CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gräver ner min INTEX  (läst 5880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2022, 21:16:55:55 »
Här kommer en liten uppdatering på poolbygget!

Grävandet är klart (pust!)
Plintar och reglar på plats (nästan alla)
Trall fastskruvad på två av 6 tårtbitar
Ny djupare pool inköpt (så nu stämmer inte titeln längre, nu blev det en Bestway istället)


En lista med alla omkostnader.
Får tillägga att plywoodskivor och hälften av alla reglar har jag fått gratis. Stort tack till mina bröder! :)
Men detta är vad det faktiskt skulle ha kostat:

Bestway stålramspool        3 000,00 kr
Värmepump                          5 000,00 kr
Filterpump                            1 500,00 kr
bypassventil                          1 000,00 kr
Slangar & skimmer mm     1 000,00 kr
Konstgräs                             1000 kr   
   
Plywoodskivor                    3 500,00 kr
Reglar                                   5 000,00 kr
Trall 28x120                         6 000,00 kr
Plintar                                   2 000,00 kr
platonmatta                          1 000,00 kr
cellplast                                 4 000,00 kr
Skruvar                                  1 000,00 kr
   
   
Totalt:                                  35 000,00 kr



« Senast ändrad: juni 08, 2022, 15:35:38:38 av plame »

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #11 skrivet: maj 18, 2022, 08:11:10:10 »
Kul med uppdatering! Det kommer att bli riktigt bra när det blir färdigt.

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2022, 11:05:18:18 »
Nu är sommaren här och vattnet i poolen likaså!


Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #13 skrivet: juni 09, 2022, 23:26:37:37 »
En liten uppdatering till innan första doppet i helgen förhoppningsvis, får se hur snabbt värmepumpen får upp tempen, just nu är det 15,6 grader.

Sandfilterpump och värmepump installerat!
Efter mycket letande efter kopplingar för att ansluta VP så slutade det med att jag modifierade två 38mm lim-slanganslutningar eftersom jag hade en snäv deadline och saknade korrekt fläns-stos eller vad de kallas, så valde jag bort alternativet att beställa nytt och limma samt även får hela bypassventilen vänta.

Innan jag kunde börja koppla in någonting alls blev jag tvungen att lossa trall och gräva ut en tunnel pga att bestway naturligtvis valt att flytta utloppshålet på duken, så då hjälpte det föga att jag redan förberett service-hål på fel ställe.  >:( Efter utgrävning borrade och sticksågade jag upp ett hål i plywooden med fullt fylld poolduk 5 cm innanför  :)  men det gick bra och till slut fick jag ihop alla slangar och nu flödar det in varmt vatten.

Hela systemet består av billiga bestway-slangar och smäckig sandfilterpump   O0 men värmepumpen är en Gullberg & Jansson.

Slutligen la jag på bubbelplastlocket och kapslade in slangarna med foliebubbelplast.



« Senast ändrad: juni 17, 2022, 21:55:29:29 av plame »

Utloggad nyburjare

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #14 skrivet: juni 09, 2022, 23:44:22:22 »
Fundera dock lite mer på elen .
Lösa sladdar  skarvar men även för nöra poolen. Ser tyvörr inte godkänt ut.. ska plaskande barn bada i poolen :-X

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #15 skrivet: juni 10, 2022, 09:16:37:37 »
Är det inte lika på alla pooler med pumpen i pumphus i direkt anslutning till poolen, på nåt sätt måste ju pumpen kopplas in?
Kanske bör alla skarvar göras i dubbelisolerade kopplingsdosor och inte via skarvsladd, men 230 V i anslutning till poolen finns nog på många platser.
Jag förutsätter att jordfelsbrytare finns, gärna en 10 mA JFB.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #16 skrivet: juni 10, 2022, 09:24:42:42 »
Detta har du pratat med Erica tidigare om o jag tror det är lite snåriga regler men dock regler

---

Skilj noga på löst resp. fast ansluten utrustning ! Vägguttag och löst anslutna apparater är inte tillåtna inom poolens närområde. Du kan inte jämföra en pool med en högtryckstvätt, reglerna för pooler är betydligt mycket strängare än t.ex. för tvättstugor där man ju också otvivelaktigt hanterar vatten. En stereo får inte placeras i poolområdet, oberoende av om den kan ramla i eller inte. Det finns ingen stereo som är fast ansluten till elnätet och som håller IP44-eller IP-65 klassning...

Jo det finns en zonindelning för pooler/poolrum på samma sätt som för duschar. Vägguttag får inte placeras inom de två närmaste zonerna, dvs. upp till 2 m från poolkant, men det finns ett undantag som i vissa fall medger ned till 1.25 m. Avstånden fanns direkt angivna direkt i föreskrifterna fram till 1999 men som mycket annan detaljinformation flyttades detta till standarder etc. i och med den gradvisa övergången till Europanormerna.

Vad det gäller småbassängernas pumpar m.m. så anser i vart fall min man att dessa egentligen är olagliga eftersom det i princip inte går att montera dem enligt reglerna om man inte bygger om dem (längre slangar etc). De pumparna är inte heller gjorda för fast anslutning. Troligaste skälet att man inte gör mera väsen av problemet är väl att man inte vill stöta sig med EU/leverantörer som tyvärr ofta har en betydligt slappare syn på det här med elsäkerhet. F.n. finns en nästan oreglerad djungel vad det gäller småpooler. De omfattas ju inte heller av Boverkets säkerhetskrav på inhägnad, övertäckning som skydd mot drunkning.

Nej Rickard, vatten ger inte en "lite större risk" vad det gäller el. Risken är oerhört mycket större än för torra platser/ytor. Skälet är inte i första hand vattnets egen ledningsförmåga men det faktum att vatten på huden sätter ned hudens övergångsresistans till en bråkdel av vad den är för torr hud. Hudens övergångsresistans är det som "normalt" vid en elstöt begränsar hur mycket ström som går genom kroppen. Utan hudens resistans ligger kroppen på ca 800 ohm, vilket vid 230 V ger ca 300 mA, en ström som är direkt dödande även vid korttidsfall. Strömgenomgång över 30 mA anses som direkt livsfarligt, runt 50-60 mA är det stor risk för hjärtflimmer, vilket leder till döden mycket snabbt. Det finns ju ett skäl till att jordfelsbrytare normalt har 30 mA utlösningsström. För torr hud ligger hudens övergångsresistans på ca 10000 ohm, vilket ger en maximal ström på lite över 20 mA vid 230 V; mycket obehagligt, men med största sannolikhet klarar du dig med livet i behåll.

Man bör också tänka på att saltvattenspooler tycks bli allt vanligare. Saltvatten leder vatten MYCKET bra.

Utloggad TommyC

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #17 skrivet: juni 11, 2022, 13:58:53:53 »
Om man bedömer att man har tillräcklig kunskap för att göra en säker elinstallation själv trots avsaknad av formell behörighet så föreslår jag att investera 949 kr i gällande svensk standard. Elsäkerhet är för viktigt för att chansa med.
https://www.sis.se/en/produkter/electrical-engineering/electrical-engineering-in-general/ss4364000elektronisktformat/ 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #18 skrivet: juni 11, 2022, 16:02:46:46 »
Ja har man inte kunskap alls om el räcker det inte ens att använda sunt förnuft , för jag menar vet man inte och inte kan göra en riskbedömning då funkar inte ens detta .

Jag kan bara prata för mig själv  skulle aldrig låtit någon bada i en pool där det står eldosor pump, , värmare eller ligger lösa kablar i närheten och det oavsett om det finns jordfelsbrytare eller ej , själv kanske jag hade badat men det är en helt annan sak , om jag riskerar mitt eget liv i en pool jag själv byggt o kopplat, att leva med om någon annan skadas eller dör... NEj det kan jag inte leva med

Utloggad TommyC

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #19 skrivet: juni 12, 2022, 12:24:04:04 »
Dunning–Kruger-effekten är en felaktig självbild (kognitiv bias) som innebär att den som inte har kunskap också är oförmögen att förstå att han eller hon överskattar sin kunskap och/eller förmåga. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens att underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra. David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar: "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra." 

Texten ovan är första stycket från wikipedia om Dunning-Kruger. Läs mer där, det går inte att länka dit härifrån.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag