VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix vattenpumps styrning  (läst 11354 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Brilix vattenpumps styrning
« skrivet: april 11, 2010, 15:58:13:13 »
Hej jag har en brilix tph09 som ska kopplas in nu.
Tänkte koppla på vattenpumpen på samma styrning eftersom det tydligen ska gå att göra så enl. manualen.
Problemet är att i manualen så hitta jag inte vad för ström eller signal som kommer ut från värmepumpen.
Någon som vet det?
Är det någon som gjort detta?

Mvh : Petri

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #1 skrivet: april 15, 2010, 22:40:53:53 »
Hej,
Ingen aning om Brilix, man har själv en G&J där det går att styra cirkulationspumpen. När man läste närmare så går då cirkulationen endast när VP går och det finns inga andra alternativ. Så vill jag inte ha det !! --> cirkulationen fick sin egen "styrning" i form av en timer och en kontaktor (3-fas pump).

Fundera på hur du vill ha det, jag tyckte det var en dåligt idé att cirkulationen är helt i synk med värmpumpen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #2 skrivet: april 16, 2010, 07:02:37:37 »
Hej det går att välja om man vill att den ska gå hela tiden eller om den ska gå på den inbyggda timern.
Det finns en utgång till vattenpumpen på vämepumpen.
Men jag vet inte vad för ström det kommer ut, det går visserligen att mäta ch det är det jag ska göra.
Jag har varit i kontakt med brilix och dom hänvisar till manualen och där står inget ang strömmen om det är en styrstöm på tex 12v eller 24v, det kanske rent utav kommer ut 220v.
Visst det är lätt att mäta men jag tycker att tex. brilix.com borde veta det, jag har meilat med dom och dom hänvisar till manualen.

/Petri

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #3 skrivet: april 16, 2010, 22:30:20:20 »
Hej igen,

Ref till min G&J VP igen, där är det full matning på tre faser som "kommer ut" på anslutningen för cirkulationspumpen.
Tydligt märkt med märkström etc på anslutningsplinten inne i pumpen.

Vet inte om din VP är en eller tre fas driven, men antar att den är enfas (220) då det är vanligast.
Om det är 220 V matning som kommer ut, vilket jag tycker verkar mest troligt så
blir en annan invändning då att lasten av VP plus cirkulationspump hamnar på en säkring och en fas = 1 huvudsäkring.
Lått oss säga att VP:n drar 1500 W och cirkulationspumpen 1000 W så blir det till att ha 16A säkring och seriösa trådareor.
Beroende på huvudsäkringens storlek blir sen utrymmet för annat i hushållet mycket begränsat när poolen är igång.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erik_vrigstad

SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2010, 01:06:11:11 »
För att värna om strömförbrukningen så kan du ju komplettera med en effektvakt till poolpumpen samt värmepumpen.

I ett projekt till en god vän gjorde vi följande:

Vi mätte använd amperestyrka till värmepumpen. och satte cirkulationen
att anpassas efter detta.
Enkelt förklarat:

Full kareta på värmepumpen = Full speed på cirkulationen.
Låg eller ingen kareta på vp'n = lågt varvtal poolpumpen.

detta styrdes med en 1-fas frekvensomriktare från telemecanique.

Ganska brilliant och faktiskt inte speciellt dyrt.

Det mesta köptes via tradera till väldigt fina priser.

Dock inget att rekommendera om man inte har adekvat utbildning,.

Utloggad matsa

SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2010, 22:30:56:56 »
Givetvis låter man anslutningen från VP styra pumpens kontaktor  O0
Ska koppla in den så själv (THP 100).
Har inte kollat ännu om det är 230v fas/ nolla på utgången eller bara en slutande kontakt ( relä som slår till ) ska göra det till helgen  ;)

Har precis kopplat in VP o inte hunnit testa den ännu men till helgen ska poolen fyllas upp o VP testas .
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2010, 20:19:27:27 »
Hej nu är det kopplat och klart. Fick hjälp av en elektriker som kopplade pumpen som är på 550w direkt till vpn så nu kan jag styra pumpen genom vpn.  :) Nu behövs det lite mera <sol> bara och e massa + grader.

Mvh : Petri

Utloggad matsa

SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2010, 01:01:16:16 »
Givetvis låter man anslutningen från VP styra pumpens kontaktor  O0
Ska koppla in den så själv (THP 100).
Har inte kollat ännu om det är 230v fas/ nolla på utgången eller bara en slutande kontakt ( relä som slår till ) ska göra det till helgen  ;)

Har precis kopplat in VP o inte hunnit testa den ännu men till helgen ska poolen fyllas upp o VP testas .


Inkopplat o klart  O0
Utgången är 230v fas o nolla .
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Zaphod

SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2010, 19:23:04:04 »
Har fundering på att göra likadant, vad har du för storlek på säkringen/säkringarna  <dontkn>

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brilix vattenpumps styrning
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2010, 17:17:27:27 »

Om jag fattat er rätt så kopplar ni cirkulationspumpen till värmepumpen så att cirkulationen endast går då värmepumpen går?
Det verkar i så fall vara en tveksam funktion. Om det är soligt ute och värmepumpen stannar får man ju ingen rening då man som bäst behöver den?

Jag hoppas jag missat något!
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag