VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kopparrör i cirkulationsanläggningen  (läst 4582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

Kopparrör i cirkulationsanläggningen
« skrivet: augusti 13, 2008, 11:46:06:06 »
Är det någon som har kläm på det här med kemiska förändringar. Min fråga är: Jag har en slinga från min pumphus intill poolen ner till mitt pannrum. Utvändigt ligger polyetenrör med mässingkopplingar. Men sista biten, den som ligger inomhus, där har man övergått till kopparrör som slutligen är kopplad till en värmeväxlare också med kopparslinga. Provkörde systemet för ca 15 år sedan när jag hade en kombipanna, och det fungerade bra. Jag fick ut mycket värme men det blev för dyrt så jag har inte utnyttjad uppvärmningen därefter. Nu har jag bytt till bergvärmepump och ämnar koppla in värmeväxlaren. Men har blivit varnad för att vattnet kan missfärgas pga. kopparen.

Finns det någon som har någon aning om vad som kan hända?
Exempelvis:Kan linern missfärgas?
Och om det finns något sätt att motverka detta? Jag såg ingen tendens till missfärgning av vattnet tidigare när jag körde värmeväxlaren.

Jag har sett i tråden om upprostad rostfri värmeväxlare att du Singing Sailor har goda kunskaper i kemi och korretion tar gärna emot dina synpunkter. Men jag föredrar att starta en ny tråd för detta ämne eftersom det kanske finns andra med samma problem.

Jag kan naturligtvis byta ut kopparen mot polytenrör även inomhus, men det är ett ganska stort jobb eftersom jag då måste riva ner ett nyinstallerat undertak med infällda spotbelysningar. Och det är knappast någon ide att endast byta ut värmeväxlaren för rören finns ju kvar. Vad kan jag göra? Och finns det överhuvudtaget någonting man kan göra för att problemet inte ska uppstå?
Bifogar en bild på värmeväxlaren och kopparrören.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 13, 2008, 11:54:17:17 av Jarlen »

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Kopparrör i cirkulationsanläggningen
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2008, 12:56:16:16 »
Kopparrör för pooler brukar de flesta avråda ifrån pga korrosionsrisken. Men, jag har läst på Troublefreepool.com att man använder kopparbelagda gasvärmare i USA. Jag har hittat info om det i denna tråd: http://www.troublefreepool.com/negative-csi-and-metal-corrosion-t8705.html 
(Relevant info finns inbäddad lite här och var, men det är en jobbig tråd att läsa tyvärr).

Vad kan hända?
Koppar i vattnet kan orsaka grönt vatten, "grönt hår", och avlagringar på poolen. Avlagringar tror jag av någon anledning är lättare att få i glasfiberpooler än i linerpooler. (Kopparföreningar är för övrigt den aktiva beståndsdelen i många "algdräpare").
Kopparrören kan ev. rosta igenom så du får läckage, men då borde man få grönt vatten först??

Korrosion av kopparrören kan minimeras genom att hålla god koll på framförallt pH-värdet, och i andra hand klor, alkalinitet och kalciumhårdhet. Klorpuckar i skimmern bör undvikas då det ger stötar av mycket lågt pH och hög klorhalt vid varje pumpstart.

När man fått koppar i vattnet så kan man undvika problem med avlagringar etc på samma sätt - hålla koll på pH mm. Vissa säger att högt pH ger avlagringar, men jag har också läst att lågt pH ger avlagringar...
Man kan också hälla i ett medel "metall control" som hindrar kopparn från att fälla ut. Men det förbrukas, och man måste fortsätta att hälla i det regelbundet. Flockmedel sägs kunna flocka ihop metaller så att det kan filtreras bort, medan andra kategoriskt förnekar att det går - har man metaller i vattnet så kan man bara få bort det genom att tömma ut vattnet enl. vissa. I min pool får jag ett brunt stoft på botten efter vårens uppfyllning, som jag dammsuger bort. Jag har tolkat detta som järn från vattenledningarna, men jag är inte säker.

Ovanstående är vad jag hittills har läst mig till, och jag kan inte garantera att det stämmer, (förutom att lågt pH ger problem!). Hoppas att det ger dig någon hjälp, Jarlen.   <sol>

mvh
"SingingSailor"
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Jarlen

SV: Kopparrör i cirkulationsanläggningen
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2008, 17:12:15:15 »
Tack för ditt uttömmande svar Singing Sailor

Hälsningar Jarlen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag