CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter  (läst 45689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #10 skrivet: maj 08, 2010, 09:57:54:54 »
Tja, man tager vad man haver, Lars...  ::)

Jag är bara glad att jag valde 50 cm plintar och inte 70... Axlar och armar värker rätt bra efter ett pass med 50:an redan...  :o

Måste ut igen och padda mer för att säkert se att det fyllts ut ordentligt i I-balken... Vill inte att något "rasar in" sen senare...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #11 skrivet: maj 17, 2010, 13:05:53:53 »
Jaha, en liten uppdatering igen... Det visade sig att grävfirman lagt i stenmjöl 0/8 istället för som beställt 0/4. Det blev ju rejält knöligt under poolmattan så jag anande då först att det var fel.

Som den glada amatör man är så fattade jag inte att det var fel även om jag tyckte det såg grovt ut när de var klara med botten. Nu var det till att fundera om då och jag började med att kontakta grävfirman som erkände att de levererat fel och lovade komma och fixa men kunde inte riktigt säga när men inom tre veckor i alla fall...  :-\
Det ville jag inte vänta på så jag ringde runt lite och rådfrågade här och kom på att enklaste lösningen blev att hälla ut ett tunt lager sand som jag paddar "ner" i stenmjölet och sen en nålfiltsmatta på.

Åkte till Bauhaus, köpte 12 säckar fogsand (0/3), 22 kvm ofärgad nålfiltsmatta (balkongmatta) och hyrde en padda.

Tömde ut sanden och rakade den så gott det gick, vattnade lite och drog igång paddan. Det räckte med att köra två varv och sen var det hårt och slätt. Jag rakade över spåren från paddan och vattnade lite till. Efter att det torkat lite kunde jag gå med skorna på utan att det blev märken i sanden!  <antman>
Det blev lite väl blött i ena hörnet där presenningen som annars täcker gropen har ett hål så regnvattnet har sipprat genom till det hörnet (syns på bilden nedan).

Snabbt som attan ut med nålfiltsmattan och sen i med döttrarna som fick springa runt för att se om de kände någon sten eller ojämnhet. De roade sig i över en timme därnere så risken för att man ska hitta någon sten under mattan ter sig som liten nu...  ::)

Nu återstår då bara problemet hur man ska få ner rullen med plåten till bakgården... den väger något vettlöst (2 personer orkar knappt lyfta den tillsammans) och är ju då 1,5 meter hög och ca. 70 cm i diameter så den är ju knappast greppvänlig...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #12 skrivet: maj 17, 2010, 15:30:23:23 »
Du har ingen granne med fyrhjuling och släp som bara LETAR efter nåt att få köra på sin vagn?  :)
Eller någon med gräsklippartraktor och trädgårdsvagn?

Annars borde väl en rejäl skottkärra kunna hålla för den transporten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Linkan222

SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #13 skrivet: maj 18, 2010, 13:26:44:44 »
Ståendes på en pirra med ett spännband runt kan du säkert köra den ett varv i grannskapet innan den hamnar vid poolen.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2010, 19:02:31:31 »
Jo, det var faktiskt så jag tog ner den imorse... Upp på en liggande pirra, spännband runt och in med en 4,5 meters 45x70mm regel som hävstång så tuffade jag och två hjälpsamma grannar iväg.
Hela härligheten höll vid ett skede på att rulla iväg ner för slänten med pirra fastspänd men vi lyckades få stopp på den efter ett varv... :o

Nu återstår då bara att få ner den i gropen utan att rasera hela sidan...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #16 skrivet: maj 30, 2010, 18:49:02:02 »
Lite framåt igen... Har fått ner pump och filter i pumphuset och börjat ta hål i leca-blocken för slangarna som ska in men efter 1½ hål har min hålsåg inga tänder kvar... :o
Måste nog införskaffa en något kraftigare modell tror jag...

Insåg också i pumprummet att man inte böjer pool-slang hur som helst så det blir till att åka och köpa några 90o böjar och mer rör för att få ihop allt. Det verkar bli så att ena avstängningen för VP röret kommer ovanför filtret i pumpen så det måste jag ta en funderare på ännu...  <dontkn>

I övrigt så är klart att börja hänga på liner så nu hoppas jag på en VARM dag imorgon!!!  <sol>

Har bara tejpat bottenmattan (ovan och under) nu så det lär väl bli en synlig skarv där men jag vill inte köpa en ny heller...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Racing

SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #17 skrivet: maj 30, 2010, 22:14:31:31 »
 O0
Det känns som det börjar närma sig bad. <antman>
Snyggt jobbat.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #18 skrivet: maj 31, 2010, 12:44:11:11 »
Joho, du... Lite nervöst är det allt...  ::)

Nu var linern på plats. Lite knepigt var det ensam men jag var smart nog att börja på skuggsidan så töjde det rätt bra sen där solen legat på. Det är en enorm skillnad på hur mycket solen påverkar!
På skuggsidan ser linern ut som en ostruken linneskjorta medan allt som är i solen är slätt och fint. Tanken är väl att vattnet ska töja ut allt ändå sen men jag ska vänta en timme så solen kommer i kapp på andra sidan.

(och innan någon frågar; stegen står på 100 mm frigolit!) ;)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #19 skrivet: maj 31, 2010, 14:00:04:04 »
VATTEN!!!  <antman>

Dags att börja göra i ordning pumprummet då antar jag...  :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag