VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svarta prickar på liner ovanför vattenlinjen  (läst 1891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrikberz

Svarta prickar på liner ovanför vattenlinjen
« skrivet: april 12, 2021, 22:28:08:08 »
I höstas när vi skulle göra färdig poolen inför vintervila så upptäckte vi fula svarta prickar ovanför vattenlinjen.
Tog bort dem med en mjuk borste, men då försvinner färgen i linern (se till höger i bilden).
Gnuggar jag lite med ett finger på de svarta prickarna så försvinner färgen då också.

Förstår inte vad som gått fel. Vi är noga med kemin och detta är bara ovanför vattenlinjen på den sida av poolen där skimmern sitter.

Någon som har några idéer om vad som kan har orsakat detta? Vad kan man göra för att få bort prickarna?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Svarta prickar på liner ovanför vattenlinjen
« Svar #1 skrivet: april 12, 2021, 23:23:23:23 »
Hej,
Jag har skrivit lite tidigare om detta.

Troligen har du svartmögel. Vilket betyder att du troligen använder veckopuckar, långverkansklor eller multiklor på 200g.

För lång användning utan byte av vatten medför mycket låg desinfektion. Alltså kloret fungerar inte.

Har man en linerpool verkar det vara av betydelse att ha kalk (kalciumklorid, vilket inte är kalk).

När temperaturen stiger över 28 grader expanderar linerpoolen. Uteblivet kalcium i vattnet gör att kalcium som finns i linern läcker ut i vattnet .Vilket betyder att ett tomrum bildas i linern där.

Det är lite därför jag rekommenderar kalciumhypoklorit. Vilket betyder att överskott på kalcium i vattnet gör att linerns kalcium inte läcker ut i vattnet.

Alltså inga tomrum bildas så linern sväller eller mikroorganismer kan få fäste.
Roger

Utloggad patrikberz

SV: Svarta prickar på liner ovanför vattenlinjen
« Svar #2 skrivet: april 13, 2021, 06:42:14:14 »
Tack så mycket för snabb återkoppling.

Om jag förstår rätt så bör vi alltså göra lite förändringar för vårt vatten för att undvika detta framöver.
Ändra från veckoklor till dagsklor med kalciumhypoklorit?
eller
Fortsätta med veckoklor men chockklorera med kalciumhypoklorit oftare?
https://www.pahlen.se/poolguiden/rutiner-vattenvard/pooldesinfektion/

Har du någon idé om hur jag får bort de befintliga fläckarna på linerna? Tyvärr blir ju linern helt förstörd när jag gnuggar på dem, ser riktigt fult/illa ut.

Förmodar att vi då bör tömma poolen helt och hållet på vatten innan vi dra igång säsongen, eller det kanske inte spelar någon roll?

Har du förslag på vilka produkter/varumärken vi bör använda så skicka gärna det.

tack för hjälpen

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Svarta prickar på liner ovanför vattenlinjen
« Svar #3 skrivet: april 13, 2021, 21:08:12:12 »
Hej,

Lite oprövad mark angående ditt problem. Borde inte vara det. Jag är bara kemist och sysslar med vattenrening.

Testa med att byta vatten och använd kalciumhypoklorit (Folkpool kallar detta för dagsklor).

Undvik mekanisk borstning. Vänta och se om det svarta försvinner? Kloret borde kunna bleka och inaktivera möglet om det är det?

I en liner krävs det troligen fyra parametrar för att få ditt problem.
1.   Inget kalcium/kalk
2.   Högre temperatur än 28 grader
3.   Mekanisk påverkan
4.   Lågt pH

Veckopuckar ger två av fyra.

Hade hoppats på att kunna ge dig ett bättre svar.

Med vänlig hälsning
Roger
« Senast ändrad: april 13, 2021, 21:30:57:57 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Svarta prickar på liner ovanför vattenlinjen
« Svar #4 skrivet: april 13, 2021, 22:12:38:38 »
Hej,
I min pool kan jag få en svart beläggning i skimmern.
I mitt fall är det bundet klor som är orsaken. Alltså bad i kombination med klor.

Bundet klor samlas på skimmersidan och missfärgar. Tyvärr oxiderar det materialet.

Men tror ändå att du har svartmögel.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan