VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bubblor i inloppet  (läst 7127 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Bubblor i inloppet
« skrivet: juni 04, 2008, 21:46:00:00 »
Har precis dragit igång den nybyggda poolen och har en del irriterande bubblor i ett inlopp. Trycksidan går i en 50mm pem-slang till ett t-stycke som delar till två inloppsmunstycke. Jag har luftinblandning i det inloppet närmast t-stycket men inga bubblor i det andra inloppet. Tycksidan är ju som det låter, trycksatt och borde väl inte kunna dra in luft? Men om luften kommer från pump eller sugsida, varför har jag då bara bubblor i det enda inloppet?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad liverPOOLare

SV: Bubblor i inloppet
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2008, 22:08:01:01 »
Det är helt sjukt. Jag gick precis in här på forumet för att skriva precis samma sak.
Nu är vi två som väntar på svar.
Exakt samma fenomen... konstigt

Utloggad Fia

SV: Bubblor i inloppet
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2008, 22:12:09:09 »
Har ni solfångare kopplade till systemet? Mina fångare var inte helt täta (kopplingarna) när vi drog igång pumpen o jag råkade då ut för samma sak.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Drogen

SV: Bubblor i inloppet
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2008, 22:21:01:01 »
Nix, inga solfångare, bypassledningar eller annat (ännu). Direkt från pump via filter till inloppen för min del.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Bubblor i inloppet
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2008, 00:38:07:07 »
Spontant om systemet suger luft någonstans tar det kortaste vägen ut om inte det är så stora mängder att det inte hinner ut där - i sådant fall ser man det även i det andra annars bara i det närmaste luftkällan.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad liverPOOLare

SV: Bubblor i inloppet
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2008, 08:33:26:26 »
Hos mig har pumpen varit igång ett tag, och inga bubblor till en början. Men igår kväll (efter 3 veckor) började det bubbla (alltså pyttesmå luft bubblor).
Nu i morse var det som vanligt igen...???

Utloggad Drogen

SV: Bubblor i inloppet
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2008, 09:46:28:28 »
Lite information som kan vara bra om någon annan söker på samma problem...

- Bubblorna tar, som poolbadaren säger, mycket riktigt kortaste vägen och inte förrän det blir mycket luft så visar det sig i nästa inlopp.

- Inläckage är med största säkerhet på sugsidan om pumpen. Det kan alltså vara långt ifrån inloppen men ändå visa sig där.

- Det är inte bra att glömma limma anslutningarna på pumpen...

Jag hade haft för bråttom och glömt limma genomföringen in till pumprummet  >ohno>. Röret var bara istucket i muffarna. Det blev ändå flöde fast med en del bubblor i inloppen förstås. Lite pinsamt men kanske till nytta för någon annan, någon gång.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Trulspool

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bubblor i inloppet
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2008, 00:05:00:00 »
Jag hade exakt samma problem när jag startade min nya pool för någon vecka sedan. dessutom så lät pumpen mer än pumpen hos min poolkompis. Jag hade även ett sörplande ljud ifrån sandfiltret.
Då läste jag Folkpools monteringsbeskrivning om just detta problem, och då var det troligen ett läckage mellan bräddavlopp och pump.
Mycket riktigt så var det en koppling som jag drog åt, ooch då blev pumpen tyst, sörplande försvann, och även bubblorna. Det tog max tio sekunder från det att jag spände kopplingen tills jag hörde/såg effekt.
Folkpool Classic 3x6

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bubblor i inloppet
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2008, 06:54:29:29 »
När vi startade vår pool hade vi också luftbubblor i inloppen, speciellt i ett...

Jag hade isär alla kopplingar på sugsidan 2-3 gånger och tätade om alltihop enligt konstens alla regler, fortfarande luftbubblor...
Problemet för oss var att cirkulationspumpen gick åt fel håll, p.g.a. detta skapades kavitation i pumphjulet och små luftbubblor skapades inuti pumphjulet, dessa bubblor följde med ända in i poolen trotsa att det INTE var något läckage.

Mitt tips är alltså till alla som har luftbubblor efter uppstart, KONTROLLERA SÅ ATT PUMPEN GÅR ÅT RÄTT HÅLL!

Det finns normalt en pil som visar rotationsriktningen på pumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jarlen

SV: Bubblor i inloppet
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2008, 09:42:11:11 »
Jag får bubblor i returerna när vattennivån blir för låg. Vattennivån bör ligga i minst mitten på bräddavloppet (skimmeln) annars suger motorn för mycket luft.

Mvh Jarlen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag