VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underhållsvärde inclear?  (läst 3383 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad coenzo

Underhållsvärde inclear?
« skrivet: november 08, 2020, 10:40:24:24 »
Hej!
Ny ägare av ett vancouver utespa med inclear sedan en vecka tillbaka. Jag får inte upp värdet på bromid när jag mäter med stickorna. Har succesivt ökat underhållsvärdet fr 15 och är nu uppe på max 50 och idag gavs ett litet lila-färgat utslag på stickan. Men tycker det är konstigt att om riktvärdet är att ha 15 och att då behöva öka till max för att få ett litet utslag? Ni som har eget vatten och inclear - vilket underhållsvärde behöver ni ha på era span?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #1 skrivet: november 09, 2020, 07:22:06:06 »
"Nytt" vatten är ofta rätt skitigt, så det kan bara vara att du behöver en hög dos för att ta död på allt liv, och alla organiska rester i vattnet.
Du började inte med en chockklorering?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad coenzo

SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #2 skrivet: november 09, 2020, 09:22:47:47 »
Ja, vattnet va rätt "skitigt" och missfärgat har köpt ngt som heter metalmagic men det är fortsatt lite grönaktigt och mjölkigt vattnet. Har inte chockklorerat - har inte vanligt klor i utan brominsalt. Men det kanske går att chockklorera ändå? Tycker vattnet oxå har börjat lukta lite konstigt. PH-värde ligger runt 7,2. Får åka upp till butiken och prata med dem i em

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #3 skrivet: november 09, 2020, 09:47:49:49 »
Jo om jag inte minns helt fel så kan man chockklorera brominrenade pooler.
Har aldrig använt bromin själv, men har för mig att jag läst att man brukar chocka med klor då och då. (Kan ha fel)
Är det grönt, grumligt och luktar illa skulle jag sätta in 3 matskedar klorgranulat och avvakta 2-3 dagar.
Mät klorhalten under tiden, har du mycket "liv" i vattnet så kan kloret snabbt förbrukas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad coenzo

SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #4 skrivet: november 09, 2020, 11:14:59:59 »
tack- ska undersöka detta vidare.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #5 skrivet: november 09, 2020, 20:37:03:03 »
Hej,

Tittade i manualen för bromtillverkning för din brominator. Har skala 1-50.

Nu när du höjt din bromtilllverkning och du inte kommer upp i högre värden betyder det att brom förbrukas. Det bildas bundet brom. Luktar tyvärr mer illa än bundet klor.

Rickard har helt rätt att det går att klorera ett brombad.

Oavsett om du ”chockar” med klor så kommer ditt desinfektionsmedel vara brom.

Fördelen med det är att det är billigare med klor än brom.

Tyvärr kommer du inte kunna mäta fritt klor. Du måste mäta brom.

Skulle göra som Rickard antyder om 2-3 matskedar klor. Men jag skulle mäta varje dag och göra om proceduren om brom dyker.

Under denna tid kan du ha brominatorn avslagen.

Roger

Utloggad Telekiter

SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #6 skrivet: november 12, 2020, 12:42:57:57 »
hmmm... brukar man inte använda aktivt syre som "chock-metod" i kombination med Brom? Innan jag monterade in min saltklorinator så körde jag med Bromtabletter + aktivt syre. Funkade utmärkt för mig, även om det krävdes lite "is i magen" när man skulle mäta Bromhalten efter att ha adderat Aktivt syre (Bromhalten flukturerar rejält, från en dag till en annan, när aktivt syre sätts i spabadet).

Det kanske är annorlunda om man har Brominator jmf med att köra med Bromtabletter?

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #7 skrivet: november 12, 2020, 21:39:03:03 »
Hej Urban,

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17165.0

Aktivt syre kan inte bränna bort bundet klor.
Du har helt rätt i dessa variationer. Anledningen är att det aktiva syret tar bort det fria bromet eller kloret.

Tiden mellan aktivt syre och brom/klor är viktig.

Det finns en leverantör av aktivt syre som "verkar" ha koll på detta? Det är ingen av alla poolföretag i Sverige.

Alltså finns det ett sätt att hantera aktivt syre och klor/brom utan att dessa kemikalier motverkar varandra.

Men det tänker jag att pool- och spaföretagen kan svara på?

Spelar ingen roll om det är tabletter eller brominator/klorinator.

Roger

Utloggad coenzo

SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #8 skrivet: november 13, 2020, 10:14:59:59 »
Jag pratade med säljaren och vi gjorde ett vattenprov och då hade jag väldigt högt fosfater i vattnet samt lite koppar och järn och att det kan varit detta som slog ut bromet. Fick rådet att testa att lägga i spa gentle clarifier för att få bort möjlkigheten i vattnet och sen sänka underhållsvärdet till 20. Bromhalten gick ner och därmed även lukten och nu har bromvärdet legat stabilt på OK-nivå iallafall i tre dagar så det verkar som det har funkat. Vattnet är klart men går i en blå/grön ton men detta borde inte va något som hindrar för att bada. Trixigt när man har eget vatten men hoppas det har löst sig nu ifl :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Underhållsvärde inclear?
« Svar #9 skrivet: november 13, 2020, 16:03:57:57 »
Hej,

Klart ni ska bada.

Kopparen påverkar inte förbrukningen av brom. Men det kan ge en grön ton av vattnet. Järnjoner förbrukar ditt brom en tid. Men din brominator återskapar ditt fria brom.
Gissar på att järnet inte är ett problem längre ditt brom har oxiderat och fällt ut detta.

Var uppmärksam på fosfaten. Tyder på tidigare mikrobiologisk aktivitet från ditt egna vatten.

Ha gärna en extra koll på ditt brom och hur det förändras?

Roger




Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan