VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga eget Poolskydd/Pooltak  (läst 18566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stisse666

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Simrishamn
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bygga eget Poolskydd/Pooltak
« skrivet: mars 07, 2013, 15:25:23:23 »
Hej

Startar en ny tråd i detta ämnet då de gamla verkar ha dött ut för länge sedan.

Har länge funderat på att bygga ngt eget Poolskydd/tak. dels som säkerhet men även för att spara energi och för att spara poolen från all skit från träd och dylikt.

Har kollat upp en hel del lösningar under åren men det slutar alltid med att jag tycker det blir för dyrt.
Vi har en oval pool 7,3 x 3,6 m och den senaste iden som jag såg som iofs verkade ganska schysst var ngt som hette Cabrio Dome. Jag hittade rätt storlek från en tillverkare i Tyskland och priset känns väldigt bra, dock ärjag lite rädd för att det inte är tillräckligt bra kvalitet på plasten eller presenningen eller vad det nu är. Eftersom vi bor ute på landet med öppet omkring oss så blåser det en del så det får gärna vara lite bättre kvalitet. Så undrar om ngn använder eller prövat denna lösningen och skulle vilja höra lite om vad ni tycker.

Sen har jag funderat på att använda ett partytälts takstomme och utgå ifrån och bygga om detta till ngt som påminner om zabras tak som de kan dra ihop, så min fråga är om där finns ngn därute som har gjort ngt pooltak av ett partytälts tak och vad ni tycker.

Tanken är alltså att jag vill ha ett tak som fungerar som ett "riktigt" pooltak som är lätt att dra bort för en person alternativt bara öppna och bada med det på plats.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bygga eget Poolskydd/Pooltak
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2013, 09:40:28:28 »
Jag kan bara uttala mig om Zabras tak då vi hade ett sådant vid förra huset. Det fungerade mycket bra och isolerade väldigt bra också.

De har rejält gods i balkarna men det ska ju sen också klara upp till 1 meter snö tror jag det var. Ska du inte klara snö lär det ju gå bra med klenare gods och även en mer "fyrkantig" form.

Zabra taket går i en och samma skena. Zabra skenan var som ett upp-och-ner vänt "L" där vagnarna rullade mot marken och sen mot "ryggen" på L:et.

Zabra tillverkar nog sina vagnar själva skulle jag tro. Det var bockade plåtar och sen kullager som var fastskruvade med vanliga bultar.
Kolla med Zabra annars om de säljer bara skena och vagn?
De var väldigt bra att ha att göra med där.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad stisse666

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Simrishamn
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygga eget Poolskydd/Pooltak
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2013, 10:51:12:12 »
OK, Tack för svar Anders!
Lösningen med bara ett L och kullager på det känns ju ganska simpelt och bra, kanske är ngt att bygga vidare på, tycker också att deras lösningar ser bra ut men tycker fortfarande att det är lite mycket pengar och jag tror ma kan fix ngt själv för en bra bit under.

Ska kolla med dom om det finns möjlighet att köpa detaljerna.

som jag glömde att nämna tidigare så är detta bara för sommaren då jag har en annan täckning över vintern gjort av träsektioner med kanalplast ovanpå.

//Stefan

Utloggad TommyC

SV: Bygga eget Poolskydd/Pooltak
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2013, 09:15:29:29 »
Hej

Har du funderat på att göra taket med kanalplast permanent? Med luckor eller dörrar som kan öppnas mot solen skulle jag tycka att en sådan lösning blir bättre än ett vanligt skjutbart pooltak (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8317.msg61554#msg61554)

Utmaningen är nog främst att få ett tak byggt av trä och kanalplast att se snyggt ut i poolmiljön. Vad gäller hållfasthet och täthet är det inga problem att vida överträffa de köpta pooltaken.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad trexen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga eget Poolskydd/Pooltak
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2013, 17:22:25:25 »
Ingen uppdatering om detta, funderar på att bygga något till min pool 8x4m, så tänkte kolla hur erfarenheterna ligger till om ni gjort något vid det?

/M

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag