VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varmt i poolen  (läst 7101 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henjo

Varmt i poolen
« skrivet: juli 16, 2006, 23:12:29:29 »
Hur varmt kan det bli i poolen med solen som hjälp?Jag har nu 32 grader och fortfarande stigande.Kan material och dyligt ta skada av för varmt vatten?
Poolen ar en Sv.poolfabriken 9*4.5 med solfolie.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Varmt i poolen
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2006, 23:18:05:05 »
Hur många paneler har du?
Det enda jag hört är att livslängden på linern minskar om man har för varm, men jag byter hellre poolduk snabbare och badar i 30 grader!! 8)

Har du ingen bild att visa oss ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad henjo

SV: Varmt i poolen
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2006, 23:33:53:53 »
Solfolien jag har är en bubbelfolie på vattenytan har ingen solpanel.Jag har pratat med ganska många som har pool men ingen har så varmt inte ens med solfångare.Jag har mycket bilder men är inte klar med poolen än,bygde i vintras och fylde den med vatten dan före julafton.Har fyllt upp med stenmjöl men ska vänta till våren med att lägga gårasten så det får sätta sig.

Utloggad Fia

SV: Varmt i poolen
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2006, 23:36:47:47 »
Har du 32 grader utan uppvärmning :o, var bor du? Spanien? ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad henjo

SV: Varmt i poolen
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2006, 23:44:26:26 »
I Spanien nej tyvärr.Bor några mil norr om Kalmar.Jag är lika förvånad som du att det kan bli så varmt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Varmt i poolen
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2006, 00:03:13:13 »
Har du provat en annan termometer?  ;)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad matsa

SV: Varmt i poolen
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2006, 00:09:43:43 »
 O0 Låter ju kanonbra  ???

Själv har jag under senaste månaden haft mellan 24-27 grader utan någon uppvärmning (endast solfolie ).

Ska fixa någonslags uppvärmning så fort som möjligt (tycker nog att runt 27-29 kan va lagom temp  :-\  ).

Märkligt att du lyckas få så hög temp utan uppvärmning (bara att gratulera)Du kanske måste kyla istället  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad p1sson

SV: Varmt i poolen
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2006, 09:49:59:59 »
den e nog byggd på en hetkälla <hmm> <hmm>
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varmt i poolen
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2006, 10:07:13:13 »
Håller med RLA, prova en annan termometer   <dontkn>

Eller använd solskyddsfaktor  ;)

Hur välisolerad är er pool i övrigt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

SV: Varmt i poolen
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2006, 11:46:29:29 »
Jag har två grader mer, med yt-termometer en om jag mäter vid cirkulationen vid pumpen.  8)

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad henjo

SV: Varmt i poolen
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2006, 14:14:43:43 »
50 mm hård isolering ibotten och 50mm vanlig cellplast på väggarna + armaflexisolering på alla slangar i backen ca 70m långt.Jag har provat 3st olika tempmätare en digital och den som var med poolen + en klistermätare till akvarium.Har mätt både uppe på ytan och i botten samma temp.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varmt i poolen
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2006, 14:19:56:56 »
Jag har bara "liggunderlagsisoleringen" 9 mm på botten, 50 mm markskiva mot väggarna och poolkudden ovanpå, slangarna iosolerade ca 15 meter i mark. Vi har så vitt jag vet aldrig haft mer än 30 grader i poolen utan att värmepumpen gått i alla fall 2-4 timmar/dag för att hålla tempen.

1 gång gick det ett helt dygn utan att den behövde värma, men då var det typ 32 grader på dagen och 25 grader på natten (utetempen) , dessutom sol.

Det låter otroligt att du har 32 grader, utan någon annan värme, men å andra sidan har det ju varit varmt ute länge nu. <hmm>
Ta av presseningen några timmar så blir det svalare, det är det tips jag kan ge dig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad p1sson

SV: Varmt i poolen
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2006, 19:44:22:22 »
Lyxproblem!!!! ;D :D >:D :P <antman> >rulla< <sol>
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan