VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltgenerator  (läst 16435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Saltgenerator
« Svar #20 skrivet: augusti 15, 2008, 22:45:42:42 »
Hejsan Singing..
Tack för lyckönskningarna. Fick hem 1,3km armeringsjärn idag så man börja känna flåset i nacken.
Men det känns bra, har varit slav under renoveringar i flera år förut så nu har man nästan säcka ihop litegrann när man inte gjort något på länge. Jag hoppas jag vet vad jag ger mig in på 8)

Jag läste precis din och Jarlens diskussion i en annan tråd om man skall använda mycket eller lite kemikalier. Mycket bra tråd. så fortsätt gärna på den. Som det känns nu så ligger jag bara och skrapar lite i kanten på det outömliga ämnet poolkemi. Man får bita i det sura när man väl har någonstans att utöva poolkemi i! Förra rundan när jag var i pooltagen hade jag bestämt mig för saltvattenklorinator, men jag vet inte längre, får helt enkelt läsa in mig här och bilda mig en uppfattning lite längre fram.

Det där med silver är intressant, hur det fungerar att rena pooler med det har jag ingen aning om, men dess egenskaper som bakteriedödare är väl känt under århundraden .
Jag har provat att dricka en colloid av silver, jag gjorde detta under vinterhalvåret och hade inte en infektion under tiden. familjen var förkyld under omgångar men inte jag.  Det var därför jag hajade till lite när jag läste om ett system som renar pooler med hjälp av silver. Har varit i kontakt med leverantör som säljer både den och UV renare och om man läste mellan raderna så var han väl inte helt förtjust i silver reningen. Däremot så tyckte han UV renaren fungerade bra.
Hur som helst vill man ha ett vatten där man får behålla förgen på badbrallorna om du förstår vad jag menar.



mvh Mats
 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Saltgenerator
« Svar #21 skrivet: augusti 15, 2008, 23:22:35:35 »
Jo visst säckar man ihop mellan varven...  Själv är jag nog i grunden lat, men kommer jag bara igång så går det av bara farten sen  ;)

Ang. diskussionen i annan tråd så menar vi nog båda att man skall använda lagom mycket kemikalier, fast vi säger det på olika sätt. Jag har nog sagt vad jag kan i den tråden.

Intressant det där att dricka silver colloid, jag kanske skall prova det nästa gång jag blir förkyld  >:D. Nej, man är väl lite rädd för det man inte kan så mycket om, därav min skepsis, men det kan mycket väl funka. Silver är välkänd bakteriedödare, och koppar välkänd algdödare (finns i många algdräpare, används i båtbottenfärger - dock relativt förbjudet numera). Använder man det tillsammans med klor vid behov (t.ex. vid bajsolyckor...) så kanske. Det som nämns som en av de största nackdelarna är risken för utfällningar av metall => fläckar på poolväggarna, grönt hår etc. Vissa hävdar att metaller kan flockas ihop och filtreras bort, andra att det inte går. Jag har inte riktigt förstått hur det fungerar, så jag kan inte uttala mig.

Menar du att färgen på badbrallorna bleks av kloret? Jo, så är det ju. Men en intressant erfarenhet om detta beskrivs på TroubleFreePool forumet: Badkläderna bleks mycket mer under vintersäsong vid bad inomhus, än under sommarsäsongen med bad utomhus, trots mycket högre fri klorhalt utomhus (2 ppm jmf med 5 ppm tror jag det var). Orsaken sägs vara att man använder cyanursyra utomhus, som binder upp kloret till en reservoar - i själva verket är bara en bråkdel av de 5ppm aktiva i varje givet ögonblick. Det räcker för att döda alger och bakterier, men de negativa effekterna av kloret blir mycket mindre.
Det diskuteras inte om cyanursyra på riktigt detta vis i Sverige, men jag tror på resonemanget.
Min slutsats av detta är helt enkelt: En välskött klorpool är en mycket bra pool, som även badkläder överlever länge i! Kombinationen saltvattenspool, med en del cyanursyra i, ev. toppat med en UV enhet, kanske är något för dig?
Läs även min och Ingvars diskussion i denna tråd för att få en annan uppfattning om cyanursyran:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2907.50
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Saltgenerator
« Svar #22 skrivet: augusti 16, 2008, 19:55:03:03 »
Hej Singing sailor!

Citera
Kombinationen saltvattenspool, med en del cyanursyra i, ev. toppat med en UV enhet, kanske är något för dig?

Vi får se hur mycket pengar det är kvar i slutet av projektet. Men efter ha läst länken så känns ju Intex klorinator värd att prova, Om det går att kombinera den med en UV enhet så är det ett alternativ. Jag måste ta reda på hur saltat vatten påverkar epoxymålad betong. Eller om man behöver ha annan kvalitet på betongen med den salthalten på vattnet.
 
Utan att veta om det så har Folkpool en butik ca 500m från var jag bor. Ibland har man tur... Kommer beställa materialet utav dom så snart jag får reda på om deras lampor som är avsedda för att placeras i trappor kan gjutas in i betong.

//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan