CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rött slem i Baquacilpoolen?  (läst 7359 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolarn

Rött slem i Baquacilpoolen?
« skrivet: juli 27, 2009, 20:06:40:40 »
Hej alla kloka!

Jag hällde i Baquachock igår enligt beskrivning och skulle testa PHMB idag. När jag ikväll drog bort pooltäcket var vattnet jättegrumligt. När jag kollade Baquacil halten var den låg men Ph låg på ca 7,4. Vattentrycket in i poolen var lågt och jag stängde av för att kika på filtret i pumpen. Jag har satt ett nätfilter i den korgen istället för i korgen till breddavloppet eftersom jag är trött på att dra upp korgen ur röret och köpa nya svindyra handtag. (Mitt fel förmodligen ::)  )

Filtret var inte så farligt igensatt men det hängde något rött kladdigt i det. Alger? När jag rensat filtret igen och satte på pumpen var trycket fortfarande dåligt. Det avhjälptes dock med en backspolning.

Nu är trycket bra men vattnet väldigt grumligt. Jag kan ha slarvat med Baquacilen eftersom vi varit på semester några veckor men!!! :-\

Vad kan det vara? <dontkn> Finns det någon av er som haft rött slem i filtret och fått grumligt vatten? Vad ska jag göra? Jag har fyllt på med Baquacil nu efter konstens alla regler..

Poolarn  <hmm>
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rött slem i Baquacilpoolen?
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2009, 07:42:36:36 »
Låter som alger, har du tillsatt algicid?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolarn

SV: Rött slem i Baquacilpoolen?
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2009, 23:00:04:04 »
Tack för svar Rickard.  :)

Jo då!

1 dl för våra ca 50 kubik per vecka!

Har idag tillsatt en toppuppdos med Baquacil och slängt i en rulle flock i breddavloppets korg. Avvaktar till i morgon. Är det inte bra blir det sandbyte. Gjorde misstaget förra året att fortsätta med kemikalier in absurdum tills jag bytte sand för 300 :- som förmodligen var billigare att göra på en gång. Sätter sig algerna i sandfiltret eller tar kemikalierna bort dem? Det står i bruksen att man inte ska backspola för mycket då man kan förstöra effekten av sandfiltret?   <hmm>

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Fia

SV: Rött slem i Baquacilpoolen?
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2009, 23:21:53:53 »
Du skrev o dåligt tryck i filtret, hittade detta, sid.4 näst längst ner. "PHMB, Tenderar att blockera filter"

http://www.sika.se/upload/Broschyrer%20PDF/Anvisningar%20f%F6r%20Underh%E5ll%20och%20Reng%F6ring%20av%20Trocal%20WBV%20_WBVP.pdf

(Mycket bra läsning för alla!!)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rött slem i Baquacilpoolen?
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2009, 08:20:33:33 »
Jag kan redogöra för de skillnader jag sett när det gäller igensättningen av sandfiltret efter att vi gick från klor till Baquasil.

Tidigare, med klor, tror jag nog inte att jag någonsin hade varit tvungen att backspola, på något sätt så steg trycket aldrig till kritiska nivåer (att det närmar sig rött, 1.5 bar, på manometern).
Nu, med Baquasil, så stiger trycket till ca 1.3 - 1-5 bar på ca 2 veckor (när poolen används flitigt), detta anser jag framför allt beror på att Baquasils "flockande" egenskaper är bättre är kloralternativets, även om man kör med flockningskuddar.
Så klart och fint vatten som vi haft i sommar har vi aldrig tidigare haft, så att filtret sätter igen lite snabbare ser jag som till viss del naturligt.

Dock skall tilläggas att jag efter övergången till Baquasil har fått en beläggning i skimmern, ovan vattenlinjen, som jag aldrig tidigare haft, en sorts fet smörja, nästan som knäck.
Och det är klart, om detta knäck även sätter sig i sandfiltret så blir det nog en form av beläggning som kan hindra flödet.

Efter backspolning har trycket varje gång återgått till det normala.

Att byta sand som åtgärd för att få renare vatten har jag aldrig tidigare sett som en lösning för att få en bättre rening, tror inte heller att det hjälper.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolarn

SV: Rött slem i Baquacilpoolen?
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2009, 09:49:23:23 »
Nu har vi bytt sand och jag måste nog hålla med Rickard "I eftertankens kranka blekhet" att det inte är rätt väg.  :(

Jag ringde Miamipool i Märsta och frågade vad det berodde på att vattnet blev grumligt efter att jag tillsatt en normal dos av Baquachock.
-Då har du alger på gång! Rådet var att slänga i en uppstartsdos av Baquachock vilket jag gjorde igår på eftermiddagen. Idag har absolut ingenting hänt?  :-\ Kanske tar det lite tid så jag avvaktar till imorgon.

Anledningen till att trycket på manometern ökar snabbare hos mig är att mitt extra ditsatta finfilter, den lilla strumpbyxpåsen sitter i skräpuppsamlingskorgen som finns i pumpen. Om flödet minskar i skimmerkorgen så sugs den ned och man förstör oftast (egen erfarenhet) handtaget när man ska lyfta upp den. I pumpkorgen kommer den ingenstans när den sätts igen av smuts och/eller pollen t. ex. och man märker direkt på trycket på utflödet i poolen i vilket skick filtret är.

Det knäckliknande som du får i skimmern Rickard har jag också. Av någon anledning brukar det linda sig löst runt handtaget i korgen till skimmern och jag brukar ta bort det med handen och kasta bort det. Vet inte vad det består av men konsistensen är lite seg...

Jag vet att man diskuterat tidigare, men är det inte väldigt svårt att se PHMB värdet när man ska avläsa det med tabletterna?  <hmm>

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Rött slem i Baquacilpoolen?
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2009, 22:26:19:19 »
Jag har också slutat att använda netskim i skimmerkorgen. Dels pga att jag också tagit sönder den pga den satt för hårt o dels pga att den blev igensatt väldigt snabbt. Blir liksom en lite gegg hinna på hela netskimen som iofs går bort genom spolning i varm vatten under kranen. Men den stoppar upp flödet rejält så mitt larm har löst ut flera gånger.

Om du har oklart vatten så kan det vara ett tecken på otillräckligt filtrering. Baquacil chock tar död på algerna, men gör inte att ditt vatten blir klart. Du måste se till att höja upp nivån av Baqucil PHMB över 50ppm. Kör sedan filtret i upp till 48h, är vattnet inte klart då så kan du lägga en flockkudde i skimmern backspola efter 24h. (vet inte ifall det var en toppupp dos av PHMB eller chock du gjort)

Jag skulle prova att plocka bort ditt lilla extra filter under denna tid. Kan vara så att det påverkar filtreringen för dig.

Sedan har jag också lärt mig att man skall rengöra sanden i filtret 1-2ggr/säsong (det sista man gör innan man vinterstänger) när man kör med Baquacil (Har inte gjort det själv än). Orsaken är det det fastnar lite mer organiska material o metaller i filtret då Baquacil har en flockande effekt. (har själv aldrig behövt använda flockkuddar, har kristallklart vatten, rening 10-12h/dygn).

hoppas det löser sig för dig.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Poolarn

SV: Rött slem i Baquacilpoolen?
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2009, 01:15:07:07 »
Det löste sig till sist!

Efter en rejäl dos chock och ett par dagars väntan så är vattnet nu klart igen. Det var nog semestersvängen på ett par veckor och ingen skötsel med badande husvakter som gjorde att algerna kom och hälsade på...

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag