VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP  (läst 6783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« skrivet: augusti 11, 2016, 10:32:59:59 »
Hej,

Fick slut på flytande klor till min automat doserare (ORP baserad) och har därför under ett par veckor använt veckoklor i poolen. När jag sedan köpte nytt flytande klor och drog igång automaten så märkte jag att den doserade 2-3 gånger högre klornivåer i vattnet än innan jag använt mig av veckokloret (med samma ORP inställning). Först misstänkte jag att den behövde kalibreras, men efter lite googlande insåg jag att cyanursyran är boven i dramat. Här finns en graf som visar vilken effekt cyanursyran har på ORP värdet:


En fördubbling av cya nivån från 20 till 40 ppm betyder att man måste gå från 1.5 till 2 ppm klor för att få samma ORP. Har man noll cyanursyra ökar effekten av kloret dramatiskt.

Jag har grävt vidare i hur cyanursyra påverkar effekten av klor och ORP värdet i min automatdoserare. Jag har hittat följande information via lite googlande:

Effekten av cyanursyra på klorets förmåga att döda basilusker:


Enligt denna bild så försämrar cyanursyran klorets effekt rätt så ordentligt, även vid låga nivåer. Poolvatten utan cyanursyra behöver väldigt lite klor för att få samma effekt som poolvatten med cyanursyra, även om det rör sig om små mängder cyanursyra.

Om man tittar på hur solljus påverkar klornivån i vattnet med olika nivåer av cyanursyra så hittade jag följande graf (se figur 1 i länken):

https://apsp.org/Portals/0/PDFs/Fact%20Sheets/Cyanuric%20Acid%20-%20July%2029,%202014.pdf

Uppenbart sönderfaller klor i solljus snabbt utan cyanursyra. Frågan är om den fördelen överväger att man måste ha så mycket högre klornivåer för att få samma effekt? Jag tänker främst på att jag av inte vill använda mer kemikalier än nödvändigt i vatten där barn simmar runt.

Uppenbarligen behöver man ha helt olika nivåer av klor i vattnet för att få samma bakteriedödande effekt, beroende av om man använder cyanursyra eller inte. Dvs, använder man flytande klor med automatdoserare och ingen cyanursyra i vattnet, kan man ha en mycket lägre klornivå i vattnet än om man har cyanursyra i vattnet eller använder tabletter.

När cyanursyran som poolkemikalie uppfanns (1958) var man inte så noggrann med kemikalier och hade lite kunskap om hur det påverkar oss människor. Sen dess har man tydligen inte ifrågasatt denna produkt och dess nödvändighet inom poolkemin i någon större utsträckning inom pool industrin.

Min slutsats är helt enkelt att vill man använda så lite kemikalier i vattnet som möjligt ska man undvika cyanursyra helt enkelt. Dessutmo har vi ju det vanliga problemet med klorblockering. Jag har lamelltäckning som är på då vi inte badar, så poolen utsätts inte för solljus i längre perioder.

Jag hittade även lite undersökningar som visar att cyanursyra bryter ned plast. Effekten är inte så stor vid lägre nivåer på kort sikt, men frågan är vad det gör med linern då den utsätts för detta år efter år. Kanske tar det ett par år på livslängden?

Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
« Senast ändrad: augusti 11, 2016, 10:42:25:25 av Plums »

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2016, 11:19:03:03 »
En tanke jag missade att få med:

Många köper en UV-ljus lampa för att kunna sänka klornivån i poolen. Då motverkar det helt detta syfte om man sedan använder veckoklor tabletter med cyanursyra eftersom cyanursyran göra att man måste höja klornivån ordentligt i poolen för att få rätt effekt.

Innan man satsar på UV-ljus är det bättre att lägga pengarna på automatdosering med flytande klor och därmed skippa cyanursyran för att kunna sänka klornivån i poolen. Med den utgångspunkten kan UV-ljus vara ett komplement, även om vissa trådar på forumet hävdar att effekten är tvivelaktig.

Eller vad tycker ni andra?

Utloggad Erica

SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2016, 10:35:02:02 »
Vi har inomuspool och kör aldrig med någon cyanursyra. Vi har ett autodoseringssystem med ORP (Redox) mätelektrod. Som du säger, sätter du till cyanursyra så påverkar du mätningen och även effekten av kloret. Till en inomhuspool behövs rakt ingen cyanursyra, du har ju inget solljus att skydda poolen mot. Men cyanursyran har även en andra funktion - den ger en buffertverkan som gör att du inte behöver tillsätta klor lika ofta (dock blir inte totalförbrukningen av klor lägre p.g.a. detta - om totalförbrukningen minskar beror det endast på minskad solnedbrytning). Men har du autodoseringssystem har du inget behov an någon buffertverkan heller - systemet korrigerar ju kontinuerlig klorvärden. Manuellt skulle det vara jobbigt att mäta och klorera riktigt ofta för att hålla konstanta värden, men för automatiken spelar det ju ingen roll. Om doserpumpen går 2 eller 20 gånger per dygn har ju ingen betydelse. i USA kallas ju annars cyanursyra oftast för "pool stabilizer" just för att den buffrar upp och liksom jämnar ut förloppet.

Utloggad Plums

SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2016, 13:54:03:03 »
Så har jag också förstått det. Jag tror också att man kan bli lurad av CYA. Om man mäter klornivån till 1ppm så säger det värdet inte så mycket om den saniterande effekten. Det beror helt på CYA och PH  nivå.

Egentligen borde klor rekommendationer komma i form av en matris med CYA-ph-klor värden. Hög PH runt 7.6  och CYA på 50ppm i kombination kräver ju mångdubbelt högre klornivå.

Finns det något sätt att mäta det "aktiva" delen av det fria kloret direkt (dvs HOCl)? Då kommer man ju runt problemet. ORP är ju ett mått på det iofs...

Utloggad Erica

SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2016, 15:19:59:59 »
Jo det är väl just det som är så bra med att mäta Redox / ORP. Då har man redan ett hänsynstagande till pH och till cyanursyra. Vi har ju alltid kört utan cyanursyra, men har lite högt pH (7.6). Skulle väl kunna spara lite klor om vi kalibrerade om och sänkte pH ett par tiondelar, men allt har fungerat bra hittills under åren.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #5 skrivet: september 08, 2016, 21:19:08:08 »
.....Om doserpumpen går 2 eller 20 gånger per dygn har ju ingen betydelse. i USA kallas ju annars cyanursyra oftast för "pool stabilizer" just för att den buffrar upp och liksom jämnar ut förloppet.

Att CYA kan "buffra" klor har jag inte hört tidigare. Du blandar inte i hop det med Bikarbonat (Total alkanitet) som kan hjälpa till att få pH mer stabilt. Uttrycket Chlorine stabilizer/pool stabilizer i de sammanhang jag stött på det har avsett att en viss nivå CYA skyddar kloret från att snabbt förbrännas av UV-strålningen, vilket i sin tur minskar total förbrukningen av klor = doser pumpen går mindre/lägre kostnad.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Plums

SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #6 skrivet: september 08, 2016, 21:28:42:42 »
Det som händer är att CYA binder sig till kloret. Klor som är bundet av CYA har ingen bakteriedödande effekt, men solen kan inte heller bryta ner det. Hur stor del av kloret isom är inaktivt beror på mängden CYA. Men den aktiva delen sjunker mycket snabbt, redan vid 30 PPM är den rätt liten. När den aktiva delen av kloret (HOCl), förbrukas, frigörs nytt klor som var bundet av CYA för att upprätthålla kemisk balans. Det är bufferten.

Att mäta halten klor utan att veta CYA nivån betyder att man inte har en aning hur mycket HOCl som faktiskt finns.

Utloggad Plums

SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #7 skrivet: september 08, 2016, 21:42:18:18 »


Här ser man att det är Mycket lite  HOCl vid 30 PPM CYA jämfört med noll CYA.

Så här varierar HOCl med pH:

Utloggad matbl

SV: Klor med cyanursyra, solljus och påverkan på ORP
« Svar #8 skrivet: maj 21, 2020, 17:14:49:49 »
Hej

Jag vet att jag återuppväcker en gammal tråd. Men den var den klart intressantaste i ämnet.

Om CYA är 0 så blir alltså kloret extremt mycket mer effektivt och för ett ORP på ca 700 mV så skulle det behövas bara 0.3 ppm. Har jag fattat rätt då?
Och ORP på 700 mV ger bra desinfektering? Eller stämmer dessa värden inte om cya är 0?

Om man dessutom kombinerar med saltklorinator då borde man kunna ha den extremt lågt ställd?
Att solljuset bryter ner kloret blir ju då dessutom en ickefråga eftersom nytt "tillverkas" kontinuerligt?
Eller blir det annat med salt i vattnet?

Tack på förgand.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag