VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike  (läst 29004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #10 skrivet: maj 09, 2009, 18:53:20:20 »
Haha, du är uppmärksam Eone!  :) Jo, grannens placering av VP:n var väl inte helt lyckad, men han har lovat att bara ha den för värme i garaget, dvs köra den på vintern.. Tänkte sätta en duschvägg/hörna där så försvinner den lite ur sikte..  8)

Dag 8 i projektet, fick låna en bondes traktorgrävare o lyckades skyffla i en del 8-16 i och runtom poolen. Aldrig provat en grävare förut, så det var kul!  >:D
Lite slangar dragna till pumpar o sånt också..

Några prisuppgifter så här långt om någon nybyggare undrar:

Grävning 10 500 kr (fin jord utan sten)
Dräneringsrör + pump 7 000 kr
Makadam/singel 8 000 kr
Pool + pooltak 165 000 kr

/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Poolgiganten

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2009, 22:18:13:13 »
Dag 11, monterade liner och påbörjade fyllning..
Skyfflade i singel runt poolen, trodde aldrig den till synes "lilla" högen skulle ta slut..
Linern var väldigt skarp i färgerna, men jag tror det ordnar sig när vattnet kommer i..  8)
Har hyrt en minidumper imorrn för att fortsätta fylla, å återhämta ryggen..  :)

Flyter det på så blir det inkoppling poolteknik i slutet på veckan och grävning av plintar i helgen!
Har bestämt oss för tryckt, brunbetsad altan 28X120..

Känns bra att äntligen fått lite vatten i poolen..  <sol>

Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #12 skrivet: maj 13, 2009, 22:51:49:49 »
Dag 16, fortsätter återfyllning av vatten o fyllnadsmassor..
Vattnet fyllt till ungefär hälften och singel likaså. Trots en väldigt smidig liten dumper (rekommenderas på små ytor) så tar det lång tid att fylla. Tips till nybyggare, gräv inte större än ni behöver..  :)
/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #13 skrivet: maj 16, 2009, 23:05:42:42 »
Tittade fel på datumet sist, är ju dag 16 idag..  ::)

Läckan vid trappen lagad, poolen fylld och återfyllningen äntligen klar.  :)
Har också monterat och kopplat in pool och värmepumpen, men jag låter nog pooleverantören provköra allt på måndag så inget pajar..
Har börjat mäta ut för plintar till altanen och provade jordborr idag, men det var toksegt i leran så det blir till att ta till grävaren imorrn o gräva plint diken istället! Kan man blanda plattor o plintar om höjden inte medger plintar? Pooltaket är levererat, reglar nog upp runt poolen först för att kunna montera detta så fort som möjligt så ingen trillar i. (har inget staket runt poolen ännu)

Väldigt nöjd med att ha kommit så här långt på två veckor, med bara kvällsjobb. Forumet och alla hjälpsamma poolare har varit till stor hjälp för förberedelserna och en stor anledning till att det flutit på så bra utan problem!  <sol>

Fler bilder kommer..

/Patrik


Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2009, 18:20:50:50 »
Hej CAD-Ludde!

Det går ju tokfort för dig. <antman>

Blanda plattor och plintar? Jag antar att du menar att du skall lägga reglarna på plintar och i vissa fall på plattor på marken? ???

Det bör ju gå bra. Det viktiga är väl att det inte finns tjälskjutande material under plattorna så att dessa ligger still.

Väl dränerat, eller berg. Om plattorna ligger på lermark får du nog gräva ut under plattorna och fylla med makadam.

 O0Lycka till, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #15 skrivet: maj 18, 2009, 18:22:42:42 »
Jag menar inte Olycka. Det skulle varit en gubbe där men jag missade väl mellanslaget.  O0
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #16 skrivet: maj 18, 2009, 21:52:49:49 »
Dag 18, började regla upp altanen..
Dacke, jag gjorde som du sa, la makadam på lerjorden och plattor där jag inte kom åt att sätta plintar. Har börjat med bärlina 195x45 och börjat regla golvreglar 145x45. Ska göra altanen i lite olika nivåer men allt är inte riktigt planerat ännu. Får gå lite på "känsla" där..  ::)

Vattnet påfyllt, ska förmodligen testköra systemet imorrn. Sen blir det brun trall som jag hoppas ska funka bra med ny färg på huset, troligen ljusgult.. (ska bara förankras hos regeringen först..)  :)

Lite bilder:
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #17 skrivet: maj 18, 2009, 22:48:05:05 »
Snyggt!

Jag har i allafall fått skurit linern för trappa och lampor idag, så nu är det bara att vänta på kranbilarna med makadam.

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #18 skrivet: maj 20, 2009, 20:05:03:03 »
Dag 20, har nästan blivit färdig med bärlinan (oj va virke det gick åt..), men imorgon börjar den roliga delen med att planera själva poolside, nivåer, blomlådor etc..  <sol>

Ställde spat på plats med singel och isolering under samt la markduk. Ska dra ut lite el och börja planera belysningen imorgon.. Tänkte mig dekorationsspottar runt pool o spa, belysningsstolpar längs muren och uplights nedanför mur och staketstolpar. Nån spot i trappan som får belysa trallen från "sidan".

Tänkte också försöka mig på någon egen design på staketet, om tid finns för lite kreativitet..  :)

Har en idé om en dusch hörna också, helst med kaklad botten.. sen ska ju muren byggas.. hmm, to be continued.. 8)

Det ser i alla fall ut som om tidsplanen med bad till mizzommar håller i sig!

/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Byggstart 1 maj Nordic Pool projekt Alsike
« Svar #19 skrivet: maj 21, 2009, 21:21:41:41 »
Dag 21, perfekt med en röd dag mitt i veckan, passar ju pollbyggeriet som en smäck!
Har byggt färdigt bärlina och reglat upp golvbjälkarna. Höjde spa-delen m 170 mm för att separera den lite från pooldäcket.
Har slangat lite elkabel för pumpar o belysning. Imorrn blir det testkörning, samt trallskruvning..  :)

Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan