Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Regnets påverkan på Poolkemin...............  (läst 9104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
Regnets påverkan på Poolkemin...............
« skrivet: augusti 13, 2008, 14:22:00:00 »
Hej
Jag har nu roat mig med att mäta regnet som har kommit under den sista veckan
Klor = 0
Ph = 6,7-6,8
Alk = 73

Under den senaste månaden har jag i stort sett mätt poolens värden varje dag .
Under denna tid har silfolien legat på när vi inte badat.
Verkar nästan som det krävs den dubbla klormängden när poolduken är av hela dagen.
När jag mäter så brukar jag bara lätta på poolduken på ett någorlunda lugnt ställe och ta provet.
Det verkar som att det påverkas mycket om pumpen har varit igång några timmar eller stått stilla innan man mäter.
Normalt har jag insprutarna riktade snett neråt om det är mycket skit så ställer jag upp dem och rensar ytan.

Nu efter regnandet har jag märkt att PH i poolen varit mycket lågt tidigt på morgonen därför kollade jag regnvattnet enligt ovan.
Verkar som att regnet har mycket större inverkan på mätresultatet än jag trodde samt att solfolien ( den med knoppar) inverkar mycket på vattnets möjlighet att blandas ordentligt.
Verkar som att man behöver låta pumpen gå en halv dag innan man mäter.
Vad har ni andra för erfarenheter samt hur gör ni era mätningar
Mvh carlos <sol>
« Senast ändrad: augusti 13, 2008, 14:42:44:44 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2008, 15:05:32:32 »
Regnet borde inte ha någon större effekt på poolvattenkemin, eftersom regnvattnet är så liten del av totala poolvolymen. Däremot kan kanske regnet och vinden föra med sig en del föroreningar.
Det diskuteras i denna tråd: http://www.troublefreepool.com/the-effect-of-rainwater-on-swimming-pools-t6172.html.
Det har diskuterats i detta forum också, minns inte var nu. Men jag tror att flera rapporterar höjt pH värde vid regn? Detta skulle kunna bero på att ökad luftning av poolen => koldioxid avgår, och pH höjs. Särskilt gäller detta om alkaliniteten är hög.

Större klorförbrukning när poolduken är av är naturligt, jag tror det främst beror på att solens UV strålar bryter ned kloret.

Jag har inte upplevt att pH värdet påverkas nämnvärt om pumpen är igång eller inte. Hur stor är skillnaden? Kan det bero på om du har haft saltgeneratorn igång eller inte?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2008, 15:25:51:51 »
det konstiga är ju att ph varit stabilt hela tiden legat mellan 7,4-7,6
efter regnet började det uppträda konstigt.
När solfolien ligger på rinner ju regnet utöver kanterna och det är ju där man oftast mäter.
Första provet jag tog var i kanten  på ett lugnt ställe Ph = 6,7 
Då tog jag ett prov på det rinnande vattnet i breddavloppet istället visade Ph = 7,3
diff = 0,6
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Janne

SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2008, 15:58:17:17 »
Mitt ph-värde höjs efter regn är offtast över 8 eller nära 8.
Tror också att det är föroreningar som kommer via regnet.
Bor i Malmö och vi mycket flygtrafik ifrån Danmark eller kommer skiten ifrån bilarna.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad SingingSailor

SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2008, 16:18:42:42 »
Carlos, diff på 0,6 är ju rätt mycket. Samtidigt mätte du ju upp regnvattnet till samma pH - det kanske är just så som du skriver att det är mestadels regnvatten där du mäter. Hur gör du när du mäter, tar du bara ytvatten, eller tar du en bit ned? Jag använder en glasburk som jag för ner i vattnet upp & ner, och vänder den en halvmeter ned, så att jag får vattenprov från en bit ned i poolen.

Janne, pH över 8 är ju rätt högt. Samtidigt borde föroreningar från bilar etc snarare sänka än höja pH värdet (försurning)   <hmm>.  Nyfiken fråga: Har du någon solfolie eller annan täckning på poolen när det regnar? Vad har du för pH värde i normala fall?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Janne

SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2008, 16:25:09:09 »
Vi har alltid solfolie på när vi inte badar.

Tycker precis som du att det borde sänka.
Men har pratat med en pool leverantör i Malmö och dom har flera kunder med samma problem.
Säljer en massa PH-

//Janne
« Senast ändrad: augusti 13, 2008, 19:17:15:15 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad SingingSailor

SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2008, 16:35:49:49 »
Den enda förklaring jag sett till att pH stiger vid regn är luftning av poolen du regnet slår i vattenytan (koldioxid avgår, och pH stiger, gäller om man har hög alkalinitet). Men om solfolie är på så borde inte det ge någon effekt  <hmm>. Det finns mer att lära sig här ;D
Någon som vet?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Janne

SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2008, 19:18:31:31 »
Vi har haft denna diskutionen förut, och kom fram till att det beror på var man bor i Sverige.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2008, 19:30:31:31 »
okey grabbar jag får väl knäppa upp manchettknapparna så att jag når längre ner får vi se. ;D
Brukar försöka att ta vattenprovet c:a 30 cm under ytan på ett lungnt ställe.
Konstigt är ju att det sjunker så mycket.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Janne

SV: Regnets påverkan på Poolkemin...............
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2008, 20:32:56:56 »
Jag använder phmätarn vid vattenytan direkt i poolen mellan utloppen.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag