breddavlopp, koppla dammsugare till pump? Här är adressen till tråden.http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8972.0;topicseen
Jag var kanske lite för snabb i mina omdömen av Intex. Det finns flera på forumet som vitsordar att de har snabba leveranser av reservdelar mm. Jag tycker därför, att det bästa du kan göra är att ta kontakt med dem. Adressen finns på följande länk. http://intexnordic.com/Default.aspx?ID=55&M=Shop&PID=114&ProductID=598. Här kan du hitta återförsäljare och rätt storlek på en Intex-pool. Det finns en Easy Set-pool som är 5,49x1,22. En del pooler i den här storleken är noterade som utgångna, men det verkar som om dom aldrig haft någon större. Så det  är förmodligen en sådan som har funnits där tidigare. Det blir säkert det snabbaste sättet för dig, att få ordning på er pool, så att ni kan bada i sommar. Här visas också vad du kan köpa till för tillbehör för att få till en effektiv rening på vattnet. Kanske du redan har dessa grejor.

Hälsningar Jarlen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag