CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Någon som grävt ner Glasfiberpool?  (läst 10911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DAT

Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« skrivet: juli 11, 2010, 19:21:15:15 »
Ska börja mitt poolbygge om några veckor, dvs börja anlägga marken och gräva för poolen.
Har efter mycket beslutsångest bestämt mig för en glasfiber/komposit pool från Spa o bad som det ser ut nu. Kollar främst på modellerna Villa 2 (7*3,1) och Brilliant som är lite dyrare och i komposit och glasfiber (7,46 x
3,46 m) alt. 6,60x3,63 m.
Tycker det är väldigt svårt att få tag i information om dessa pooler på nätet och genom detta poolforum. Är det någon som har köpt en pool från spa o bad som kan ge lite tips ang kvalitet och installation?

Vad det gället grävning och fyllning så skrivs det av vissa tillverkare att man absolut ska lägga lätt cement (1del cement, 4delar sand) under och runt poolen vid fyllning, medan killen jag pratade med på spa o bad sa att det absolut räckte med stenmjöl... ??? Vad ska man gå efter?
Man vill ju inte göra fel på dom viktiga bitarna som inte går att göra något åt i efterhand..





Folkpool 3,5*7m med 150 trappa. PSA Powerfirst VP 8kW, Colormatic 50WLED, Zodiac EI10 Saltgenerator, Mosaik liner Quadra grå long protect,

Poolgiganten

Utloggad lastipola

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2010, 20:22:06:06 »
Hej. Vi har efter flera månaders funderande, bokande av pool, Grävare etc fått ner en Garden 2 från poolospa.
Jag håller med om att instruktionerna är dåliga men då du beställer får du ett häfte som innehåller lite mer info (prova att be om detredannu!).
I dessa står det att du inte behöver gjuta och heller inte ska ha stenmjöl utan 0-8 och 0-16  grus (om jag inte minns fel).
Map valet av pool tycker jag att den känns bra och solid. När du kommer längre och ska stödja under trappan har jag lite tips som inte stämmer med dem du får i instruktionerna.
Lycka till!

Utloggad DAT

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2010, 20:58:51:51 »
Tack för informationen, känns bra att du verkar nöjd med ditt val!
Får jag fråga  vilken modell du valde, exklusiv med 2 tätskikt eller den vanliga med enkel coating? Alltid så svårt att veta om den dyrare motiverar priset..
Folkpool 3,5*7m med 150 trappa. PSA Powerfirst VP 8kW, Colormatic 50WLED, Zodiac EI10 Saltgenerator, Mosaik liner Quadra grå long protect,

Utloggad polena

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2010, 12:45:44:44 »
Vi har också en Garden (3 tror jag det är) från SPA och Bad och är nöjda. Vi isolerade ordentligt runt och under poolen samt köpte rullbart plasttak. Detta är kanon. Vi har över 20 grader utan värme från 1/5. eftersom vi har bastu i anslutning till poolen har vi badat hela året. Skall be maken skriva lite om anläggningen men jag tror det var sten i botten först sen fyllde de på vatten i poolen och grus runt omkring för att inte poolen skulle tappa formen (om jag minns rätt). Det gick åt mycket vatten för att gruset skulle vattnas för att packas rätt
Om du skickar din mail kan du få bilder från anläggningen

Utloggad Fia

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2010, 13:21:18:18 »
Vi vill också gärna se bilder. ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad polena

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2010, 14:26:53:53 »
Hur lägger jag in bilderna?

Utloggad Fia

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2010, 20:24:45:45 »
Hör finns några alternativ på hur man lägger in bilder.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=218.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lastipola

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2010, 23:52:40:40 »
Vi valde enkel gelcoat. Faktiskt mest pga utseende. Jag är inte så förtjust i det där medelhavsblåa- fungerar inte riktigt i Sverige (för mig). Därför valde vi en vit. Kommer dock att låta däck, bestående  av kalksten och trä dölja plastsargen som ser lite badkarsaktig ut.

Utloggad DAT

SV: Någon som grävt ner Glasfiberpool?
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2010, 08:57:49:49 »
Tack för all information! Verkligen ett kanon forum detta!

"lastipola", när du skriver att du tänker låta dölja sargen, gör du det med kantsten då?
Jag har funderat på att lägga marksten runt poolen och eftersom detta är mitt första poolbygge och jag ska göra allt själv i princip så är jag lite osäker kring hur man snyggast och på bästa sätt ansluter plattorna mot en glasfiberpool. Dom brukar ju ha en "inbyggd" sarg i själva formen, ska man dölja denna eller låta den ligga över mark? Hur fungerar det med pooltäckning på rulle om man låter denna ligga över mark..?
Annars tänkte jag gräva ner poolen och fylla den i höst och vänta med själva plattläggningen runt poolen till våren så marken hinner sätta sig lite över vintern. Dock borde man väl kunna "padda" lite med en lättare maskin även nära poolen när det gäller glasfiberpooler!?

Folkpool 3,5*7m med 150 trappa. PSA Powerfirst VP 8kW, Colormatic 50WLED, Zodiac EI10 Saltgenerator, Mosaik liner Quadra grå long protect,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag