CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ett gott råd.  (läst 8810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smasim

Ett gott råd.
« skrivet: juni 27, 2008, 00:44:43:43 »
Hej


Nu har jag en fungerande pool men ångrar stort att jag ens påbörjade projektet.
Plötsligt har det blivit en fluga, alla skall ha en pool. Antingen är poolbyggnadsfirmorna
för upptagna eller kräver för höga priser. Då många är nya i branschen och saknar erfarenhet, men ändå vill dom skörda guld, det vill säga dom är för okunniga i att bygga pooler. De marknadsför sig på Internet med foton på projekt och utrustning som dom inte har.
De tror att de som vill bygga pool har mycket pengar eller är dumma, eller båda delarna.
Jag satsade på en glasfiberpool för att det skulle gå fort och för att det ska vara bättre än Liner.
När poolen var på plats var den ½ meter för kort jämfört med kontraktet. Blev informerad att det behövdes 10 ton sand och 2 ton cement för att fylla 20 cm på var sida runt om.
För att hitta någon att gräva hålet och flytta materiel var svårt.
Hittade genom Internet till slut en överviktig tatuerad man med partner. Dessa påstod att jobbet var för dom bekant och priset visade sig sen vara 3 ggr högre än poolfirman meddelat. Dom som säljer pool förenklar saker och ting för att få kunder.
Det visade sig att den tatuerade mannen egentligen drev en kycklingfarm och hans partner var elektriker. Deras hemsida talar inte om detta utan att dom är erfarna kunniga poolbyggare.
I mars månad då det kom snö höll dom uppehåll p g a. att den s.k. poolgrävaren var upptagen med att röja snö åt kommunen då partnern ordnat kontrakt med hjälp av mutor till Malmö kommun. Så istället för 3 dagar tog det 3 veckor. Under denna tid rasade kanterna runt poolen och det krävdes dubbelt så mycket sand och cement. Eftersom dom hade bråttom dumpade
dom 30 ton jord på min gräsmatta i trädgården och försvann.
Dom satte in en dräneringsbrunn som visade sig vara för smal och felmonterad, det behövdes 3 olika pumpar innan den fungerade. Dom visste uppenbarligen inte att dräneringspumpen inte skall ligga på botten utan att den skall hänga.
Jag gjorde också misstaget att genom dessa beställa en värmepump. När jag fick värmepumpen framgår det av en kopia av ett kvitto att pumpen var köpt av DN-pool. När jag begärde garanti på pumpen så skickade kycklingfarmaren ett papper med sitt namn på att han står för garanti i ett år.
Innan arbetet var klart ville de ha full betalning och som garanti lämnade de kvar grävmaskin och annan utrustning i min trädgård. En dag då jag inte var hemma hämtade de dessa.
Vid kontakt per telefon så svarade de inte eller la på luren. När jag bad någon annan ringa svarar dom och lovar komma men kommer ej.
När kycklingfarmarens partner till slut kom förstörde han min gräsmatta med att platta till den med jord, stenar och lera som kom från poolbygget.

Vill med denna historia förmedla ett gott råd till andra: Betala aldrig innan jobbet är slutfört och begär referenser, eller låt bli att bygga pool!


« Senast ändrad: augusti 08, 2008, 20:12:31:31 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ُُEtt gott råd
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2008, 07:18:18:18 »
När det gäller en så stor investering som ett poolbygge bör man ta referenser, och vill man vara så säker som möjligt på att få poolen och eventuellt poolbygget utfört på rätt sätt bör man kanske köpa av en leverantör som funnits ett bra tag och som har för avsikt att finnas kvar.

Ett generellt problem för de flesta leverantörer är nog att det är väldigt stort tryck under sommarhalvåret, och att det kan vara svårt att hinna med allt man lovat...
Det finns mer än en berättelse i forumet som kan styrka detta, men generellt tror jag nog att ovanstående råd kan ge ett visst skydd mot riktiga "skumraskföretag".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: ُُEtt gott råd
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2008, 09:50:22:22 »
Hej Smasim!
Usch vilken hemsk erfarenhet för dig  :-\
Jag hoppas att du med tiden kommer att uppskatta din pool och att ångerkänslan mattas av för att till slut försvinna.

Att poolen var en halvmeter för kort tog du väl upp till diskussion med poolleverantören?
Fick du någon kompensation för det?
Annars kan du väl göra det nu och få ett avslut på den delen av problemet.  <sol>

Men om jag förstår rätt så är det inte själva poolen du haft de stora problemen med utan de "montörer/byggare" som du (själv?) hittade på internet; Kycklingfarmaren och hans partner. Vad kan man göra åt sådana? <dontkn>.
Nä, det finns mycket man kan göra. Kan ge dig lite tips. PMa om du vill. Och nej, är ingen muskulös, underarmstatuerad indrivare  ;)

Önskar dig en riktigt bra sommar i din pool och hoppas att du kommer att kunna njuta av den- utan ånger- framöver!  <love>


Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: ُُEtt gott råd
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2008, 10:44:32:32 »
Kan bara instämma och beklaga din "erfarenhet" - samtidigt är det tacksamt att du delger "eländet" för att andra skall kunna undvika samma problem, starkt och "generöst"  O0 (...och hårresande inblick i vad det finns för entreprenörer/skumraskföretag  >:( )
Instämmer med Rickards inlägg, det är så pass stora ekonomiska projekt, där det idag inte finns samma "ärlighet" och "gentlemens agreements" (där handslag och ord var garanter) som förr, - gäller att se till att alltid kontraktera skriftligt samtliga i projektet ingående detaljer och helhet samt sist men inte minst, förskottera aldrig några pengar - betala inte förrän projektet är klart, lev. och i drift.

Önskar som "Vendelsöpoolarn" dig lycka till och att du trots allt får mycket glädje av din pool för den delen av "badlyx" kommer du inte att ångra vad det lider.  ;)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad thomaslakers

SV: ُُEtt gott råd
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2008, 11:38:45:45 »
 
Jag instämmer med dom andra, tack för att du tog dig tid att skriva ner detta, för mig själv har jag inte upplevt detta, det är klart att det ibland var svårt för snickaren eller elektrikern att komma på utsatt tid, men dom var inte oersättliga så det gick att byta dessa.

Jag hoppas och är övertygad om att du kommer att få mycket glädje av din pool framöver.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: ُُEtt gott råd
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2008, 15:44:29:29 »
Citera
Dom visste uppenbarligen inte att dräneringspumpen inte skall ligga på botten utan att den skall hänga.


Trist historia, men ack så nyttig för nya poolspekulanter. Hoppas iaf att poolglädjen fått bort den bittra eftersmaken.

Kapar tråden med en sakfråga (citatet ovan) jag studsade på och som blivit aktuell för min del:
Varför skulle det vara fel att låta dräneringspumpen ligga på botten av brunnen?


/H

 
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: ُُEtt gott råd
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2008, 16:37:40:40 »
hej smasim
det var en tråkig historia man kan ju bara beklaga jag kan förstå dig har man en gång knutit upp sig så är det svårt att komma ur.
Kan bara hålla med övriga inlägg i tråden och understryka det Rickard sa om referenser
är de icke kända så titta på det dom gjort innan man bestämmer sig.
Det är ungefär som när fårfarmarna/bönderna i utlandet kommer in till stan och bygger hus
de kan säkert smälla upp lite väggar men att garantera att de står stadigt blir svårt.
hoppas det fungerar och att du trivs med din pool, trevlig poolsommar/höst
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Entreprenör

SV: Ett gott råd.
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2008, 20:30:05:05 »
Hej!!

Som entreprenör vet jag att det alltid finns 2 sidor av en sådan här historia. Men det viktigaste av allt är att hålla sig till SANNINGEN vilket vissa inte har gjort. Kalla varandra för öken namn är ganska barnsligt och omoget.
Är det säkert att underentreprenören hade med poolen att göra?????.

Ett tips till dig är att inte blanda in flera olika entreprenörer till samma jobb.
Det är väl inte fel att köpa grejor av KÄNDA poolleverantörer eller?

Lycka till !!

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ett gott råd.
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2008, 09:48:00:00 »
Jag skulle råda de som inte ska göra jobbet själv att använda sig av de etablerade aktörerna som Folkpool m.fl. De har poolkompetens och kan också tillhandahålla markarbeten. Visst kan kostnaen bli högre, men även när det gäller pooler så är det principen "man får vad man betalar för" som gäller.

De arbetar med skriftliga avtal, vilket jag tycker är en självklarhet i fråga om affärer för flera hundra tusen kronor.

De är också måna om sitt anseende.

Om man ska använda sig av andra än dessa så bör man se till att det finns skriftliga överenskommelser om pris, kvalitet och leveranstider. Självklart ska inte hela betalningen erläggas innan arbetet är slutfört och besiktat. Det är livsfarligt i dessa tider när det byggs pooler som aldrig förr, eftersom det då finns en tendens för entreprenören att rusa till nästa projekt lite för snabbt.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Janne

SV: Ett gott råd.
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2008, 10:06:02:02 »
Om det är seriös firma så kan dom erbjuda allt och dessutom så kör dom med skriftliga avtal och delbetalningar.
Att man får betala i omgångar är ok för mej eftersom dom också har utgifter som måste in ifrån sina underleverantörer.

Min första leverantör var inte bra men min andra var kanon.
Man lär sej lite när man har bygga pool två gånger som vi gjorde, eller ifrån forumet.  ;)

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag