VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Durapool hjälp inlopp  (läst 981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefafo

Durapool hjälp inlopp
« skrivet: november 15, 2020, 16:47:18:18 »
Hej, ny i poolvärlden (snart i alla fall) och ny på forat!

Håller på att montera en Folkpool Durapool 3x6m. Har gjutit plattan, fått upp väggblocken, armeringen, utloppet är någotsånär på plats. Belysningen snart på plats. Men jag fastnar lite på inloppen då det inte är så detaljerat beskrivet i Folkpools anvisningar. Har gjort hål 73mm på insidan och 105mm på utsidan, men hur fasen ska man få dit rördelarna så det blir rätt? Det står bara "Skruva samman ingjutningsrör med inlopp" och sen följer det med en mängd olika kopplingar.

Se bilden, jag får det till att 1:an och 2:an är det som ska sitta genom poolväggen? Räcker det att bara skruva ihop dom så det blir tätt? Ska de andra användas?

Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Durapool hjälp inlopp
« Svar #1 skrivet: november 15, 2020, 17:42:56:56 »
Det vore bra att se en anvisning för inloppet.

Nr2 antar jag ska gjutas in i väggen och sitta jämte insida poolvägg. Kan nr1 sedan skruvas i nr2? Jag ser inte riktigt mellan vilka delar du ska klämma linern - det måste förstås.

Det "normala" skulle vara att 2an är i väggen sedan har du 1an i två delar, en på baksidan av linern som skruvas i 2, en på insidan av linern som fixeras i den inre delen och klämmer linern.

nr4 antar jag är en övergång från gänga till lim, att använda på utsidan av poolväggen i nr2 om du går vidare med PVC-slang som kan limmas.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad stefafo

SV: Durapool hjälp inlopp
« Svar #2 skrivet: november 15, 2020, 17:59:58:58 »
Tack för snabbt svar! Kul med forum som lever :)

Ja det var ungefär så jag tänkte också, men hade ju gärna haft något mothåll bakom frigolitblockets första vägg eller på utsidan av poolen men verkar inte var nåt som är så stort som det hålet man skulle ta (105mm).
Linern tror jag ska klämmas i nästa skede, det är som en till vit rund med skruvhål i som man kan skruva fast utanpå 1:an.

Men om man nu gör så, skruvar i 1:an i 2:an, ska det räcka som tätning? Jag hajar ju att linern sluter tätt där den kläms, men det lär ju läcka vatten i gängorna och i så fall in bakom linern.

Ja en anvisning vore ju bra, fick tyvärr inte med något. Ska se om det går att googla fram något annars får jag kolla med Folkpool imorgon.
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad MathiasS

SV: Durapool hjälp inlopp
« Svar #3 skrivet: november 15, 2020, 20:27:42:42 »
Mellan 1 och 2 måste du använda någon sorts gängtätning, tejp, snöre eller flytande gängtätning ("loctite" fast inte låsning utan tätning).

Något mothåll behövs inte efter som 1 har en stor fläns mitt på - den sitter fast i betongen. Gör så små hål som möjlig i blocken - antar att du tätar med fogskum när armaturen är på plats. Kan vara fint med en träskiva som mothåll medan du gjuter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad stefafo

SV: Durapool hjälp inlopp
« Svar #4 skrivet: november 18, 2020, 19:56:09:09 »
Fick nog till det! Ettan o tvåan skulle hänga samman, tog gängtejp typ +30 varv. Sedan fick jag tips från leverantören att ta en plyfa, göra lika stort hål som gängade delen på ingjutningsröret, o sen sätta plyfan på utsidan av poolen o hålla fast med stora muttern 3 tills det är gjutet. Väldigt bra!

Hittade förresten en gammal tråd på forat om att den där stora muttern (3) är till för om man ska fästa inloppet i en tunnare vägg typ plåt.
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan