VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svarta fläckar i poolen?  (läst 3103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wastergard

Svarta fläckar i poolen?
« skrivet: januari 08, 2022, 19:20:19:19 »
Hej!
Jag har en inomhus glasfiberpool som jag gjorde för 2årsen och jag har helt från ingenstanns nu fått svarta fläckar i den ser ut som "blämor".
Alltså inte bara en prick utan som om man skjutit något på ytan.
Kan detta vara ett tecken på osmos? har ju haft den i 2år utan att det varit något.
Det är ju småbubblor i glasfibern men inte mjuka utan små hårda , sen vet jag ju inte om de har varit där hela tiden för jag har väl inte direkt känt massa på sidorna.
det enda jag kan hitta annars som gör svarta prickar är koppar och kan ju då va från värmeväxlaren. Men som sagt det är ju inte bara som prickar.
Någon som har någon aning?  Tycker det verkar konstigt om man helt plötsligt skulle få osmos efter 2års använding. samma klimat hela tiden med i och med den är helt inomhus!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2022, 11:26:52:52 »
Om ytan är lite sprucken och putar ut så låter det som att det kan vara osmos. Jag har aldrig upplevt osmos trots många år med småsprickor som jag bättrar på före varje säsongsstart. Osmos kan orsakas av för lite härdare, dåligt utrörd härdare, för låg temperatur vid tillverkningen och troligen en mängd andra orsaker.

Det är svårt att fotografera under vattenytan men kan du få till en hyfsad bild så är ökar chansen att någon kan ge ett bättre omdöme.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2022, 19:34:36:36 »
Hej,

Dina prickar kan vara koppar eller mangan?
Tyvärr brukar de inte uppstå som prickar. Brukar färga hela poolen.

Svartmögel kan det vara. Tyvärr trivs de inte helt i en vattenmiljö. Har du möjlighet som Tommy skrev att skicka bilder?

Kan vara osmos?

Roger

Utloggad Erica

SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2022, 23:40:58:58 »
Skulle inte heller tro att det är svartmögel. Sådant trivs bäst i gränsen mellan det torra och det våta. Jag har då aldrig sett svartmögel under vattnet.

Utfällning av mangan blir ju svart. Vad har du för vatten ? En del brunnsvatten kan ha rejält höga manganhalter. manganet som fälls ut blir ofta lite segt och liksom oljigt och det går att tvätta bort från de flesta ytor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2022, 20:58:12:12 »
Hej,
Tyvärr är det mycket stor skillnad i kvalitet angående glasfiberpooler.

Blemor tyder på osmos.

Ytan på poolen är inte tillräckligt tät.

Här brukar jag säga att man får det man betalar för.

Ska man ha en glasfiberpool bör den vara mycket dyr. Mycket bättre att satsa på en linerpool. Billigare att byta vid problem.

Vilket tyder på att du kanske har problem med osmos?
Slipa och ge rätt skydd och måla?

Har själv en compasspool. Ser ändå klorets blekande verkan i poolen.
Kaklade pool ser inte detta.

Allt har fördelar och nackdelar?
Roger


Utloggad Erica

SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #5 skrivet: februari 22, 2022, 18:57:45:45 »
Kaklad betongpool har en helt annan hållbarhet jämfört med både linerpooler och glasfiberpooler. Men tyvärr ligger ju prislappen för en kaklad, gjuten betongpool mycket högt här i Sverige.

Problemet med glasfiberpoolerna är att man inte ser eventuella svagheter från början utan först när många år har gått. Linerpooler drabbas också ofta av problem efter längre tid, linern blir styvare och så småningom kommer då sprickor. Fördelen är att linern är lättare att byta, men samtidigt känns det ju som en mindre permanent lösning och risk finns ju alltid att en liner kan skadas allvarligt av någon yttre händelse - jag känner själv flera som råkat ut för detta. Givetvis spelar även kvaliteten in där precis som för glasfiberpooler. En del ovanmarkspooler utan yttre stöd för linern har mycket tunn liner och det behövs bara att det blir en reva så öppnas den ofta till katastrofdimensioner och man får en flodvåg som lätt dränker det mesta i närheten.

I det fallet som diskuteras här handlar det om svarta fläckar och det borde gå att ta prov p¨å fläckarna och komma fram till vad det är för något.  Är det en vattenförorening som  t.ex. mangan så är det ju inte poolens fel. Är det osmos/bubblebildning så kan det ju vara bristande kvalitet, men varför skulle osmosbubblor bli svarta ? De fall jag sett har då varit just som en bubbla, utan färg. De små hårda bubblor som du talar om tycker jag mig ha sett ibland - ser ut som knottror snarare än bulor ? De kan nog kännas lite obehagliga men de är inget som jag tror påverkar hållbarheten på poolen.

Att det skulle finnas ett enkelt samband mellan pris och ev. problem med osmos vad det gäller glasfiberpooler tror jag inte stämmer. Jag har hört om ett par sådana fall även på dyra pooler och jag har hört om motsatsen också, sådana som klarat sig från problemet trots att de köpt en pool i mycket måttlig prisklass. Men det väsentliga är väl hur leverantörerna hanterar fallen - vissa tar ansvar för det och gör allt för att hitta en lösning, andra tycks resonera så att är poolen väl såld så är det inte deras problem. Det kan ju vara bra att be om referenser och gärna då sådana där poolerna inte är nylevererade utan har varit i drift kanske 10 år eller mer.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #6 skrivet: februari 22, 2022, 21:25:03:03 »
Ett enkelt sätt att kolla kvaliteten på en glasfiberpool är att kolla tjockleken av denna. Dess tunnare och kvaliteten är nog sämre. Jämför med en kompasspool i länken nedan?

https://spaobad.com/pooler/compass-pooler/kolfiber-o-forstarkt-poolkant/

Att kakla en standardpool kostar ca. 300kkr.

Tyvärr åker man då på att ha bra koll på pH, alkalinitet, hårdhet och temperatur. Påverkar det kalkbaserade kakelfogarna. Langeliers index.

Vidare är det stor skillnad om man har kaklad pool inomhus eller utomhus. Risk för frostsprängning.

Sen kommer desinfektionsmedlet påverka ovanstående parametrar. Lätt att få en rundgång i kemikalier.

Dagens linerpooler kan liknas med en kaklad pool. Anledningen är tillverkningen av linern. Kalcium används i en liner. Vilket betyder att ovanstående parametrar kan påverka en liner på samma sätt som en kaklad pool.

Vill påstå att det finns ett samband mellan pris och kvalitet på glasfiberpooler. Det finns ett företag som inte får nämnas på detta forum? Alla dessa frågor om att slipa deras pooler och vad gör man sen?

Tillbaka till dessa svarta blemor.
Det kan vara oxider av järn, koppar eller mangan. Tyvärr brukar dessa inte uppstå som blemor/blåsor. De brukar ha en jämn linje/område med missfärgning.

Var lite tvekande om svartmögel tidigare. Detta kan vara fläckvis. I en bubbla kan de leva trots att det är under vattenytan.
Roger

Utloggad Erica

SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #7 skrivet: februari 22, 2022, 22:06:12:12 »
Kostnaden för en kaklad pool består ju av flera delar, kaklingen är bara en del. Skall en pool gå att kakla utan att kaklet spricker eller plattor lossnar så måste stommen vara mycket stabil - kakel tål inte rörelser i väggarna särskilt bra alls. Därför fungerar kakel endast på gjutna betongpooler med ganska tjocka väggar och kraftig armering. Där drar priset snabbt iväg. Man får väl i runda tag räkna med runt en miljon för en kaklad betongpool, om man nu inte är en hejare på gör-det-själv och kan göra det mesta på egen hand. Bara formsättningen blir en dryg kostnad - det går massor med virke och mängder med arbetstimmar för att få till det ordentligt.

Sprutbetongpooler är vanliga i USA men sällsynta i Sverige. Om det beror på klimatet eller på att den svenska poolmarknaden är för liten för de specialföretag som åker runt och sprutar dessa vet jag inte, men tekniken har flera fördelar. Oftast klart billigare än gjutna pooler och dessutom lätt att få fria former. Nackdelar finns: att sätta kakel blir ofta svårt eftersom väggarna oftast inte blir alls tillräckligt plana. I stället så har man antingen småsten i ytan, "pebbles", eller så kan man sätta mosaik som till skillnad från kakel inte kräver särskilt släta väggar.

Tjockleken som kvalitetsindikator för glasfiberpooler ? Ja ett visst samband kanske finns, men valet av material är ju lika viktigt, framför allt då i själva topcoaten. Men sedan hänger väl också åtskilligt på hur bra man monterar poolen. Skall den vara till stor del självbärande eller skall man ha undergjutningar, stödmurar m.m. ? Här måste man ju kolla bra med leverantören vad som gäller just för deras märke.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #8 skrivet: februari 23, 2022, 16:41:01:01 »
Hej,

Jag tror vi tappat tråden lite grann?

Tycker att garantier ska vara uppenbara från början angående glasfiber- eller kompositpool.

Som exempel är alltid leverantören på plats vid iläggning av pool?
 
Min leverantör har olika typer av glasfiberpool.
Enklare med 15 års läckagegaranti.
25 års garanti mot läckage.
Livstids garanti mot läckage och 40 års helhetsgaranti på poolen.

Leverantören säkerställer att allt går rätt till vid iläggning och återfyllnad av massor kring pool. Vidare vattenfyllning samtidigt.

Det senare stycket är mycket viktigt om materialet i poolen är tunt.

Vidare har du nog rätt i en miljon i kostnad. Även lätt att komma upp i med en kompositpool.

Tänker på ursprungsproblemet med blemor?

Ibland kan dessa uppstå på en målad träfasad. De ligger som blemor i färgen.

Jag gissar på svartmögel som trängt in i små fickor som beror på kanske dålig topcoat?

Vidare har du helt rätt i att de inte brukar finnas under en vattenlinje. De vill ha lagom med fukt. Knäppte kort i ett duschrum vid ett gym. Lite rosaröd nedre halvan av duschen och svart på den övre. Linjen mellan bakterier och mögel var tydlig. Fuktigheten var avgörande var de befann sig.

Roger
« Senast ändrad: mars 10, 2022, 15:17:56:56 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarta fläckar i poolen?
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2022, 10:26:23:23 »
Man tillverkar ju allt annat av PET numera, det verkar ju vara omöjligt att förstöra.
Ingen som gör pooler i återvunnen PET som t.ex. PET-sektioner som man bultar ihop?  <dontkn>

Jag tycker också att det låter som Osmos, rätt vanligt problem är min uppfattning i alla fall, efter att ha läst i forumet i många år.
Visst kan en liner gå sönder, eller åldras så att den behöver bytas, men det är ju en överkomlig kostnad och behövs ju normalt inte innan det gått 15 år eller så.

Jag skulle nog sänka nivån och se efter hur det ser ut när det torkar upp, är det hål i topcoten så är det ju osmos.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan