VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av automatik för klorering och pH  (läst 6550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MadeleneD

Val av automatik för klorering och pH
« skrivet: augusti 10, 2021, 17:36:55:55 »
Hej på er alla grymma poolproffs och entusiaster.

Nu ska snart beställning av poolpaket iväg och det sista beslutet är det gällande lösning för automatisk klorering och pH och efter att ha spenderat timmar med att läsa både här på forumet och diverse hemsidor så är jag fortfarande oklar över mitt val. 

Det finns, som jag tolkar det, tre huvudsakliga spelare som jag ville höra mig för om:

Pahléns MiniMaster
Hayward Control Station
Zodiacs Clor/pH Expert

Finns det några åsikter om för eller emot någon/några av dessa? Saltklorinator känns lite ute ur leken då jag tänker att det ger ett större slitage och att viss utrustning behöver anpassas (rätta mig gärna).

Vi har egen djupborrad brunn (om det spelar någon roll).

Stort tack på förhand!

/Madelene

Poolgiganten

Utloggad MadeleneD

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2021, 16:18:13:13 »
Nu har jag fortsatt att läsa och nu låter även saltklorinator intressant  :o

Jag tror att vi gör som TommyC brukar skriva, kör med klorpuckar och testar så får vi mer tid att komma fram till vad vi vill ha. Jag har förstått att det ska gå någorlunda smärtfritt att eftermontera en automatisk lösning.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2021, 17:44:28:28 »
Hej,

Jag har alternativet från Zodiac och är jättenöjd med det. Har alltid haft bra vatten utan strul. Well.. nivågivaren till klordunken gick sönder ganska tidigt men jag har inte brytt mig om att fixa det, den känns ganska överflödig.

Skulle jag bygga nytt idag hade jag nog valt alternativet från Hayward för att den verkar modernare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad MantaTIC

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2021, 20:18:07:07 »
Jag har precis installerat Aseko Asin aqua NET CLF, automatisk pH och klor dosering. Installationen gick iallafall smidigt men har bara haft igång det ett par dagar så det är ännu tidigt att uttala sig, men hitintills verkar det fungera.
« Senast ändrad: augusti 11, 2021, 20:22:05:05 av MantaTIC »

Utloggad MadeleneD

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2021, 08:33:51:51 »
Tack @leonard och @MantaTIC för er input. Sambon var inte så sugen på bara veckopuckar då han funderar på hanteringen av pH-värdet och inte heller av saltklorinator pga av rost etc så nu är jag nog tillbaka på ruta ett enligt min frågeställning så det var ju toppen att ni hade input där :)

Utloggad TommyC

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2021, 11:07:51:51 »
Jag rekommenderar att man alltid läser manualerna före köp av icke triviala apparater. Är inte manualen begriplig så kanske produkten är oanvändbar.

Oavsett hur man sköter poolen så måste man lära sig hur vattnet fungerar ihop med metoden man väljer för desinficering och eventuell justering av pH. Har man automatik så blir det fler saker att lära sig. Automatiken måste justeras in. Ni måste förstå att automatiken fungerar samt hur ni upptäcker när den inte fungerar. Att transportera hem flytande klor i 25 liters dunkar 2-3 st per säsong verkar omständigt.

Har man bra vatten så är skötseln av poolen mycket enkel både med manuell dosering eller rätt inställd fungerande automatik. Med manuell dosering finns det ingen apparat som kan krångla och gå sönder. Alla apparater går sönder. Det skiljer hur ofta. Lite som med bilar. Det finns komponenter som slits med tiden. Det finns mer eller mindre bra konstruktioner.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2021, 13:16:28:28 »
Instämmer med föregående talare !

Jag kan inte ens i min fantasi ta till mig varför man vill ha en automatik på klor o PH ? förstår inte vad man vinner ?

Under alla år som jag haft Pool är klorering och koll /justering av PH värdet ungefär lika jobbigt som att kolla lufttrycket i bilen o då gör jag ändå det via en knapptryckning vid ratten :)

En maskin som sköter detta måste ju kräva mer eller minst lika mycket arbete som att kanske 2-4 gånger i månaden göra en check på PH o klor ?

Dessutom brukar jag även slarva med PH o klor kontrollen ,,, inte för att det är jobbigt utan för att jag SER o VET hur mitt vatten skall se ut, kännas. lukta  och det är trots detta "slarv" så gott som alltid perfekt .

Behöver inte en kolla manometern på filtret , jag både ser o känner vattnets rörelse o kan med detta nästan exakt ange trycket på manometern.

Men allt detta kommer med tiden o erfarenheten, i början är det det lätta att gå på o köpa allt som säljaren anser "nödvändigt"

Dessutom skriver man i manualen till "maskinen"
 "Manuella kontroller av poolvattnets värden rekommenderas att göra med jämna mellanrum, för att hålla koll på att allting stämmer."

Ha ha så mkt förtroende har man alltså för funktionen att man ändå måste göra samma jobb som jag ,,, sen dessutom allt annat underhåll, på givare , byta dunkar etc , allt måste ju underhållas o fyllas på ...... typisk produkt som folk köper för att det finns , inte för att behovet är där
« Senast ändrad: augusti 12, 2021, 13:21:56:56 av nyburjare »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2021, 18:06:53:53 »
Nja, jag håller inte med i resonemanget.
Ja, fler prylar ökar sannolikheten för att något går sönder, absolut. Men jag vill ha elhissar i bilen trots att jag klarar av att veva upp rutan, jag vill ha en fjärrkontroll till min tv trots att jag kan resa på mig och byta kanal etc. Att transportera hem 1-2 dunkar per säsong, jag behöver inte mer, är inte omständigt alls. Min butik är mindre än fem minuter bort.
Så till fördelar då. Jag påstår att en kontrollerad och kontinuerlig tillsats är bättre. Mängden klor och nivå av pH är närmare ett konstant värde till skillnad från dosering med lång frekvens. När en ny puck läggs i kommer kloret öka tills den blivit upplöst för att sedan sjunka. Det blir mao variation som tvingar kompensation av det låga värdet med ett högt värde för att stoppa begynnelsen att tillväxt. I en kontrollerad miljö kan nivån av klor hållas låg därför den blir aldrig för låg.
För vissa spelar detta ingen roll och en del är erfarna, kanske för att de gjort misstag och lärt sig något, vilket är bra.
En annan fördel är att jag har perfekt vatten i poolen när jag varit borta i ex tre veckor.
Det är jättebra att många är nöjda och glada med manuell skötsel men för vissa passar inte det av olika anledningar som ex jobbresor, semester, stort teknikintresse etc. Då är det också jättebra att det finns produkter så vi som kör med automatik också kan vara nöjda och glada.
Märk väl att automatik eller ej så behöver man skaffa sig koll på vissa mätvärden för att hitta rätt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2021, 19:11:05:05 »
Hej Madelene,

Satsa på en klorinator.
Enklast för dig och din man. Lite jobb i början och många mätningar. När ni börjar få koll på klorinatorn och hur den jobbar blir allt mycket enkelt.

Har själv kört manuellt för länge. Kommer inte ha tid med manuella doseringar.

Det finns en fördel med manuell dosering och det är att klorhalten ökar just då. Vilket betyder att man kan bestämma över när bundet klor i dess tre former bildas. En ökad tillsats tex. på kvällen betyder att de ohälsosamma bundna kloren bildas då och inte vid bad.

MVH
Roger


Utloggad MadeleneD

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2021, 07:36:13:13 »
Tack alla, vilken tillgång era erfarenheter och er kompetens är!

Jag har fortfarande tid på mig, och som det ser ut nu så blir det Hayward då den känns som den modernaste lösningen. Min bror har dock en MiniMaster så där har jag ju support...

Stay tuned :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan