VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltisar.  (läst 6991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
Saltisar.
« skrivet: augusti 05, 2008, 10:39:17:17 »
hej alla ni som använder salt i poolen.
jag har märkt nu efter drygt 5-6 veckor som vi använt saltgeneratorn att alkaliteten ligger lite lägre än när vi använde kloret.
Jag har provat att lägga klortillverkningen på klorvärde 1, 2,3 Ph ligger stadigt mellan 7,4 - 7,6
men det verkar som alkaliteten hela tiden ligger mellan 70- 80 har ni samma erfarenheter.
Gör detta något eller måste jag höja alkaliteten när vattnet verkar stabilt samt även PH
Kör nu 4 tim/dag med saltproduktionen
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad ddt

SV: Saltisar.
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2008, 17:53:06:06 »
Hej!

Är inte alkalinitet och tvålhårdhet samma sak? Alkaliniten ska inte påverkas av klornivån, däremot kanske PH-värdet. Har för mig att alkaliniteten inte kan sänkas på annat sätt än med syra och då fälls kalcium ut i vattnet. Vill komma ihåg att det är tvålhårdheten som gör att PH-värdet är stabilt (buffrat), det är kalcium som höjer alkaliniteten (typ Gotland o Skåne) och (tror) att det är soda som höjer PH. Har man väl en hög alkalinitet i vattnet kan PH inte svänga, sjunka.

Jag har i princip kommunens vatten och därmed relativt lågt (för pooler) PH o alkalinitet, vilket torde innebära att vattnet är reaktivare, men eftersom jag inte har någon värmepump är det inte något som tar direkt skada, för badandet eller vattenkvalite eller hygien spelar det inte någon större roll. (Borsöknasjön där vi bor har säkert ett mycket lägre PH än i min pool).

Någon som kan sin skolkemi bättre och kan förklara?

MVH Eva

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltisar.
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2008, 19:46:38:38 »
gratttis, det är till att vara påläst vi får väl se om det blir några andra svar alltid kul med debatt//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: Saltisar.
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2008, 14:09:23:23 »
jag har märkt nu efter drygt 5-6 veckor som vi använt saltgeneratorn att alkaliteten ligger lite lägre än när vi använde kloret.
Jag har provat att lägga klortillverkningen på klorvärde 1, 2,3 Ph ligger stadigt mellan 7,4 - 7,6
men det verkar som alkaliteten hela tiden ligger mellan 70- 80 har ni samma erfarenheter.
Gör detta något eller måste jag höja alkaliteten när vattnet verkar stabilt samt även PH
mvh carlos <sol>

Alkalinitet på 70-80 är idealiskt när man har saltgenerator. Med högre alk riskerar du att pH värdet vill stiga. Använder man däremot veckoklor puckar (som sänker pH värdet) så är det bra att ha alk på 100-120, för att bättre motverka pH sänkning. Varför alkaliniteten nu ligger lägre kan jag inte förklara, möjligen mätproblem...?  Rekommenderade värden har jag hämtat från http://www.troublefreepool.com/category/pool-school/
verkar rimliga såvitt jag kan bedömma.

ddt, såvitt jag förstår så är lite rätt, och lite fel.
Är inte alkalinitet och tvålhårdhet samma sak?

Alkalinitet och tvålhårdhet är inte samma sak. Tvålhårdhet är en gammal benämning som idag närmast är att likna vid total hårdhet tror jag = mängden kalcium och magnesiumjoner i vattnet. Namnet tvålhårdhet kommer från ett gammalt sätt att testa vattnet mha tvållösning.
Alkalinitet är vattnets förmåga att neutralisera syror utan att reagera med pH sänkning. Till största delen består den av bikarbonater och karbonater. Se vidare: http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm

Alkaliniten ska inte påverkas av klornivån, däremot kanske PH-värdet.

Alkaliniteten påverkas i princip inte av klornivån, däremot hänger den ihop med pH värdet. (Klornivån påverkar iofs också pH värdet, men av mindre betydelse).

Har för mig att alkaliniteten inte kan sänkas på annat sätt än med syra och då fälls kalcium ut i vattnet.

Alkaliniteten sänks mha syra, men kalk fälls inte ut. Alkaliniteten sänks när syra tillsätts, då går både pH och alkalinitet ner. pH går sedan långsamt upp igen, när koldioxiden i luften och vattnet kommer i balans. Se vidare: http://www.troublefreepool.com/category/pool-school/lowering%20total%20alkalinity

Vill komma ihåg att det är tvålhårdheten som gör att PH-värdet är stabilt (buffrat), det är kalcium som höjer alkaliniteten (typ Gotland o Skåne) och (tror) att det är soda som höjer PH.

Lite motsägeselfullt i citatet. Det är alkaliniteten som gör vattnet pH stabilt. Tvålhårdhet = total hårdhet (kallas även kalciumhårdhet) är ett mått på (bl.a.) mängden kalcium i vattnet. Hårdhet och alkalinitet hänger ihop: Hårdhet delas upp i temporär hårdhet (Ca förenat med Cl m.fl.) och permanent hårdhet (Ca förenat med CO3 (karbonat) m.fl.) dvs ökad permanent hårdhet ökar även alkaliniteten. Men det behöver man inte tänka på i poolsammanhang  O0
För pool: Lagom alkalinitet gör vattnet mer pH stabilt. Lagom hårdhet, alkalinitet och pH gör att vattnet inte fäller ut kalcium, eller vill suga upp kalcium ur t.ex. betongpooler.
Soda höjer pH och alkalinitet. Soda (målarsoda alltså) = Natriumkarbonat.

Har man väl en hög alkalinitet i vattnet kan PH inte svänga, sjunka.
Jodå, det kan det visst, men i princip blir det en mindre pH förändring med hög alkalinitet än utan.

Hoppas att jag har rett ut några frågor utan att ha förvillat eller kommit med felaktigheter.  :D
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ddt

SV: Saltisar.
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2008, 14:30:22:22 »
Tack för att någon redde ut begreppen :), som jag har skrev så var jag osäker på min skolkemi, (använde orden tror o trodde, vilket jag hoppas oberverades). Hade en gång i tiden Malawichiklider och då var det noga med PH och alkalinitet.

Fråga om man inte använder klor, rostfritt eller betong, har PH o alkalinteten (inom rimliga gränser) någon större betydelse? Som jag skrev så ligger mina värden ganska lågt enligt teststickorna.

MVH Eva


Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltisar.
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2008, 14:50:15:15 »
hej singingsailor
jag använder Folkpool:s digitala thru test meter som de rekommenderar 675 kr bestämde mig för att använda  denna hela året man kan ju inte ha olika metoder och värden hela tiden
annars står det droppar, tabletter, samt andra teststickor i skåpet också.
var ju bra att värdena kan vara lite lägre med saltet mätte i morse efter allt regnande
klor 2
ph 7,5
alk 65
//carlos <sol>

hej ddt
kul att våra värden är ganska lika eftersom vi förmodligen får vattnet från samma leverantör
att ph ligger så stadigt är ju fantastiskt och det bundna kloret blir ju minimum när vi har generatorn
//carlos <sol>


Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltisar.
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2008, 15:28:08:08 »
hej
kollade lite på den sidan du rekommenderade singinsailor:
Jag kanske inte greppar allt men detta är rekommendationer i samband med SWG:

Water Balance for SWGs

These water balance tips for SWGs will help you maintain your salt pool with the fewest problems. If you follow them you will probably never need to shock your pool and you will maintain a more stable pH then if you go outside of these limits. They might not agree exactly with the manufacturer's recommended levels but they WORK and will help you have a Trouble Free Salt Pool!

First step is to adjust salt to the manufacturer's recommended range (usually around 3000-3200 ppm but some models do need a higher level. Check your manual.) Running slightly higher (200-400 ppm) than recommended is better than slightly lower.

Second adjust CYA to the recommended range (usually 60-80 ppm for most manufacturers). It is better to run at the higher end of the recommended range, especially if the pool gets a lot of sun. The biggest mistake that many SWG owners make is NOT having enough CYA in the water! This can create a lot of problems like high acid demand, algae outbreaks, cloudy water, or early cell failure.

Run your pump a minimum of 8 hours a day and adjust your cell output so your FC stays between 3-5 ppm. Even if you can produce enough chlorine with a short pump run time and higher cell output you will have fewer problems if you run the pump a minimum of 8 hours during the day.

Adjust your Total Alkalinity to 70-90 ppm. (This is IMPORTANT!)

Adjust your pH to 7.5-7.6 and not any lower. Monitor your pH and when it climbs to 7.8 add acid to lower it back to 7.5-7.6 (This is also IMPORTANT!)

Adjust Calcium Hardness to 300 ppm for plaster and 250 ppm for fiberglass. Vinyl pools are ok if the CH is at 150 ppm or higher. In any case it should not be much above 400 ppm or you are going to have to keep close watch on your pH to prevent scale buildup. Sometimes your fill water will have high calcium levels so your numbers are higher than recommended. Not really that big an issue if you maintain your pH as recommended above. pH rise is the ONE FACTOR that will predict scaling condition. High pH leads to scaling, period! Keep it below 7.8!


Finally, optionally adding borates to your water in a 50 ppm concentration will help with pH stability with a SWG, particularly when the TA is run in the 70-90 ppm range and pH is kept between 7.5-7.8 but can be useful even if you go out of this range somewhat. There are several borate products on the market--Supreme Plus, Optimizer, Maximizer, Endure, and 20 Mule Team Borax. You can buy the last one at the grocery store in the Laundry Aisle. If you don't know how to use borates read this article on adding borates or just start a thread asking for info on how to do it.

To summarize:
FC 3-5 ppm (8 hour pump run time or more)
PH 7.5-7.8
TA 70-90
CH 150 for vinyl
250 for fiberglass
300 for plaster
CYA usually 70-80 (some manufacturer's recommend up to 100 ppm)
Salt 200-400 ppm ABOVE recommended optimum level
Borates 50 ppm (optional but HIGHLY recommended)


© TroubleFreePool.com 2008

det kanske var detta du läste //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: Saltisar.
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2008, 19:45:22:22 »
Hej Eva,
Min avsikt var bara att försöka svara på de frågor du ställde. Hoppas det känns ok för dig. Jag är inte heller någon proffskemist. <sol>

Angående betydelsen av pH: pH är viktigt för badkomforten - ögats pH tror jag ligger på 7,4, kommer man för långt från det så svider ögonen. Jag tror också att pH är viktigt för effektiv rening oavsett vilket medel man använder. Och om pH är viktigt så är också alkaliniteten viktig eftersom den hjälper till att hålla pH stabilt.

Carlos, verkar inte vara mätproblem alltså som orsakar sänkt alkalinitet. Alkaliniteten förbrukas ju genom att den neutraliserar syror, det är det enda jag känner till. Någon som vet annat? Annars häll i lite bikarbonat så Alk går upp igen.

Om den amerikanska sajten:
Japp det var bl.a. det jag läste. Finns massor av intressan information där.
Det dom skriver om alkalinitet tror jag på.
Cyanursyran, fritt klor och borax däremot är jag osäker på. Grundtanken är att ha en hög CYA nivå och också en hög nivå fritt klor. Var och en får bilda sig en egen uppfattning. Har också diskuterats på vårt forum i denna tråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2907.50
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltisar.
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2008, 20:17:46:46 »
hej singingsailor
intressant läsning på Trouble free pool man får ju alltid sila men de verkar veta vad som gäller
man lär sig väl alltid något.
Min mätning idag gav dessa resultat efter 4 timmars körning igår:
fritt klor 2,5
ph 7,5
alk 73

Hade sedan täcket av hela dagen 4 st som badade på kvällen var det fria kloret nere 1,7
övriga värden ganska lika.
De säger ju på TF att man skall ligga på fritt klor 3-5 och det borde väl vara samma värden vi pratar om i sverige?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: Saltisar.
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2008, 10:17:24:24 »
I Sverige brukar man rekommendera fritt klor 1-3 för pool och 3-5 för spa tror jag. Skillnaden är hur man hanterar cyanursyran. Svensk rek. brukar vara 30-50 cya för utomhuspooler, och att >100 ger risk för klorblockering.

Amerikanska sajten menar att cyanursyra gradvis minskar effekten av kloret, och man därför måste dosera klor efter hur mycket cyanursyra man har. Se denna länk: http://www.troublefreepool.com/chlorine-cya-chart-t2346.html. Man rekommenderar höga värden på cyanursyra och klor både i vanliga klorpooler och i saltvattenspooler. Rätt eller fel?

I korthet fungerar det så här enl. amerikanska sajten:
Cyanursyran binder en del av det fria kloret, vid t.ex. 10ppm cya binds 90% av det fria kloret, och bara 10% är kvar för att desinfektera. De 90% som är bundna fungerar som en buffert, dvs allteftersom det aktiva kloret förbrukas så frigörs mer från cyanursyran. (Förväxla inte det jag pratar om nu som "bundet klor" med det man vanligen menar med bundet klor, dvs förbrukat klor = kloraminer etc). Eftersom cyanursyran binder klor, så minskar den kraftigt klorförbrukningen pga UV strålning. Utan cyanursyra så räcker i teorin storleksordningen 0,01ppm fritt klor för att desinfektera. Problemet är att man inte kan bibehålla så låga värden i hela poolen, därför behöver man väsentligt mer för att garantera att bakterier ej växer till sig. (Det behövs också högre konc. för att hindra alger). Med cya så kan man öka klorhalten, utan att den effektiva klorkoncentrationen blir för hög, och man har hela tiden en klorbuffert i hela poolen. Se även: http://www.troublefreepool.com/pool-water-chemistry-t628.html

Det intressanta är att när man mäter fritt klor med stickor eller tabletter etc så mäter man allt fritt klor, dvs även det som är bundet till cyanursyran. Mäter man t.ex. 5ppm fritt klor och 10ppm cya så har man i själva verket 0,5ppm aktivt klor - badar man i det så har kloret samma effekt som vid 0,5ppm fritt klor och 0ppm cya.


Personligen följer jag än så länge de svenska rekommendationerna. Jag har dock lärt mig att det är mycket viktigt att hålla koll på cyanursyranivån.



Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag