VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool av lösa delar.  (läst 8873 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad poolbadare

  • Aktiv poolbadare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool av lösa delar.
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2013, 05:26:55:55 »
Kul bygge!

Har du ingen gjuten bottenplatta?
Om man gjuter som du gör, gjuter du varje skift efter hand eller väntar tills alla skiften är uppe och gjuter dom samtidigt?

Vi har också bottenplatta med enbart styrofoam, det hårdaste som finns och som brukar användas under vägar och andra ställen med tung belastning. Har 2 x 50 mm, poolen byggd 2010, inga problem så här långt. Skulle vara mera bekymrad över avsaknad av vertikal armering i poolbygget. Själv lade vi 12 mm armeringsjärn i varje hål i thermoblocken. Poolen är delvis ovanjord, 3 varv som mest.
Thermopool 9,25 x 4,45, vattendjup 1,40. Solvärmare + G&J GJPACW1V-30 värmepump.  Byggår 2010. Pooltak Termatec från 2011

Poolgiganten

Utloggad ankarsvik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool av lösa delar.
« Svar #11 skrivet: maj 22, 2013, 05:46:10:10 »
Många frågor, men roliga frågor  :)

1. Om sand fryser.
När jag övervägde det så funderade jag på att göra musöppningar längst ner för att släppa ut dräneringsvatten för just "invärtes" frostsprängning.

2. Armaturer.
Fixera dessa med fogskum, jmfr med ErikN's eminenta bilder på detta.

3. Varför Thermopool, jmfr med plåt/plast/plywood
Huvudanledningen till Thermopool är inte lägre byggkostnader utan framtida lägre driftkostnader i form av minskad uppvärmning.
Jag har en 50 kW Baxi-panna och 5 m3 acctank. Jag har satt som dimensioneringspunkt att värma poolen 5 grader på 30 minuter och balanserat flödesschemat efter det.

Om man läser "manualen" till Sundolitt's KUB-system så rekommenderar de 600 mm uppstick ur plattan, eller 300 mm vid motfylld vägg. Därefter har de ingen vertikalarmering.
Tänk nu på att detta gäller om man bygger en källarvägg som är 2400 mm hög.
Jag ska göra en "stödmur" som är 1500 mm hög, där jag dessutom dubbelsidigt motfyller ca 1000 mm. Grus på ena sidan och vatten på den andra.
Jag vill påstå att det inte finns något som helst behov av vertikalarmering i en så enkel konstruktion som en poolvägg med motfylld utsida.
Jag har sett poolbilder här då poolen står fritt på en klipphäll utan motfyllnad. Där kan vertikalarmering vara på sin plats. Där är ju konstruktionen ut och in jämfört när man gör en källarvägg. Trycket kommer inifrån och strävar efter att göra den fyrkantiga poolen rund.
Jag har stavpackat betongen hittills med ett sopskaft.

4x8x1,7
50 kW Baxipanna

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan