CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Enbart snabbklor  (läst 13840 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tompa39

Enbart snabbklor
« skrivet: juli 06, 2010, 10:52:21:21 »
Som nybliven villaägare tyckte vi att det var självklart att vi skulle införskaffa en pool både till barnen och för vår egen skull. Vi köpte en mindre pool med uppblåsbar ring för att börja och testa på hur jobbigt det är att underhålla.
Jag har kört med snabbklor, algmedel och ph sänk vid behov. Värdena ser bra ut och håller sig inom bra gränser.
Det jag undrar är om det är bra att enbart köra med snabbklor eller om man behöver köra med något långtidsverkande klor. Jag brukar hälla i klor på kvällen efter en dags badande. Vattnet ser rent och fint ut men ofta när man mäter klorhalten dagen efter på morgonen så är den i princip obefintlig. Den enda gången som det har gett ett stort utslag var efter en chockklorering som jag var tvungen att göra eftersom vattnet inte såg helt "rent" ut. Jag håller mig ändå en bit över vad som anses vara en rekommenderad dos för snabbklor (20g/10 kubik är rek. och jag lägger i 10g till 3.6 kubik).

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Enbart snabbklor
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2010, 23:30:38:38 »
Fortsätt du med snabbkloret, det brukar rekommenderas till små pooler.
Andra klorsorter är inte mer långtidsverkande i sig, det är bara att klorpucken löses upp långsammare och därför tillför klor till poolen kontinuerligt. Om du doserar snabbklor varje dag så blir det samma effekt.

Det som kallas snabbklor är ofta diklorisocyanursyra. Snabblösligt, i princip pH neutralt, och stabiliserat - cyanursyran skyddar kloret från att snabbt brytas ner av solen.
Nackdelar: lite dyrare då det innehåller en mindre andel aktivt klor än flera andra sorter. Cyanursyra kan ackumuleras i poolen, men risken är liten i en liten pool som man ändå byter vatten i ganska ofta.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad tompa39

SV: Enbart snabbklor
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2010, 14:35:08:08 »
Fortsätt du med snabbkloret, det brukar rekommenderas till små pooler.
Andra klorsorter är inte mer långtidsverkande i sig, det är bara att klorpucken löses upp långsammare och därför tillför klor till poolen kontinuerligt. Om du doserar snabbklor varje dag så blir det samma effekt.

Det som kallas snabbklor är ofta diklorisocyanursyra. Snabblösligt, i princip pH neutralt, och stabiliserat - cyanursyran skyddar kloret från att snabbt brytas ner av solen.
Nackdelar: lite dyrare då det innehåller en mindre andel aktivt klor än flera andra sorter. Cyanursyra kan ackumuleras i poolen, men risken är liten i en liten pool som man ändå byter vatten i ganska ofta.

Vi tänkte skaffa en större pool till nästa år. Tänkte något i storleksordningen 4,5-5m i diameter och 90cm hög. Då kan man kanske kika på något annat då isf.

Tänkte fråga en sak. Jag löser upp snabbkloret i en spann innan jag häller i det längs med poolkanten. Allting löses dock inte upp utan det blir alltid små kulor kvar i botten av spannen. Första gången hällde jag i dessa i poolen men jag märkte då att duken i botten blev blekt. Är det meningen att det skall vara så? Nu när jag häller i kloret så låter jag de sista cm vara kvar i spannen och häller sedan ut det i vasken för att undvika att klorkulorna åker i poolen.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Enbart snabbklor
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2010, 16:42:06:06 »
Hej
Du gör rätt i att hälla kloret i en spann först.. se till att vattnet är minst ljummet eller varmare för då löser de upp sig lättare.. veva runt vattnet en stund innan du häller i det så blir nog allt upplöst

Utloggad tompa39

SV: Enbart snabbklor
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2010, 18:19:25:25 »
Hej
Du gör rätt i att hälla kloret i en spann först.. se till att vattnet är minst ljummet eller varmare för då löser de upp sig lättare.. veva runt vattnet en stund innan du häller i det så blir nog allt upplöst

Det har jag provat men det sista löser inte upp sig, och det är alltid samma sak. Jag tar alltid varmt vatten också. Någon gång väntade jag 15-20min men det hjälpte inte.

Utloggad Zaphod

SV: Enbart snabbklor
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2010, 17:44:30:30 »
Det är nog så att du har för mycket klor i förhållande till vattenmängden, vilket innebär att du får en mättad lösning. Löser sig inte kloret, häll över hälften i en annan hink och tillsätt lika mycket vatten till i båda hinkarna, då löser sig det resterande kloret.

Lycka till  O0

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad tompa39

SV: Enbart snabbklor
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2010, 23:02:41:41 »
Det är nog så att du har för mycket klor i förhållande till vattenmängden, vilket innebär att du får en mättad lösning. Löser sig inte kloret, häll över hälften i en annan hink och tillsätt lika mycket vatten till i båda hinkarna, då löser sig det resterande kloret.

Lycka till  O0

//
Lars

Hjälpte tyvärr inte ett skvatt ... hehe

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Enbart snabbklor
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2010, 00:50:05:05 »
Jag brukar använda en gammal enliters Ph- burk som blandare.

I med 5-6 dl varmvatten och sedan häller jag i vad som nu behövs,, ChockKlor eller pH- (ej samtidigt)

på med locket o skakar som f...n..

Sedan häller jag häxbrygden i breddavloppet och alla blir glada o nöjda.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Enbart snabbklor
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2010, 08:49:01:01 »
Helst ska man undvika att hälla det direkt i bräddavloppet då man får en väldigt koncentrerad mängd klor till pump, värmepump och liknande vilket kan föråldra dessa snabbare.

Jag brukar använda en gammal enliters Ph- burk som blandare.

I med 5-6 dl varmvatten och sedan häller jag i vad som nu behövs,, ChockKlor eller pH- (ej samtidigt)

på med locket o skakar som f...n..

Sedan häller jag häxbrygden i breddavloppet och alla blir glada o nöjda.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Enbart snabbklor
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2010, 09:26:30:30 »
Helst ska man undvika att hälla det direkt i bräddavloppet då man får en väldigt koncentrerad mängd klor till pump, värmepump och liknande vilket kan föråldra dessa snabbare.

Jag har funderat i dessa banor åxå.

Det medför att jag häller långsamt--- tar kanske 30 s att pytsa i 0,5l

Jag väntar minst 30 min mellan Klor o pH- då jag inbillar mig att det kan fastna lite högre koncentrationer i filtret.

Kör jag saltsyra så är det direkt i poolen.


Men en sak är helt klar, jag har aldrig problem med oupplösta granulatkulor som fräter på liner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag